Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera en Morsö-kamin  (läst 10783 gånger)

funkebo

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #20 skrivet: 26 sep-19 kl 22:37 »
Tack för bilden. Jag har inte med den där överbyggnaden utan en helt plan rökledsplåt. På bilden ser det ut som man använt skivor av vermiculite. Däremot ser bakre stenen och metalldelen nertill ut som när jag monterar bakre stenen.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #21 skrivet: 27 sep-19 kl 09:12 »
Som jag förstod av googlingen sist så heter kaminen classic när den har överbyggnaden och bara 2B om den är utan. Vet inte om det gör det enklare för dig att söka info kanske? Eller ens om det stämmer, så insatt är jag inte. Bildgoogla är inte den mest pålitliga källan till information så det kan absolut vara missuppfattat av mig dessutom.

Jag sågade skivorna själv till min, det var busenkelt att forma dem. Nu har du ju köpt färdiga redan men om du skulle behöva modifiera något eller ersätta en av dem senare så funkade det bra att forma själv.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

funkebo

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #22 skrivet: 27 sep-19 kl 18:02 »
Jag har en skiva vermiculite hemma så jag kanske ska såga till sidoskydd av den. Synd bara att inte använda de inköpta sidostenarna. Kanske jag kan jaga rätt på typ de metall profilerna som syns på bilden du skickade och såga hack i sidostenarna. Sen behåller jag eldfast tegel och sand i botten.
Sotaren kommer på måndag så jag får kanske ett tips av honom.

funkebo

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #23 skrivet: 01 okt-19 kl 08:52 »
Jag la sand i botten och eldfast tegel ovanpå. Det gjorde att sidostenarna kunde fixeras. Sotaren var här igår och godkände både kaminen och skorstenen, som jag f.ö. monterat själv. Sitter just nu och njuter av brasan.  :)

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #24 skrivet: 01 okt-19 kl 09:00 »
Härligt, grattis!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser