Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pekingankor för orutinerad  (läst 1126 gånger)

sandra.hg

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Pekingankor för orutinerad
« skrivet: 23 mar-23 kl 14:44 »
Hej,
Som jag har skrollat i forumet och mycket information finns här men känner fortfarande lite osäkerhet så har några frågor.
 
Vi har efter flera månaders funderingar bestämt oss för att skaffa pekingankor.  :D 2 st  (som sällskapsdjur och för ägg)
vi kommer få ällingar om någon månad och vill då vara preparerad på bästa sätt, vi håller på att bygga ett hus något större är jordbrukets riktlinjer (1,8 kvm), med ett veranda liknande tak som sol och regnskydd, de kommer ha en gård där de kan gå som är inhägnad (30 kvm med bad) och så släpper vi ut dem i trädgården när vi är hemma (läs dagligen, jobbar hemifrån) och kan ha uppsikt, men jag har lite andra funderingar

1. bör det vara ströbädd på hela arean inomhus?  (tanken är att ha vattenautomat på "verandan" och inte inomhus.)
2. Jag har hört att man inte ska ge för mycket mat per dag pga risk för råttor, finns det någon rekommendation för typ av matdispenser som minimerar spill?
3. ang råttor, bör man här även ha lampa inne i själva byggnaden så att ankorna kan se om det skulle finnas en råtta? (har läst att de kan bli gnagde på benen och om de inte ser så kan de inte skydda sig)
4. Vad jag förstått så flyger inte pekingankor därmed behöver vi inte ha galler tak, men hur är det med andra fåglar finns det risk att ankorna kan bli attackerade om man inte har det?
5. Första tiden när vi har ällingarna inomhus, hur gör man miljön bäst, halm på marken, tidningspapper, möjlighet till bad eller inte? har läst lite blandat men vad mår de bäst av?
6. Är det är någon skillnad mellan olika ankraser och rekommendationer för hur de mår bäst? (tänker då på informationen man hittar på forumet eller andra plattser)

Jag har säkert fler frågor men dessa är de jag går bet på mest, har som sagt läst mycket här på forumet men känner inte jag har hittat ett svar på dessa.

Tack på förhand

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Pekingankor för orutinerad
« Svar #1 skrivet: 24 mar-23 kl 09:20 »
Hej,
Som jag har skrollat i forumet och mycket information finns här men känner fortfarande lite osäkerhet så har några frågor.
 
Vi har efter flera månaders funderingar bestämt oss för att skaffa pekingankor.  :D 2 st  (som sällskapsdjur och för ägg)
vi kommer få ällingar om någon månad och vill då vara preparerad på bästa sätt, vi håller på att bygga ett hus något större är jordbrukets riktlinjer (1,8 kvm), med ett veranda liknande tak som sol och regnskydd, de kommer ha en gård där de kan gå som är inhägnad (30 kvm med bad) och så släpper vi ut dem i trädgården när vi är hemma (läs dagligen, jobbar hemifrån) och kan ha uppsikt, men jag har lite andra funderingar

1. bör det vara ströbädd på hela arean inomhus?  (tanken är att ha vattenautomat på "verandan" och inte inomhus.)
2. Jag har hört att man inte ska ge för mycket mat per dag pga risk för råttor, finns det någon rekommendation för typ av matdispenser som minimerar spill?
3. ang råttor, bör man här även ha lampa inne i själva byggnaden så att ankorna kan se om det skulle finnas en råtta? (har läst att de kan bli gnagde på benen och om de inte ser så kan de inte skydda sig)
4. Vad jag förstått så flyger inte pekingankor därmed behöver vi inte ha galler tak, men hur är det med andra fåglar finns det risk att ankorna kan bli attackerade om man inte har det?
5. Första tiden när vi har ällingarna inomhus, hur gör man miljön bäst, halm på marken, tidningspapper, möjlighet till bad eller inte? har läst lite blandat men vad mår de bäst av?
6. Är det är någon skillnad mellan olika ankraser och rekommendationer för hur de mår bäst? (tänker då på informationen man hittar på forumet eller andra plattser)

Jag har säkert fler frågor men dessa är de jag går bet på mest, har som sagt läst mycket här på forumet men känner inte jag har hittat ett svar på dessa.

Tack på förhand

1. Jag har strö i hela inomhusområdet. De sprider ut det rätt bra själva om det inte är det. Jag använder torv, halmpellets och/eller hö ovanpå. Jag har hästar så det blir en del boss över som lika bra kan användas. De får inte vatten på natten inomhus.
2. Jag ger mat en gång per dag och ankor av alla sorter jag haft äter med jäkligt god aptit så det tar slut på en gång. Jag ger på "tallrikar" i plast som jag köpt i nätbutiker. Jag ger ca 100 gr per anka men till sommaren är det nog lite mindre då de äter det mesta ute. Man får ha koll på fetman, speciellt med tunga raser som pekinganka.
3. Avsaknad av råttor om du ger begränsat med mat kräver inte ljus. Vi har bara värmelampa när det krävs eller ljus under de mörkaste månaderna men inte på natten. Även ankor behöver sova i mörker skulle jag tro.
4. I den inhägnade gården bör du absolut ha nättak. Det kommer fåglar uppifrån och attackerar annars (om de törs), om inte för att du ska kunna känna dig trygg att ha dem ute när du inte är hemma.
5. Litet utrymme med typ torv eller tidningspapper. Det är svårt att gå i halm och svårt att sätta mat och vatten på botten. När de är små och bor inne eller i hästbox, som vi har det, så har jag fri tillgång på mat och vatten i behållare. De ska helst inte bada utan tillsyn förrän de har fjädrar. Inte heller obegränsat bad förrän då. De kan bli kalla utan att veta om det.
6. Egentligen inte någon skillnad annat än hur mycket de vill bada, hur bra de rör sig. Det enda som är samma är att de i vuxen ålder ska kunna bada och om det inte går för att det är förbannat kallt så ska de åtminstone ha så de kan doppa huvud och näsborrar varje dag, fritt.

Lite svar iallafall.

sandra.hg

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Pekingankor för orutinerad
« Svar #2 skrivet: 30 mar-23 kl 16:07 »
Hej Efwa,

Tack för så utförliga svar  :)
Då ska jag framförallt se till att fixa något form av nät ovanför utegården där de kommer kunna gå löst när vi inte är hemma.


putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Pekingankor för orutinerad
« Svar #3 skrivet: 05 okt-23 kl 02:10 »
1. Ja, det kan vara bra att ha ströbädd på hela inomhusområdet för att ge ankorna en bekväm och ren yta att röra sig på.
2. För att minimera spill och risken för råttor kan du använda en matdispenser som är konstruerad för att vara svår att välta eller öppna för råttor. Det finns olika typer av matdispensrar på marknaden som kan hjälpa till att hålla maten ren och säker.
3. Att ha en lampa inne i byggnaden kan vara en bra idé för att hjälpa ankorna att se om det skulle finnas en råtta eller annan oönskad gäst. Se till att placera lampan på ett säkert sätt för att undvika risk för brand eller att ankorna kommer åt den.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Pekingankor för orutinerad
« Svar #4 skrivet: 05 okt-23 kl 02:12 »
4. Pekingankor flyger inte så högt, men det finns en viss risk att andra fåglar kan attackera dem om de inte har ett galler tak. Det kan vara en bra idé att ha ett tak för att hålla ankorna säkra.
5. Första tiden när ällingarna är inomhus kan du använda halm eller tidningspapper som underlag. Ge dem också möjlighet till bad i en säker och lättillgänglig plats för att främja deras välbefinnande.
6. Det kan finnas vissa skillnader mellan olika ankraser när det gäller deras behov och egenskaper. Det bästa är att söka råd från erfarna ankägare eller veterinärer för att få specifika rekommendationer för den ras du har valt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Nina W, von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser