Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedge laying i Sverige?  (läst 1189 gånger)

stjärnflockan

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Hedge laying i Sverige?
« skrivet: 05 dec-21 kl 21:28 »
Hedge laying, gammal metod för att skapa täta häckar. Förknippas oftast med de Brittiska öarna och Irland. Är det någon som har kunskap om det har gjorts i Sverige? Är det någon som gör det här nu?


(Vet inte om det var rätt forumsgrupp, hittade inget om landskapsvård)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hedge laying i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-21 kl 21:46 »
Vi har en annan vinter än dom. Risk att många av träden dör. Även dom trädslag som bör användas ses som sly, skräp. Så dom får sällan växa sig så stora som behövs.
Al/arder rotar sig bra som kvist. Växer även snabbt nog. Dock krävs det ca 10-15 st lagomt grova som växer i bredd. Att hitta dessutom tillräckligt många som växer i form av en hage är nog rent omöjligt.
Hägg och andra slybuskar växer tätt, får man såna växa tätt och i tillräcklig bredd så bör det funka. Kruxet blir att styra föryngringen. Dom växer ju dock i alla tänkbara krumelurer.
Vårat lands variant är ju gärsgård.

Minns att för måååånga år sedan så var det en tråd om ämnet. Om den finns kvar är dock osäkert. Sökord bör vara river cottage. Det var där det visades och var nog orsaken till forumtråden då. Liksom många andra trådar på den tiden.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

stjärnflockan

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Hedge laying i Sverige?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-21 kl 20:13 »
Vi har en annan vinter än dom. Risk att många av träden dör. Även dom trädslag som bör användas ses som sly, skräp. Så dom får sällan växa sig så stora som behövs.
Al/arder rotar sig bra som kvist. Växer även snabbt nog. Dock krävs det ca 10-15 st lagomt grova som växer i bredd. Att hitta dessutom tillräckligt många som växer i form av en hage är nog rent omöjligt.
Hägg och andra slybuskar växer tätt, får man såna växa tätt och i tillräcklig bredd så bör det funka. Kruxet blir att styra föryngringen. Dom växer ju dock i alla tänkbara krumelurer.
Vårat lands variant är ju gärsgård.

Minns att för måååånga år sedan så var det en tråd om ämnet. Om den finns kvar är dock osäkert. Sökord bör vara river cottage. Det var där det visades och var nog orsaken till forumtråden då. Liksom många andra trådar på den tiden.


Ja precis, deras vinter är lite mildare! Men jag tänker i södra Sverige? Jag vet att min pappa (som är från Irland) försökte sig på en syrenhäck i Östergötland  på detta sätt, minns inte riktigt hur det gick med den. Hade varit roligt att testa hantverket med riktig lövkniv och så!

Okej, jag har svårt att hitta "sök" funktionen i detta forum, när jag söker längst upp i högra hörnet kommer jag bara till google-sökningar.

stjärnflockan

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Hedge laying i Sverige?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-21 kl 20:15 »
Eller det var inget ang sök-funktionen- nu förstod jag ju att det också var sökningar i forumet!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser