Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa löpankor  (läst 1518 gånger)

Hulaballo

  • Inlägg: 1
    • -
Skaffa löpankor
« skrivet: 03 nov-23 kl 11:24 »
Hej,

Jag och min sambo flyttade nyligen till en gård och vi har varit i tankarna på att skaffa några löpankor. Vi har försökt läsa på lite om tips och rekommendationer så ankorna får det så bra som möjligt men vi båda uppfattar att de är inte den lättaste av information att få fram. Tänkte jag kunde ställa lite av de frågorna vi har på löpankor här i hopp om att få svar.

1: Gården vi flyttat till ha inga dammar eller vattendrag någonstans, men vi läste att löpankor är inte i lika stort behov av att kunna simma, utan det räcker att de kan dopa huvudet i en balja med vatten, stämmer detta?

2: Vi hade tänkt skaffa 4-6 stycken ankor, vi känner just nu att vi kanske inte vill ha några ädlingar utan mesta dels ha dem som sällskapsdjur. Blir det problem om alla är drakar eller är det bättre att bara ha honor i så fall?

3: Då vi nyligen flyttat hit ha vi inte hunnit förberedda något utomhus för dem ännu samt då vintern börjar närma sig så hade vi tänkt ha dem bara inomhus i en hästbox på cirka 8 kvadratmeter. Hästboxsen hade vi tänkt strö med träspå och sen sätta in vattenautomat och foderautomat samt sätta in en balja med vatten och lite halm så de har någonstans att sova. Räcker detta eller behövs det något mer? Samt blir det några problem med att ha dem inne en period nu i början?

4: På tal om vintern hur brukar man göra med ankor under vintern, brukar de vara utomhus eller brukar man hålla dem inne under denna perioden?

5: Är det några andra rekommendationer ni kan tänkas ge? :)


stephanw

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
SV: Skaffa löpankor
« Svar #1 skrivet: 03 nov-23 kl 23:00 »
Citera
1: Gården vi flyttat till ha inga dammar eller vattendrag någonstans, men vi läste att löpankor är inte i lika stort behov av att kunna simma, utan det räcker att de kan dopa huvudet i en balja med vatten, stämmer detta?

En balja räcker, men vi hade en liten damm de älskade.

Citera
2: Vi hade tänkt skaffa 4-6 stycken ankor, vi känner just nu att vi kanske inte vill ha några ädlingar utan mesta dels ha dem som sällskapsdjur. Blir det problem om alla är drakar eller är det bättre att bara ha honor i så fall?

Bara honor är enklaste. Max en drake annars blir det bråk.

Citera
3: Hästboxsen hade vi tänkt strö med träspå och sen sätta in vattenautomat och foderautomat samt sätta in en balja med vatten och lite halm så de har någonstans att sova. Räcker detta eller behövs det något mer? Samt blir det några problem med att ha dem inne en period nu i början?

Det räcker nog men om du vill ha några kvar får du se till att det är komplett tätt med hönstråd eller dyl. Max 2 cm hål. Annars kommer illern etc.

Citera
4: På tal om vintern hur brukar man göra med ankor under vintern, brukar de vara utomhus eller brukar man hålla dem inne under denna perioden?

Vi hade automatdörr så de kunde var ute (under nät) under dagen.

Citera
5: Är det några andra rekommendationer ni kan tänkas ge? :)

Lycka till. De är neurotiska :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 2 användare (1 dolda)
fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser