Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38765 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #20 skrivet: 01 apr-16 kl 12:46 »
I detta fall blir botten av takstolarna vindsgolvet då? Hur mycket vikt klarar dom jämfört med bjälkar på 2x8 eller 2x6? Vad för avstånd borde användas mellan takstolarna, blir bara ett enkelt plåttak.

Ja det blir vindsgolvet, om du lägger botten av takstolarna på väggarna (inte gavlarna).
Normalt så är det 120 cm mellan takstolarnas centrum, men du kan minska det efter behov.
Tar du en 2x6 eller en 2x8, så kan du lasta mer på vinden.

Jag har ingen aning om hur mycket de tål. Jag är praktiker och inte teoretiker.
Det jag själv testat var 6 meter mellan väggarna och golvåsarna var 50x250 mm. Det var 60 cm mellan dem.
Jag hade ett paket virke 120 cm brett och ca. 550 cm. långt, stående mitt på.
Paketet vägde ca 4 ton.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #21 skrivet: 01 apr-16 kl 12:50 »

Läktar används för att förlänga taket ut över gavelsidorna antar jag, takstolarna görs väl helst så att dom sticker ut längre än väggarna så har man den portionen löst isåfall.

Helt rätt

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #22 skrivet: 02 apr-16 kl 07:57 »
Jag hade annars missförstått TW's instruktioner, sidoåsarna ska vara på mitten mellan väggbandet/hammarbandet och kroppsåsen. Bara så nån inte tror han hade OKat en felaktig design.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #23 skrivet: 02 apr-16 kl 08:25 »
De där taktolarna måste vara ganska grova om de skall hålla. Konstruktionen bygger inte på styva trianglar som ett äkta fackvark utan det blir mera som ett sparrtak.
Jag har den där takstolskonstruktionen i ett 5 meter brett uthus här hemma. 2x4 som övre bommar och 2x5 blandat med 2x6 som under bommar/bjälkar. Jag tror att cc-avståndet mellan takstolarna är kring 90 cm. Galvaniserat plåttak.
Takstolarna höll tyvärr inte formen.
Undre bommarna hängde ungefär 7 cm på mitten och övre bommarna hängde också. Jag spände upp hela konstruktionen med två grova stockar som längsgående bjälkar under mellantaket.

Skall du bygga en sån där konstruktion som dessutom skall bära litet last på mellantaket så gissar jag att det blir 2x6 till övre bommar och 2x8 till undre bommar. Takstolsavstånd cc 90 cm.
Då skulle jag heldre bygga på åsar och klara mig med 2x4 som karvilar (övre bommar heter så på mitt språk när det inte är en takstol). Det blir billigare så.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #24 skrivet: 02 apr-16 kl 08:33 »
Jag såg TW hade skrivit medan jag även höll på att göra ett inlägg. Tack för din input. Jag fick intrycket efter att ha gjort detta att versionen med åsar vore starkare också, jag gjorde takstolarna från 2x6or.

Meddelandet jag hade skrivit:
Citera
Gjort en version med takstolar nu också. Lade även en 2x8 ribba i toppen, tyckte nånting behövdes för att stöda takstolarna och denna metod användes på bilderna jag visade.



Fast det blir klurigt att få en färdigt monterad takstol dit... Så jag måste nog tänka om, men jag visar mina tankevurpor. Inte hundra på om detta är enklare/billigare än takåsar.

PantaRei

  • Gäst
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #25 skrivet: 02 apr-16 kl 09:03 »
Dörr på långsidan är väl inte så praktiskt med tanke på regndropp, snöras och inte minst takhöjd. Jag har heller aldrig sett ett uthus med för stor dörr, så rejäl dubbeldörr/port på gaveln och rejält tilltagna luckor i båda ändar för att nå vinden är mitt förslag. Fast det beror ju på vad du tänkt ha huset till.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #26 skrivet: 02 apr-16 kl 09:34 »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #27 skrivet: 02 apr-16 kl 09:58 »
Dörr på långsidan är väl inte så praktiskt med tanke på regndropp, snöras och inte minst takhöjd. Jag har heller aldrig sett ett uthus med för stor dörr, så rejäl dubbeldörr/port på gaveln och rejält tilltagna luckor i båda ändar för att nå vinden är mitt förslag. Fast det beror ju på vad du tänkt ha huset till.


Gräsklippare, virke (funderar på virkeshylla på en vägg samt i vinden), verktyg. Tänkte göra ett sorts innerum som är bättre separerat från utsidan för att ha kläder och sånt som är känsligare som är lyft från marken.

Kanske ved, men jag kanske bara lägger det på utsidan typ såhär:

 fast jag vet inte om det då räknas som att byggnaden blir större än 25m2.

P.S. Finns det några rekommenderade vinklar på taket? Jag tror det är 27 grader på huset och garaget, denna har väl 32 grader som jag gjort. Mera vinkel innebär kortare bottenvåning och högre vindvåning, men kanske det är bäst för enhetlighetens skull att sikta på samma vinkel.
« Senast ändrad: 02 apr-16 kl 10:11 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #28 skrivet: 02 apr-16 kl 20:55 »
Spinnat vidare på takåsdesignen igen, gjord vindgolv av 2x8or, tror jag kör på balkskor ändå, enklast så att fästa i väggarna. Fixade åsarna, lade bärläktar på taket och 45x45 reglar på väggarna för fästning av panel. En 90x210 dörr på sidan, kanske för liten.


Totalhöjd från marknivå till toppen av nocken är 4,275m. Garaget mitt är 4,7m enligt ritningarna så det blir ganska högt.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #29 skrivet: 09 apr-16 kl 09:27 »
Uppdatering på ritningarna. Lockläkt panel med 22x150 bräder. Dörr på sidan, luckor till vinden. Ungefärliga färgerna som ska användas är applicerade. Så det passar in med resten av husen tänkte jag.








TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #30 skrivet: 09 apr-16 kl 19:34 »
Det där ser riktigt bra ut förutom ett par små detaljer

- Spikreglarna bakopm brädslåningen brukar man göra av vanliga 4 tums bräder. Då kan man slå in spikarna litet i sicksack och då spricker inte spikregeln. I en 2x2 kommer alla spikar i rad och då brukar de spricka.

-Takåsändorna är väldigt utsatta för väder och regn så som du har ritat. Om du inte tänker bygga till på längden i ett senare skede så kan du kapa dem jäms med utsidan på stommen så ändorna kommer innanför brädslåningen. Utskiftet på gavlarna håller endå.

Blir dörren sådär liten?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

PantaRei

  • Gäst
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #31 skrivet: 09 apr-16 kl 21:42 »
Jag tror fortfarande att när snön rasar av taket kommer du att få en enmetersdriva framför dörren. Sen fryser det på... Men om du är ok med att inte slippa in i förrådet på ett tag så är det kanske inte ett problem.

Tänker du inte ha fönster? Dagsljus är väldigt praktiskt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #32 skrivet: 10 apr-16 kl 08:06 »
Jo men det tar tid att rita in fönster och eftersom jag tänkte köpa begagnade fönster och sätta in sen så vet jag itne vad de slutgiltiga dimensionerna blir. Alternativt kunde jag göra egna fönster, enkelglasiga borde räcka bra.

Dörren så visste inte jag var jag vågade placera den så jag lämnade den där. Är det OK att lägga i mitten eller sidan på gavlen nu med tanke på tyngden från åsarna?

Även bra man  kan korta av åsarna, var inte säker om utskiftet klarade av vikten eller ej. Ska byta reglarna också

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #33 skrivet: 10 apr-16 kl 12:28 »
Jag har byggt flera uthus vid mitt torp i Hälsingland. Plåttak som snön rasar av. Takstolarna har jag byggt på plats. En liggande 2/4 på stolpar ovanpå gavelväggen. Sen med c/c 60 från övre åsen ner till översidan av långsidorna fastspikade med 125 m/m spik. Liggande 2/4 på tvären som duger som underlag till vindsgolv. På dessa uppåt 2/4 en tredjedel av bredden från ytterväggen. En liten bit under överliggaren har jag liggande  som håller ihop takstolarna. Obs, alla 2/4 måste användas stående, alltså 4 tum på höjden. Allt är byggt i 2/4 och har hållit i 30 år och för 1,5 meter snö. Men skruva inget för gods skull. Ogalvat spik måste det vara. Efter 2 år sitter spiken, so den går inte ens att dra ut med kofot utan att skallen går av. Vill Du att allt skall rasa när det blir snö, so skall Du skruva.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #34 skrivet: 12 apr-16 kl 21:55 »
Det går bra att sätta in en bred dörr var du vill. Om du vill ha den mitt på gaveln sätter du bara in 2 st 2x8 på kant ovanpå eller under det vanliga väggbandet tvärs över dörrhålet. Om dörren är smal borde 2 st 2x6 räcka.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #35 skrivet: 14 apr-16 kl 09:11 »
Låter bra, jag skulle helst ha en dubbeldörr i mitten av gaveln. Jag ska också rita in ett avskilt rum som kommer att stå ovanför marknivå. Det ska bli ett rum inne i ett rum där jag tänkte förvara kläder och sådant mera känsligt. Med egen dörr. Skild ventilation tänke är jag också, med luftsolfångare över inluften för avfuktning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #36 skrivet: 14 apr-16 kl 11:55 »
Kom på att jag har en massa isoleringsskivor kvar nu också, tror det räcker till att lägga under hela byggnaden, inte bara själva foten. Så blir jag av med skiten!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #37 skrivet: 22 apr-16 kl 08:31 »
Kollade på föräldrarnas uteförråd som är modell mkt större och se där dom har byggt en åstakskonstruktion också, två sidoåsar, ingen i mitten. Lite fuskbyggde, grunden gjuten i cement på rakt på jorden utan sula under, jorden har rört sig upp och ner genom åren och grunden är påväg att vinka på en sida (kommer en grävmaskin och fixar detta nu, samt gräver bort jorden och lägger dit dränering). Men taket är helt rakt för det!

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #38 skrivet: 08 jul-20 kl 06:14 »
Detta fick ju stå i flera år. En stor orsak var byråkratin som var involverad och att det var för mycket på G. Jag gjorde om hela designen i ett annat program som jag använder istället för Sketchup som heter Fusion 360. Jag hat inte ritat in något mellantak men det kommer nog sen.







I måndags fixade vi grunden:





Katterna är helt tokiga, så fort maskinerna slutar röra sig lite så springer dom fram och ska vara med överallt.



Jämnat och vibrerat, nu ska jag fixa isolering och börja bygga en form att gjuta en sula.


En av tvillingarna hade väldigt roligt igår med alla maskiner.




DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #39 skrivet: 13 jul-20 kl 16:44 »
Nu har jag en fråga!

Jag kollar materialet jag har (hög med sågade reglar) och det kommer inte räcka till att bygga en form som räcker för hela grunden. Inte ens nära, kommer kanske 50% av vägen.

Vad tror ni om att bygga en mindre form och sen flytta den och gjuta grunden i sektioner? Första gången måste formen ha 4 väggar men sen kan man gjuta direkt mot tidigare sektion. Det kan ha sina fördelar tänker jag med tanke på att jag fixar cementen själv och att göra hela allt i en slänga kan vara övermäktigt, det rör sig om 1,4 kubik.

Å andra sidan borde jag få tillträcklig med yta ur 2.2 st OSB (så säg 3 st) skivor om jag går den vägen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser