Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskrossirap  (läst 28793 gånger)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Maskrossirap
« skrivet: 04 maj-06 kl 17:50 »
MASKROS-SIRAP:
Man tar två rågade händer med maskrosblommor och lägger i 1 liter kallt vatten. Detta
värms upp och precis vid kokpunkten drar man bort kärlet och låter det hela stå över natten.
Dagen efter häller man innehållet i en silduk och pressar ur blommorna väl. Saften som bil-
dats blandas med 1 kg råsocker och en halv citron i skivor.
Detta värms på svag värme utan lock. När massan fått sirapskonsistens hälls den på burkar.


Någon som testat detta recept? Tänkte göra det så fort det kommer upp lite fler blommor...
« Senast ändrad: 05 maj-06 kl 13:15 av sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Maskrossirap
« Svar #1 skrivet: 09 maj-06 kl 19:59 »
Resultat blev en blommig sirap, mycket god till pannkaka.  :)

Rekommenderar också att smörsteka maskrosknoppar. Muuuums!
« Senast ändrad: 09 maj-06 kl 20:21 av sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Maskrossirap
« Svar #2 skrivet: 09 maj-06 kl 20:50 »
menar du de icke utslagna knopparna?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Maskrossirap
« Svar #3 skrivet: 09 maj-06 kl 20:55 »
Jo, maskrosknoppar är väl just knoppar och inte blommor?  ???
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Maskrossirap
« Svar #4 skrivet: 09 maj-06 kl 21:19 »
jag kanske är lite trött efter den här dagen, men det blir ju knopppar efter också, eller något liknande, innan de sprids för vinden.
 :)

koko

  • Gäst
Re:Maskrossirap
« Svar #5 skrivet: 18 maj-06 kl 14:05 »
Jag har gjort maskrossirap, det smakade...maskros! Låter det vara o provar nåt annat nästa gång! Hade även apelsinskal i min, det kanske var de som förstörde... Bästa sätt är att prova själv :D

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Maskrossirap
« Svar #6 skrivet: 29 maj-06 kl 22:02 »
Jag har kokat maskrossirap flera gånger, mitt recept är lite annorlunda än ditt. Men vi tycker att det smakar gott. :P
Jag använder det istället för vanlig sirap i bak och mat (har aldrig provat i knäck) och smaken blir som vanligt. Vi bruklar oxå ringla den på glass, jättegott. Vill du veta mitt recept kan jag leta fram det.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Maskrossirap
« Svar #7 skrivet: 29 maj-06 kl 22:14 »
Susannep, du får väldigt gärna leta fram ditt recept! Alltid kul att jämföra... (fast jämrans vad mycket maskrosor jag kommer att få plocka...)  :-\
Höns, stickning och pelargoner

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Maskrossirap
« Svar #8 skrivet: 29 maj-06 kl 22:23 »
Jaaa! Få se det andra receptet, måste testa och se vilket som är bäst ;P

Det är tur att maskrosor växer som ogräs!  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Maskrossirap
« Svar #9 skrivet: 04 jun-06 kl 17:57 »
Här kommer mitt recept på maskrossirap:  :)
9 dl vatten
9 dl socker
Kokas i 15 minuter.
5 dl gula maskrosblad (alltså blommor)
Tillsätt det till sockerlagen och låt koka 1 timme utan lock.
1 msk citronsyra tillsätts efter kokningen. Sila bort blombladen och häll på varma burkar.
Förra året när jag gjorde dett så blev det jättegott. Men i år fick jag det inte att tjockna + att det smakade som maskrosor luktar.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Maskrossirap
« Svar #10 skrivet: 06 jun-06 kl 08:33 »
Jag använde sirpusbollen recept- det första på sidan. Blev riktigt bra, men har inte hunnit äta det till "mat" ännu, bara provsmakat på sked...
Ska prova att smörsteka ett gäng knoppar ikväll... Blir det äckligt skyller jag på dej, sirpusbollen!!  ;)
If You Run You'll Just Die Tired

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Maskrossirap
« Svar #11 skrivet: 06 aug-06 kl 08:30 »
Hihi, var det gott då?

Sirapen är ju super till pannkaka. Knopparna är också jättegoda men den blommiga touchen kanske inte faller alla i smaken.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

mälkebötte

  • Gäst
Re:Maskrossirap
« Svar #12 skrivet: 22 dec-06 kl 22:23 »
Min bästa opskrift med maskros er :
1/3 solrosfrön rostas på en torr stekpanna (vid svag värme och under omröring)
efter ett par minutter (kort före dom börjar bli gyllene i färgen) tilsättas
1/3 rosin och 1/3 maskrosblommar/knopper (precis före dom er utslagna!).
Alt värmas igennom och smakar bäst varmt.
Bon appetit !

Förlåt mit svenska är inte så bra - jag är dansk örtmedicinera och pratar bätra svenska änn jag skriver....

Hoppas ni förstår....  ;)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Maskrossirap
« Svar #13 skrivet: 14 feb-07 kl 14:19 »
Förstod det utan problem!  8)
Receptet låter supergott, bara att vänta på våren nu.. eah.. bara 3½ månad kvar..  ;)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ilmatar

  • Inlägg: 8
  • stigen må lång och kurvig vara - men fram vill jag
Re:Maskrossirap
« Svar #14 skrivet: 14 feb-07 kl 21:54 »
Yess, detta måste prövas så fort backen där ut börjar bli litet gulprickig igen.  ;D
"Vapaat linnut eivät kaipaa - he lentävät."
- Fria fåglar längtar ej - de flyger.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Maskrossirap
« Svar #15 skrivet: 23 maj-07 kl 20:10 »
Hej,

Jag testade Sirpusbollens sirap och den blev så god o populär att andra satsen precis är klar o tappad på burkar! Min dotter, som hjälpte till att klippa gräset häromdan, kom in med en näve maskrosor som hon "räddat" undan gräskipparen, så att jag skulle kunna göra sirap av dem... ;D

Glad i hågen fortsatte jag med nästa projekt; jettes maskrosdricka. Den blev däremot inte alls särskilt god, jag slarvade och hade nog för mycket grönt med.... :( Så nu har jag ett gäng flaskor saft som ingen gillar och min undran är om jag kan använda den till nåt annat, eller om det bara är att hälla ut den? Nån som har ett tips?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Maskrossirap
« Svar #16 skrivet: 23 maj-07 kl 20:40 »
vad är det som inte är gott med saften? kanske du kan göra marmelad?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Maskrossirap
« Svar #17 skrivet: 23 maj-07 kl 20:58 »
Den har en väldigt skarp smak, svårt att förklara... Jag har inte gjort maksrossaft innan så jag vet inte rikitgit vad jag skall förvänta mig, men ingen som har druckit av den har tyckt om den så det känns som att något blev fel?

Marmelad är en bra idé. Det borde gå att använda fläderrecept eller vad tror du?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Maskrossirap
« Svar #18 skrivet: 16 jun-08 kl 18:02 »
Ser inte ut att ha varit någon i denna tråden på länge, men men...

kan man plocka maskrosorna när som under sommaren? och är det hela blomman (utom det gröna under) eller är det bara "kronbladen" som ska användas? Blev väldans sugen på koka maskrossirap  ;D

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Maskrossirap
« Svar #19 skrivet: 16 jun-08 kl 19:03 »
Hej Ekub,

Blommorna fungerar bra att plocka hela sommaren! Till sirapen använder jag hela blomman, även mycket av det gröna slinker med och det blir gott. Till saft däremot tar jag bara det gula, annars blir det beskt....

Lycka till med sirapen, den är mycket god!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Maskrossirap
« Svar #20 skrivet: 16 jun-08 kl 19:18 »
Tackar, tackar:) hoppas morgondagen blir en bra maskrosdag:D återkommer:)

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Maskrossirap
« Svar #21 skrivet: 16 jun-08 kl 19:43 »
Insåg på vägen till affären att maskrosorna redan blommat färdigt :( (Inte för att jag hade tänkt plocka i stan men det ger ju en fingervisning...) Kanske fungerar det att göra på rödklöverblommor med? ??? När jag var liten drog vi av kronbladen och sög på "roten" av bladen som smakade sött... :)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Maskrossirap
« Svar #22 skrivet: 16 jun-08 kl 19:50 »
Rödklöver går att göra sirap på, den blir också god.. :D Maskrosor kommer ju på vissa ställen en gång till, så du kanske kan få ihop till en sats maskrossirap ändå.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Maskrossirap
« Svar #23 skrivet: 16 jun-08 kl 20:04 »
Super:) och man byter bara ut maskrosorna mot rödklöver då eller ???, alltså mängdmässigt tänkte jag...

JonQ

  • Inlägg: 8
SV: Maskrossirap
« Svar #24 skrivet: 21 maj-09 kl 16:56 »
Hej.

Helt ny här, sökte maskrossirap och kom in på den här sidan :). Tydligen ett ämne som väcks till liv varje maskrossäson! Nu frågan: kokade lite enligt recepted med blommor direkt i sockerlagen, och sirapen blev väldigt god. Men eftersom det var en rätt stor sats, halverade jag allt. Efter en halvtimmes kokning verkade smeten redan rätt tjock, så jag hällde på burk. En av de små burkarna hade inget ordentligt lock, och sirapen kristalliserades ganska snabbt. De två andra burkarna blev dock bra - förutom att den ena började sockra sig efter några dagar till, och nu har den sista också ett hårt lager socker i bottnet. Hur får man den mer hållbar? Eller måste man bara koka längre (eller kanske med proportionellt mer vatten för ett mindre recept)?

Använde en del farinsocker och två delar vitt socker, istället för bara vitt socker; kan det vara problemet?

Tack för eventuella svar!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Maskrossirap
« Svar #25 skrivet: 21 maj-09 kl 21:40 »
Märkligt att det sockrar sig, det gör aldrig min sirap. Jag gör enligt receptet, förutom att jag brukar ha hälften råsocker och hälften vanligt socker, och jag har sirap kvar sedan förra året som fortfarande är bra!

Låter du blommor och citron vara kvar i burkarna? Det skulle kunna vara en förklaring till att det sockrar sig.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Maskrossirap
« Svar #26 skrivet: 21 maj-09 kl 21:41 »
Ett tips till; gör hel sats och frys in det som blir över!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

JonQ

  • Inlägg: 8
SV: Maskrossirap
« Svar #27 skrivet: 22 maj-09 kl 17:17 »
Tack Mille för dina svar! Nej, silade bort maskrosorna (lite strävt på tungan annors :p), och för citronen använde jag citronkoncentrat. En av burkarna kokade jag om (i vattenbad) med lite mer vatten irört, och än så länge ser den bra ut. Får testa frysa in nästa gång, bra idé!

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Maskrossirap
« Svar #28 skrivet: 22 maj-09 kl 17:24 »
vad kul :)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Maskrossirap
« Svar #29 skrivet: 22 maj-09 kl 20:31 »
Tack Mille för dina svar! Nej, silade bort maskrosorna (lite strävt på tungan annors :p), och för citronen använde jag citronkoncentrat. En av burkarna kokade jag om (i vattenbad) med lite mer vatten irört, och än så länge ser den bra ut. Får testa frysa in nästa gång, bra idé!

Du kan även frysa in maskrosor ifall du blir sugen på att göra sirap mitt i vintern!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Maskrossirap
« Svar #30 skrivet: 22 maj-09 kl 20:36 »
Tack Mille för dina svar! Nej, silade bort maskrosorna (lite strävt på tungan annors :p), och för citronen använde jag citronkoncentrat. En av burkarna kokade jag om (i vattenbad) med lite mer vatten irört, och än så länge ser den bra ut. Får testa frysa in nästa gång, bra idé!

Jag funderar på om det kan vara citronkoncentratet som ställer till det? I citronskalet finns ju pektin som man vill åt, det kanske inte finns i samma mängd i koncentratet? Prova att använda citron istället och se om det går bättre!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

JonQ

  • Inlägg: 8
SV: Maskrossirap
« Svar #31 skrivet: 24 maj-09 kl 19:33 »
Oj, wow vilken bra idé! Ska genast gå och skörda lite maskrosor att frysa, di lyser så granna och fina nu di små liven  ;D

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Maskrossirap
« Svar #32 skrivet: 05 apr-15 kl 11:10 »
Drar upp den här gamla tråden i hopp om att någon vet: jag har flera gånger kokat maskrossirap (som blir otroligt god!), men efter några dagar eller högst några veckor kristalliserar den sig. Kan man undvika det på något sätt? Hur får man längre hållbarhet på den?
Ingen människa är illegal

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Maskrossirap
« Svar #33 skrivet: 05 apr-15 kl 12:59 »
Nu är det väldigt länge sen jag kokade maskrossirap men kanske det hjälper att röra i den när den kokat klart och röra tills den kallnat eller åtminstone svalnat?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Maskrossirap
« Svar #34 skrivet: 05 apr-15 kl 17:03 »
Hmm, får testa, det är ju snart dags! Läste också hos Martorna att man inte ska koka när sockret väl är i utan just bara låta det stå på låg låg värme, så att inte för mycket vatten avdunstar. Så kanske får låta den vara lösare än tidigare (fast den har nog varit rätt lös då också ???) och sen röra om länge!
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser