Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur farligt är epoxy????  (läst 2490 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Hur farligt är epoxy????
« skrivet: 24 jul-21 kl 17:55 »
Jag har lyckats hitta en riktigt gammal emaljerad mugg som var min redan när jag jag var liten vilket helt enkelt är SKITKUL MEN nu är det ju som så att den legat i marken i ca 35 år så rosten har jag slipat bort samma sak med lös emalj tyvärr så finns det ett litet hål i botten :'( .
Så hur tätar man en gammal mugg som man vill kunna använda igen, det får hemskt gärna synas att den har legat i marken en gång i världen. Skulle det funka med epoxy? Jag har läst ett säkerhetsblad för epoxy och i det så stod det inget om att dom avrådde från någon användning men jag känner mig en aning tveksam till epoxy även om jag vet att det är i flytande form den är som farligast men som sagt om det finns något annat man kan täta muggen med som är genomskinligt och som binder rostflagor så man slipper sila rostflagorna mellan tänderna (börjar bli glest mellan tänderna på sina ställen  :'(
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Hur farligt är epoxy????
« Svar #1 skrivet: 24 jul-21 kl 18:18 »
jag använder numera mest produkten Bondic till det mesta. Det är en UV-härdande plast som funkar både som lim och spackel. fäster på det mesta utom fet plast. Genomskinligt och härdar blixtsnabbt med hjälp av UV-pennan som medföljer. Används även inom tandläkaryrket så det bör vara riskfritt. Försök hitta svensk leverantör och det bör finnas fler fabrikat på samma produkt.
sedan blir jag bara så nyfiken på folk som vill laga en upprostad mugg för att använda den som just mugg. Har ju själv mina dopgåvor i behåll,emaljerad tallrik samt bestick men de är numera prydnadsföremål. skulle aldrig tänka tanken att använda dem. Sedan bör man också fundera på just emaljerade föremål. Det användes bly flitigt i emalj förr. Idag är ju sådant kontrollerat men 40-50 år gammal emalj kan man ju inte garantera att den var blyfri. En anledning till att jag aldrig använder gammal emalj till livsmedel. Så mormors kaffekanna tillverkad av Kockums är också prydnadsföremål liksom alla andra emaljerade kockumsgrejor jag har. Jag växte upp i Ronneby där dessa produkter tillverkades,därav intresset.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Hur farligt är epoxy????
« Svar #2 skrivet: 24 jul-21 kl 18:30 »
Jo jag är medveten om blyet i gammal emalj men jag tänker som så att om man förseglar muggen så borde inte blyet vara ett problem? Eller tänker jag fel där? Ja lite märkligt att använda muggen igen efter alla år i jorden osv men du vet hur det är med gamla saker som man en gång har använt man blir ju en aning fäst vid dom dessutom skulle väl du hoppa till när någon drar upp en smårostig småknölig och dan mugg som man fyller på med lite the i den och dricker med välbehag
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur farligt är epoxy????
« Svar #3 skrivet: 25 jul-21 kl 09:19 »
Ett problem med epoxy i sammanhanget är att det inte tål hetvatten i längden.

Vad jag har förstått så rör sig hälsoproblemen med epoxyprodukter mest om att de är allergiframkallande innan de har härdat, och kan avge otrevligheter under härdningen. När de väl har härdat färdigt, är de ofarliga.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur farligt är epoxy????
« Svar #4 skrivet: 26 jul-21 kl 04:52 »
Använda kemisk metall istället kanske?

Då jag började hålla på att hobby laga båtar, där epoxi är vanligt i färger etc så  läste jag att upprepade kontakter mot huden kommer ge allergi. Och alla människor är unik där. Det kan räcka med 1 gång, eller krävs 10 000 gånger
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Hur farligt är epoxy????
« Svar #5 skrivet: 26 jul-21 kl 08:13 »
kemisk metall är nog lika illa när man ser innehållsförteckningen. Absolut inget som jag hade låtit  vara i närheten av livsmedel. Beroende på händighet skulle jag istället föreslå tenn. det gjorde man förr på kopparkärl för att inte få koppar i maten. Dock krävs det att ytan som skall beläggas är ren. rostigt funkar ju inte men en behandling med fosforsyra tar bort det mesta. även bilar tennades förr innan all plastspackel kom på marknaden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hur farligt är epoxy????
« Svar #6 skrivet: 26 jul-21 kl 09:08 »
Vattentankar för dricksvatten har ibland epoxyinsida. Ren epoxy kan nog klassas som livsmedelsäker när den härdat färdigt efter ett par veckor. Men allt som heter snabbepoxy, kemisk metall mm på Biltema osv har en del annat tillsatt som inte är bra för oss. Det är också viktigt att blanda rätt och väl om epoxyn skall bli hållbar och fullständigt härdad. Och vill man ha värmetålighet så skall man värmehärda epoxyn, annars är nog gränsen ca 70 grader vilket kaffe oftast kommer över i början.

Men jag skulle nog ställa muggen som prydnad och använda en ny. En i porslin om mikrovågsugn används, eller en i rostfritt om vedspisen är det som gäller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser