Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ ekonomi?  (läst 4456 gånger)

ninna

  • Inlägg: 42
Alternativ ekonomi?
« skrivet: 02 aug-04 kl 21:41 »
hej vad är alternativ ekonomi för något.??????

mvh ninna
« Senast ändrad: 29 sep-04 kl 16:52 av admin »

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Alternativ ekonomi?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-04 kl 18:20 »
Hej,
bara ett  tips om en gammal alternativ ekonomisk klassiker:

www.cosmotop.de/utopia/e_bolo.html

/droliver
« Senast ändrad: 29 sep-04 kl 16:52 av admin »

Mats33

  • Gäst
Re:Alternativ ekonomi?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-04 kl 16:51 »
Alternativ ekonomi kan t.ex. vara följande:

Medborgarlön istället för dagens välfärdssystem
Lokala valutor, som komplement till den nationella
JAK-lån istället för vanliga banklån mot ränta
Att man byter varor och tjänster med varandra utan pengar
Att banksystemet reformeras helt
Gemensam ekonomi eller matlagning i kollektiv

tobias1234

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #3 skrivet: 28 aug-23 kl 08:25 »
hej vad är alternativ ekonomi för något.??????

mvh ninna

Som jag har förstått det är det precis som Mats33 skriver ett byterssystem där monetära pengar används. Istället byter man varor och tjänster med varandra. Jag tror att det kommer bli mer vanligt nu när alla får det tuffare med sin ekonomi - alltså att fler väljer att byta exempelvis sin mjölk från sin gård till kött från grannens gård. Har man inga pengar på sitt konto kan man byta bort det man har överflöd av. Alla svenskars lån har ju blivit jättedyra nu så det kommer bli väldigt tufft för de flesta. Om man kollar på vad låneräntorna ligger på nu är det betydlligt dyrare än för bara ett år sen.

Reklamlänk borttagen  (:)
/skräptanten, moderator
« Senast ändrad: 28 aug-23 kl 14:54 av skräptanten »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #4 skrivet: 28 aug-23 kl 08:50 »
En smidig variant på bytarekonomi användes här förr, och till viss del fortfarande. Man gjorde tjänster och levererade varor åt varandra under året, och gjorde upp mellanskillnaden vid årets slut. Då slipper man blanda in pengar så ofta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #5 skrivet: 28 aug-23 kl 15:55 »
Skulle väl säga att byte av arbete och varor fungerar bra i det lilla, men är inte lätt att införa i det stora (förmodligen omöjligt).

På landsbygden finns det mycket att byta med, men även stadsbor kan använda systemet framför allt genom samåkning (fast det verkar inte fungera efter vad jag ser när ja åker genom Stockholm...).

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #6 skrivet: 28 aug-23 kl 16:46 »
... och funkar inte i verkligheten. Nu blir  det en politiktråd då frågan som ställs är politisk. Dvs vilket samhällssystem vill vi bo i.
Hur menar du malarmaster?
Du kanske inte är så alternativ utan sitter fast i tänket att allt måste köpas och kanske importeras från fjärran land, du eldar väl inte ens svensk lokalproducerat ved för din uppvärmning?

För mig är det uppenbart att det fungerar att byta varor och tjänster som privatperson, att hålla grannen med morötter om hon sköter snöröjningen åt mig är både smart och fullt tillåtet, blir det ingen snö får jag nog hjälp med vedklyvningen istället så inga penningar behöver byta ägare och staten förlorar ingen moms.
Att byta några honungsburkar mot ett par hemmstickade raggsockor eller barnpassning mot en vardagsmiddag är andra fullt fungerande exempel.
Att byta nyplockade kantareller mot äpplen så här års är ju att utnyttja resurserna väl och samhället/bruttonationalprodukten ökar snarast då man tar tillvara resurser som annars bara gått förlorade.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #7 skrivet: 28 aug-23 kl 18:07 »
köper ved av min grannbonde . Han vill ha pengar o inget annat. För pengarna köper han bensin till sågen och diesel till traktorn o skogsmaskinen. Lite lön för mödan vill han också ha. Precis som jag. Målar inte för ett mål mat,vill ha penningar.
 Tagit bort OT. Här diskuterar vi praktisk alternativ ekonomi, inte politik!  (:)
/skräptanten, moderator
« Senast ändrad: 29 aug-23 kl 12:23 av skräptanten »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #8 skrivet: 28 aug-23 kl 19:39 »
Vi har redan bytesekonomi.
Vi byter vår fritid mot pengar och sedan byter vi pengar mot de varor vi önskar.
Anledningen att denna modell faktiskt fungerar riktigt bra beror på att man slipper hålla sig med varor som man inte önskar men som krävs för att kunna få det man vill ha.

Byteshandel fungerar bäst om man kan göra raka byten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #9 skrivet: 29 aug-23 kl 12:30 »
Efter anmälan raderat ett antal inlägg med politiskt innehåll. Påminner om att det här forumets syfte är "Praktisk kunskap om självhushållning". Politik får ni gärna diskutera annorstädes.

/skräptanten, moderator
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Alternativ ekonomi?
« Svar #10 skrivet: 29 aug-23 kl 17:46 »
Efter anmälan raderat ett antal inlägg med politiskt innehåll. Påminner om att det här forumets syfte är "Praktisk kunskap om självhushållning". Politik får ni gärna diskutera annorstädes.

/skräptanten, moderator



 Tyckte debatanterna skötte sej fint.
Men regel är regel. Dock gott att den kan tänjas lite.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser