Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenavhärdare BWT  (läst 812 gånger)

UnkeNetwork

  • Inlägg: 2
Vattenavhärdare BWT
« skrivet: 25 mar-23 kl 12:04 »
Hej!
Vi har ett filtersystem som filtrerar mangan, järn och därefter går vattnet in i en avhärdade BEWAMAT 25.
De senaste månaden har vi märkt att efter att avhärdaren regenereras så luktar och smakar vattnet konstigt. Detta håller sig många dagar och har blivit värre. Har svårt att beskriva lukten men det påminner om lukten av salttabletterna/jord aktigt lukt. Vattnet ser genomskinligt ut.
 Har ni tips på vad vi kan göra för att åtgärda/felsöka detta?
Vi fick filtret och avhärdaren installerat för ca 6 månader sedan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vattenavhärdare BWT
« Svar #1 skrivet: 25 mar-23 kl 12:44 »
Finns det något av samma lukt från vattnet direkt från brunnen?
Var i landet befinner ni er? Om det har varit snösmältning/tjällossning från då lukten började, kan orsaken vara att ytvatten har trängt in i brunnen och orsakar lukten.  I så fall kanske man får finna sig i att det blir så varje vår tills ev åtgärder har vidtagits runt brunnen.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vattenavhärdare BWT
« Svar #2 skrivet: 25 mar-23 kl 12:53 »
Går det att koppla bort avhärdaren tillfälligt? Det bör finnas en funktion för det med 3 ventiler, kallas även bypass, och smaka på vattnet sen? Tag även smakprov på vattnet före efter järnfiltret, med eller utan avhärdaren.
« Senast ändrad: 25 mar-23 kl 13:09 av Berberis »

 

UnkeNetwork

  • Inlägg: 2
SV: Vattenavhärdare BWT
« Svar #3 skrivet: 25 mar-23 kl 17:54 »
Finns det något av samma lukt från vattnet direkt från brunnen?
Var i landet befinner ni er? Om det har varit snösmältning/tjällossning från då lukten började, kan orsaken vara att ytvatten har trängt in i brunnen och orsakar lukten.  I så fall kanske man får finna sig i att det blir så varje vår tills ev åtgärder har vidtagits runt brunnen.

Hej!
Ingen lukt från brunnen. Vi delar med grannen de har inte samma problem som oss. Jag upptäckte att vi hade två salttabletter i denna behållare (se bild) tror ni det kan vara orsaken? Vattnet är också rätt så grumligt där. Jag har ingen aning vad den uppfyller för funktion.

https://ibb.co/qMV51wt

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vattenavhärdare BWT
« Svar #4 skrivet: 26 mar-23 kl 14:04 »
Hej!
Ingen lukt från brunnen. Vi delar med grannen de har inte samma problem som oss. Jag upptäckte att vi hade två salttabletter i denna behållare (se bild) tror ni det kan vara orsaken? Vattnet är också rätt så grumligt där. Jag har ingen aning vad den uppfyller för funktion.

https://ibb.co/qMV51wt
Det kan vara saltsug-enheten. Kanske är det fel på den?
Jag ser att det är lite salt i tanken. Fyll på ordentligt. Det skall vara så mycket att vattnet inte syns.
Brukar du använda något rengöringsmedel för filtermassan?

Jag fattar inte riktigt vad det är som ni delar med grannen. Är det bara brunnen och pumpen?

Bara en fundering: Processerna i järn/manganfilter och i avhärdare drivs av vattentrycket. Det är pumpens kraft som får filtren att fungera. Det är viktigt att inga stora vattenuttag sker samtidigt och att filtren inte arbetar samtidigt. Därför har man ett schema som låter filtreringarna i första hand gå på nätterna, när alla sover. (Sen kan man förstås starta en regenering på dagen om man vet att den inte blir störd av ett annat vattenuttag.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser