Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Driva transistorradio med elcykelbatteri.  (läst 927 gånger)

korren

  • Inlägg: 230
Driva transistorradio med elcykelbatteri.
« skrivet: 04 apr-23 kl 18:17 »
Jag skulle vilja driva en transistorradio från 1960/1970-tal (DUX) med 8,4V, 18650 batterier.  Kan detta skada radion? Den är menad att drivas med 4x1,5V=6V, D-batterier. Måste en buck converter, spänningsomvandlare användas?  Vad skulle gå sönder först i radion vid för hög spänning?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Driva transistorradio med elcykelbatteri.
« Svar #1 skrivet: 04 apr-23 kl 22:57 »
Det som kan hända vid för hög spänning är i första hand att högtalarförstärkaren får för hög tomgångsström, vilket i första hand bara gör att radion drar onödigt mycket ström, i andra hand skulle det möjligen kunna bli termisk strömrusning så att transistorerna går sönder. Det kan också tänkas att den högre spänningen ger olämplig arbetspunkt i något steg i radiodelen, så att t ex lokaloscillatorn får svårt att starta antingen på AM eller FM, eller att AGC (automatisk förstärkningsreglering) på AM beter sig konstigt.

Försök inte göra någon switchad spänningsomvandlare för att ta ner spänningen, en hembyggd sådan kommer att sprida så mycket störningar omkring sig att radiomottagningen blir helt värdelös. Bättre då att ta ner spänningen med några kiseldioder (t ex 1N4007) i serie, räkna med 0,6 V spänningsfall i varje. 4 diodspänningsfall borde bli lagom. Eftersom de här moderna litiumjonbatterierna har mycket lägre inre motstånd och därmed högre kortslutningsström än vad 1960-talets torrbatterier hade, så bör du nog sätta en säkring i serie med radion för att undvika brandrisk. Kan tänka mig att 0,5 A trög blir lämpligt.

korren

  • Inlägg: 230
« Senast ändrad: 05 apr-23 kl 09:10 av korren »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Driva transistorradio med elcykelbatteri.
« Svar #3 skrivet: 05 apr-23 kl 16:58 »
Ja, det gör den säkert.  Jag ser inget spår av några avstörningskomponenter på den där, utöver de glättningskondensatorer som behövs för att den överhuvudtaget ska göra sitt jobb som DC-omvandlare. Troligen är den också grovt överdimensionerad för radions lilla strömförbrukning, risk att antingen omvandlarens tomgångsströmförbrukning är högre än radions strömförbrukning eller att den får problem med spänningsregleringen vid så lätt last.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Driva transistorradio med elcykelbatteri.
« Svar #4 skrivet: 05 apr-23 kl 17:04 »
Tack för svar. Jag får väl testa. Hittade detta schema inne i radion om någon tycker sådana är intressanta.


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Driva transistorradio med elcykelbatteri.
« Svar #5 skrivet: 05 apr-23 kl 17:16 »
Jo, det är ett bekant radiochassi, som förekom i många olika modeller i mitten av 60-talet (både Dux, Philips och Conserton, ev även Aga och Radiola, utomlands kunde ännu fler olika märkesnamn förekomma) ! Och det om något har praktiskt taget försumbar strömförbrukning!


korren

  • Inlägg: 230
SV: Driva transistorradio med elcykelbatteri.
« Svar #6 skrivet: 05 apr-23 kl 18:02 »
Har nu testat och det fungerar bra utan störningar. Får se hur det fungerar i längden. Med ett cykelbatteri kan man säkert lyssna på radio några månader innan det behöver laddas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 4 användare
von tratt, addebadde, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser