Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eternitsmulor över hela gården...  (läst 1459 gånger)

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
Eternitsmulor över hela gården...
« skrivet: 22 feb-23 kl 21:22 »
I fredags blåste stormen Otto loss ett stort sjok gamla eternitplattor från mitt lagårdstak.
Det mesta krossades mot en annan byggnad, och nu ligger det små eternitflagor över hela jävla gården. Jag har fått samma tips av flera: Plocka upp det!
Men hur!?
Jag föreställer mej nu hur jag skulle kunna suga upp en del med en grovdammsugare. Vad tror ni om det, och hur gör jag det i såna fall på ett säkert sätt?



evamarta@live.se
0767-933525

torbjorn

  • Inlägg: 13748
    • Medelpad
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #1 skrivet: 22 feb-23 kl 22:11 »
Plocka eller kratta i första hand. Arbeta bara med eterniten när den är genomfuktig, helst i regnväder, så dammar det inte omkring så mycket asbestfibrer. Grovdammsugare kan fungera om den har bra påse/filter. Men även den bör nog bara köras i blött väder. Tänk på vindriktningen och placera dammsugaren så att utblåsningsluften blåser bort från dig. Och sanera (diska) dammsugaren grundligt efteråt.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #2 skrivet: 23 feb-23 kl 08:27 »
Jag har varit med om liknande. Fast det är massor av år sedan jag blev av med eterniten hittar jag fortfarande bitar och flagor i jorden. Jag plockar upp allt för hand även om det är pilligt. Har en hink där jag lägger skräpet vartefter. Det är ett otyg och svårt att bli av med men det är nog bara ta itu med det. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #3 skrivet: 23 feb-23 kl 08:35 »
Usch så tråkigt.
Sitter själv på en gård med massor av eternittak.
Har du försäkrat så prata med försäkringsbolaget, de måste ju veta...

Hoppas du får hjälp så du slipper riskera din hälsa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #4 skrivet: 23 feb-23 kl 10:49 »
Samla upp det som är stort nog att samla upp.

Om det ligger på jord eller i gräsmattan så binds de flesta av dammparticklarna mot jorden.
Man kan om man vill toppdressa lite extra så binds dom ännu bättre och om det inte regnar så vattna lite extra under våren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #5 skrivet: 23 feb-23 kl 17:32 »
Tusen tack för alla svar. Uppenbarligen har fler råkat ut för detta - och klarat det. Kan ni så kan väl jag! Jag får bara ta en yta i taget.
evamarta@live.se
0767-933525

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #6 skrivet: 23 feb-23 kl 18:51 »
Vad jag förstår så är det farligt att andas in, så använd inte dammsugare. Måste du samla ihop så blöt först. Annars tror jag toppdressningen är ett bra förslag.
kretslopp

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #7 skrivet: 24 feb-23 kl 11:24 »
Du kan ju höra med försäkringsbolaget om de vill stå för en saneringsfirma? Klart dyraste alternativet hittills men om det går på försäkringen så tar ju de kostnaden, du slipper göra det själv och det är proffs som städar.

Annars kanske du kan koppla flera sugslangar i rad till en grovdammsugare och ställa den så långt bort  det bara går. Använd mask när du håller på, det måste väl finns något filter som tar asbestpartiklar?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #8 skrivet: 24 feb-23 kl 20:28 »
Eternittak är ju en lurig miljöbomb, och det är svårt att hitta hur farligt det egentligen är. Men skall man vara positiv i allt elände så sprider nog de bitar som kommit ned mindre med farliga fibrer där än då taket var helt och utsattes för mer slitage.

Tänk på att eternit skall lämnas in till återvinningen i väl försluten plastpåse och du måste säga till att det är eternit.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #9 skrivet: 24 feb-23 kl 22:16 »
Eternittak är ju en lurig miljöbomb, och det är svårt att hitta hur farligt det egentligen är. Men skall man vara positiv i allt elände så sprider nog de bitar som kommit ned mindre med farliga fibrer där än då taket var helt och utsattes för mer slitage.

Tänk på att eternit skall lämnas in till återvinningen i väl försluten plastpåse och du måste säga till att det är eternit.
Eternit är faktiskt förvånansvärt ofarligt.
Det som är farligt är att andas in dammet och då oftast i högre koncentrationer eller under lång tid.

Som i TS fall har det blåst ner under en storm och då kan man utgå från att dammet blåste bort.
Dessutom regnade det.
Dammparticklarna är så pass små att dom följer med vattnet ner i jorden där dom fäster mot jorden.

Flisor och flagor är stabila och släpper inte ifrån sig några mängder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13748
    • Medelpad
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #10 skrivet: 24 feb-23 kl 22:32 »
Tänk på att eternit skall lämnas in till återvinningen i väl försluten plastpåse och du måste säga till att det är eternit.

Här finns det en särskild asbestcontainer på de bemannade åvc, där man slänger både eternit och annat slags asbestavfall, man behöver inte besvära personalen för det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #11 skrivet: 25 feb-23 kl 17:42 »
Här finns det en särskild asbestcontainer på de bemannade åvc, där man slänger både eternit och annat slags asbestavfall, man behöver inte besvära personalen för det.
Det är en bra tjänst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1757
    • Skåne
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #12 skrivet: 25 feb-23 kl 19:17 »
Eternit är faktiskt förvånansvärt ofarligt.
Det som är farligt är att andas in dammet och då oftast i högre koncentrationer eller under lång tid.

Ja.

Det är viktigt att fundera på inte bara hur farliga saker är, utan hur de är farliga!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Eternitsmulor över hela gården...
« Svar #13 skrivet: 25 feb-23 kl 21:42 »
Ja, men då kan det vara bra att läsa på, och det är lite besvärligt när det gäller asbest i de olika produkterna och även hur man får in det i kroppen. Norska fyrvaktare hade t ex rätt stor överdödlighet i tarmcancer då de drack regnvattnet från eternit-taken. Hur pass rotfrukter tar upp fibrerna är också något som är lite svårt att hitta bra undersökningar om.

Så om det är farligt eller ej att bo på läsidan av ett eternit-tak en längre tid kan vara svårt att veta, men visst, det ligger inte folk i drivor runt ladorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser