Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?  (läst 3086 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« skrivet: 02 jan-23 kl 20:50 »
Den 15/2 så kommer blir det ju förbjudet att ha blyhagel i närhet av våtmark.

Hur resonerar folket här då?
Köpa bössa för stål eller dyr ammo till gamla bössor?
Det är aldrig för sent att ge upp.

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-23 kl 22:42 »
Det har väl varit förbjudet i tjugo år eller så?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-23 kl 23:13 »
Än har väl inget undantag begärts, men tolkningen att man inte skulle få gå förbi ett vattenfyllt dike med blyladdad bössa gör ju att det behöver begäras svenskt undantag.
« Senast ändrad: 02 jan-23 kl 23:55 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #3 skrivet: 03 jan-23 kl 00:33 »
Ja, när de börjar skriva lagar på det viset är det inte långt kvar innan vi får lämna in bössorna.

Personligen vill jag ändå inte jaga med hagel, känns inte rätt. Men det är ju inte den vägen de tar, inskränkarna.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #4 skrivet: 03 jan-23 kl 06:24 »
Det har väl varit förbjudet i tjugo år eller så?
Nä det har ju bara varit förbjudit vid jakt över våtmark…

Men nu är ju tolkningarna att tex rådjursjakt i skog där det finns ett kärr blir förbjudet…
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #5 skrivet: 03 jan-23 kl 08:26 »
Det som har hänt är att man lyssnat till eu och deras hårdare regler lining av vad som är våtmark.
I princip har det blivit förbjudet att ha blyhagel i vapenskåpet om huset det står i råkar ha ett vattendrag utanför knuten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #6 skrivet: 03 jan-23 kl 12:12 »
Kanske går det att skylla på det som hände konungen Gustav II Adolf? Han dog ju i dimman i Lützen den 6 november Nådens år 1632 av - just det - akut blyförgiftning.  ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #7 skrivet: 03 jan-23 kl 12:37 »
Kanske går det att skylla på det som hände konungen Gustav II Adolf? Han dog ju i dimman i Lützen den 6 november Nådens år 1632 av - just det - akut blyförgiftning.  ;D ;D ;D
Var det inte en knapp?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #8 skrivet: 03 jan-23 kl 13:23 »
Var det inte en knapp?

Den historien var nog om Karl XII.

---

Trenden är för övrigt tydlig (blyförbud):
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #9 skrivet: 03 jan-23 kl 13:38 »
I princip har det blivit förbjudet att ha blyhagel i vapenskåpet om huset det står i råkar ha ett vattendrag utanför knuten.
Inte heller är det tillåtet att flytta vattendraget så det kommer längre från skåpet;)
Är kuljakt lösningen?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #10 skrivet: 03 jan-23 kl 15:32 »
För övrigt är det ju märkligt att just ammunition har varit undantagen från blyförbud så länge. I praktiskt taget alla andra tekniska sammanhang förbjöds ju bly i och med RoHS-direktivet år 2006. Förutom i ammunition, är det väl i stort sett bara i blyackumulatorer och som legeringsmaterial i låga halter i vissa mässings- och stålkvaliteter, som bly ännu är tillåtet.
En annan märklig sak är att det fortfarande verkar säljas en del sänken och liknande för användning vid sportfiske, som uppenbarligen är tillverkade av bly. Är det verkligen tillåtet?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #11 skrivet: 03 jan-23 kl 16:26 »
Inte heller är det tillåtet att flytta vattendraget så det kommer längre från skåpet;)
Är kuljakt lösningen?

Ja jag tänker att kula är lösningen på mina problem. Men blyfria alternativ i alla kalibrar är väl en jakt bara det.
« Senast ändrad: 03 jan-23 kl 16:39 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-23 kl 18:11 »
Alltså, bly i ammunition som används till jakt i Sverige är inget stort miljöproblem, inte ens de hagelsvärmar som i stort sett missar. När vi tog bort blyet ur bensinen fick vi en verklig insats.

Det är inte miljön som driver merparten av de som försöker få till det ena förbudet efter det andra, det är jaktmotstånd.


Personligen skulle jag kunna gå över till kopparkulor mest för principen, miljömässigt kvittar det och risken för skadeskjutning ökar. Men blir det namninsamling eller annat som går att bidra till för att få stopp på angreppen på Sveriges sätt att sköta jakten, så håller jag på blyet. Skall man köra miljömässigt på riktigt så är det dags att gå över till båge.

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #13 skrivet: 03 jan-23 kl 18:51 »
Alldeles utan effekt på djurliv och folkhälsa är ju inte de (tjugotusen?) ton bly som sprids ut vid jakt i Europa. Även om någon miljon änder och några tusen örnar inte är så mycket - miljöargument finns. Jag tror dig om du säger att jaktmotstånd också spelar in, även om det verkar som att jägare i Danmark (totalförbud) verkar rätt nöjda. Jag är inte särskilt insatt i frågan.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #14 skrivet: 03 jan-23 kl 19:18 »
Alldeles utan effekt på djurliv och folkhälsa är ju inte de (tjugotusen?) ton bly som sprids ut vid jakt i Europa. Även om någon miljon änder och några tusen örnar inte är så mycket - miljöargument finns. Jag tror dig om du säger att jaktmotstånd också spelar in, även om det verkar som att jägare i Danmark (totalförbud) verkar rätt nöjda. Jag är inte särskilt insatt i frågan.

Förändringen är läskig för dom flesta.
Jag är ju inte sugen på bly i min mat så då får det ju kosta….tydligen.
Men det finns ju en del att fundera på gällande kontrollen av förbudet, vad som händer med alla obrukbara bössor och marknaden för ammunition.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #15 skrivet: 03 jan-23 kl 19:49 »
Vet inte hur de jagar i Europa i övrigt, men i Sverige avlossas ca 2 miljoner jaktskott per år, vilket skulle ge ca 20 ton bly som sprids ut här.

Men visst vore det bra om vi kunde gå över till något som inte var giftigare än att vi kunde ge hunden det bortskurna vid sårkanalen, med kula och allt.


Jag ser mest riskerna med inskränkningar som skylls på det man får med mest röster på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #16 skrivet: 03 jan-23 kl 20:40 »
Blyet är jag gärna utan.
Det värsta är att jag inte kan använda min cal 12 rullblocksbössa.
Stål funkar med största säkerhet någon gång.
Sedan är det bara att skrota bössan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #17 skrivet: 04 jan-23 kl 00:35 »
Du kan ju handladda och på så sätt bestämma vilket tryck du skall ha i pipan.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #18 skrivet: 04 jan-23 kl 11:29 »
Vad använder Putte för ammo i Ukraina? Vi bor ju trots allt på samma jordklot.
För att inte tala om alla skjutglada jänkare på andra sidan pölen.
Såg ett program om moderna guldgrävare där borta. Då snackar man verkligen miljöförstörelse.
Så länge vi handlar kläder från HM så spelar nog blyhagel inte så stor roll för miljön globalt sett.
Vi får väl handla hagelammunition av storstadsbuset när Jaktia slutar sälja. Köper man riktigt mycket kanske man får ett par handgranater i bonus.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #19 skrivet: 04 jan-23 kl 11:36 »
Vad använder Putte för ammo i Ukraina? Vi bor ju trots allt på samma jordklot.
För att inte tala om alla skjutglada jänkare på andra sidan pölen.
Såg ett program om moderna guldgrävare där borta. Då snackar man verkligen miljöförstörelse.
Så länge vi handlar kläder från HM så spelar nog blyhagel inte så stor roll för miljön globalt sett.
Vi får väl handla hagelammunition av storstadsbuset när Jaktia slutar sälja. Köper man riktigt mycket kanske man får ett par handgranater i bonus.
Nu ska man inte göra dylika liknelser effekten blir som regel den samma när man sticker huvudet i sanden.

Utan måste ta tag i respektive problem ett efter ett.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #20 skrivet: 04 jan-23 kl 13:56 »
Visst skall man ta tag i alla problem, men man måste prioritera. Om EU och de ovetande/utsäljande i Sverige lägger krutet på de legala jaktbössorna och ammunitionen till dessa, samtidigt som man låter större problem fortgå så blir det inte bara fel utan sänder signaler som får allvarliga konsekvenser.

Sveriges användande av bly-ammunition är inget stort problem och går att styra med information och högre pris (eller subventionerat om man köper zink/koppar, eller vad nu rådande tomtar kan enas om är miljöriktigt).

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Förbud för blyhagel, hur tänker ni göra?
« Svar #21 skrivet: 04 jan-23 kl 21:39 »
Man hade absolut kunnat hittat ett sätt att minska blyanvändningen…utan lag och förbud.
För andelen jägare som går runt med nostalgibössor minskar nog med tiden.

Nyblivna jägare köper ju något mer modernt tänker jag. Och skulle man haft en inbytespremie eller liknade så hade säkert det hela löst sig ganska enkelt.

Men nu tar vi i med förbud!
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser