Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Epoxi  (läst 1342 gånger)

Epoxi
« skrivet: 15 jan-23 kl 19:12 »
Jag vill börja med hantvberk av olika slag till exempel bygga verktyg och kajaker. Jag undrar om biltemas epoxi är bra jämfört med de bästa och jämfört med de mellanbra.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Epoxi
« Svar #1 skrivet: 15 jan-23 kl 19:38 »
Vad menar du med epoxi i detta fall? Är det lim, gjutmassa, målarfärg eller något annat?
Tänk dig för en extra gång innan du börjar använda epoxymaterial i någon större omfattning, de är ju ökända för att vara ganska kraftigt allergiframkallande och omgärdas av stränga arbetarskyddsregler då de ska användas yrkesmässigt. Ett tag på 90-talet var epoxyprodukter nästan förbjudna i Sverige av den anledningen, men vi blev tvungna att ta bort restriktionerna i och med EU-inträdet.
Det finns numera bättre tvåkomponentsblandningar att använda för de flesta tillämpningar, t ex sådana som är baserade på polyuretan.
En bra uppsats i sammanhanget finns på https://www.nilsmalmgren.se/Laddas/NM_Epoxihandbok_upl_3_2004.pdf . Den kräver vissa kemikunskaper för att förstås fullt ut, så det kan vara bra att du börjar med en repetition av skolkemin.

SV: Epoxi
« Svar #2 skrivet: 16 jan-23 kl 00:09 »
Jag är personligen utre efter en epoxi som skulle kunna användas lite vartsomhelst men jag förstår att det kanske inte finns en sådan produkt. jag har för mig att det finns en orginal epoxi av märket Epoxi är den i biltema lika bra?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Epoxi
« Svar #3 skrivet: 16 jan-23 kl 08:32 »
Läs länken i mitt förra inlägg så ser du historiken bakom epoxyhartser mm. Det ordet har aldrig använts som firmamärke och man kan inte heller tala om något "original".  Du måste göra klart vilken slags epoxiprodukter du menar - är det t ex gjutmassa, lim, färg eller något annat du är ute efter?
Det finns ingen produkt som är bra för alla slags ändamål, var och en av dem har sina egenheter som gör dem kanske bättre i något visst fall men sämre i något annat.
Och, som redan sagt, undvik epoxi så långt det går och använd andra slags tvåkomponentplaster istället av arbetsmiljöskäl.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Epoxi
« Svar #4 skrivet: 16 jan-23 kl 09:55 »
Som Torbjörn skriver, se till att du inte kladdar så du blir allergisk.

Biltema tar sin epoxi från en erkänt bra tillverkare, de gör ofta så och sätter sitt namn på produkten.

Här har du två bra sidor där du framför allt i den första hittar lättläst om epoxi. https://www.thomassondesign.com/, han använder en segare epoxi för att bygga kanoter i trä, och den typen av epoxi passar inte lika bra om du som de här https://swedendro-tools.se/se/produkter/epoxy-gjutning/epoxy använder den till att göra ingjutningar, t ex i möbler.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Epoxi
« Svar #5 skrivet: 16 jan-23 kl 10:17 »
Tack Torbjörn för länken, hade glömt att den där handboken fanns. Hela deras hemsida kan ju vara intressant också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 5 användare (1 dolda)
Ylven, xaelanar, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser