Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björkolja  (läst 10536 gånger)

Mia Jirgl

  • Inlägg: 2
Björkolja
« skrivet: 29 jan-08 kl 14:28 »
Har behov av att framställa björkolja. Det ska gå att få fram vid torrdestillering av björknäver, alltså vid samma process som när man gör nävertjära.
Frågan är om man på något vis kan "tvätta" tjäran och skilja ut oljan eller om oljan finns i rökgaserna och man ska fånga upp dem på något sätt.
Är det någon som vet något eller har idéer så tas det tacksamt emot.

Valfrudner

  • Inlägg: 897
  • Spec.intr;Hantverk, kulturhistoria, folkmusik m.m.
    • Norge
    • "Min egen kulturhistoriska bild-blogg"
SV: Björkolja
« Svar #1 skrivet: 03 feb-08 kl 07:18 »
Hej Mia !

Jag har gjort en del björknäver(ryss)-olja av torrdestillerat näver. Oljan(tjäran) blir ganska tunnflytande i sig. Blandade själv ut den med vax för att få den mera fast. Överlägset till att impregnera och smörja läder. Använder det till mina skor och kängor.
Vid ett test visade sig allehanda köpesmörjor helt värdelösa i jämförelse (vattenresistens). Enbart linolja visade sig bättre, men det ger lätt fläckar och en hinna kan bildas.
Oljan är suveränt bra mot mygg också ! (om man inte har något emot att bli lite svart).
Själva tjärlukten är också mycket angenäm, (alternativ till deodorant?). Kanske den är verksam som feromoner ? Skulle funka (attraherande) åtminstonde på mig...
Har också hört att den är användbar vid ledbesvär, men vet inte mycket om det...

Kan skicka en skiss på en enkel destillator jag hittat på, om du är intresserad.

Patrik

Det står även mer om du går bakåt en sida i detta forum upptäckte jag nu.... "ryssolja"
« Senast ändrad: 03 feb-08 kl 07:44 av Valfrudner »
Skaparglädjen är den enda sanna glädjen...

hasteus

  • Inlägg: 307
SV: Björkolja
« Svar #2 skrivet: 04 feb-08 kl 23:25 »

Har aldrig hittat några referenser om hur man renade oljan. Tror snarare det handlade om hantverksskicklighet, om man kontrollerar sin eld så att man förkolar uppefrån och ner under kontrollerade former så undviker man att oljan "rinner" genom förkolnade näver. Detta är bara en tanke och inget jag har belägg för.

Men om vi går tillbaka till gamla källor så var den finaste "ryssoljan" ljus som linolja, så något gjorde man annorlunda.
Om du har ett rör ur "tunnan" (istället för en behållare under som du tämmer när allt är släkt) som du kyler så kan du fokusera på den tidigaste oljan som kommer ut tillammans med vattenångan i gasform, denna är ljusare men jag har aldrig brytt mig att vara så noggrann utan har bara hållt isär den mer lättflytande oljeformen kontra den mer trögflytande tjärformiga mot slutet.

Bästa min oljefas kommit till är ganska ljus, lite åt roslagsmahognyhållet.

   lycka till

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Björkolja
« Svar #3 skrivet: 05 feb-08 kl 01:42 »
Vad är roslagsmahogny?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Björkolja
« Svar #4 skrivet: 05 feb-08 kl 01:44 »
Vad är roslagsmahogny?

1/3 var av trätjära, linolja och terpentin
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Björkolja
« Svar #5 skrivet: 18 mar-08 kl 17:30 »
ur ritningar och recept inköpt för länge sedan på Claes Ohlsson

björkbark inpackas i en järngryta, som försetts med ett hål i botten. Kärlet täckes med ett järnlock som tillsmetats med lera för att bli luft tätt.
Grytan ställs i en grop i jorden och under hålet i grytbotten ställs ett uppsamlingskärl.
Jorden packas tätt kring grytans kanter.
På locket görs en eld så att barken inuti kärlet av hettan förvandlas till kol.
Oljan som utsvettas undertill samlas i grytbotten och rinner genom bottenhålet ned i uppsamlingskärlet.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

AVD9

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Björkolja
« Svar #6 skrivet: 15 jul-18 kl 08:00 »
Själv leker jag en hel del med framställning av oljor.

Björkolja utvinner jag enklast av ungbjörk. Runt 3-5 cm diameter (vid roten). Kapar splintar/klyver. Och kokar ur / torrdest i en gammal färgburk.
Det hela går på 30 minuters eldande o ger väl runt en 50 cl. Filtrerar och kokar bort ämnen jag inte vill ha. Som vatten etc.

Testa rönnbär på samma sätt. Len fin olja. O gott e de me.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Björkolja
« Svar #7 skrivet: 15 jul-18 kl 12:22 »
1/3 var av trätjära, linolja och terpentin

Kom ihåg att den behöver värmas till ca 40 grader om den skall blanda sig bara...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser