Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fläta korgar  (läst 3379 gånger)

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
fläta korgar
« skrivet: 02 feb-21 kl 14:15 »
Jag tycker om att fläta korgar. Har flätat med massor av olika material, båda naturliga och konstgjorda material. Nu för tiden använder jag mest kaveldun och rallarros (Chamaenerion angustifolium) bara för att jag har inte tillgång till något annat/plats för att torka det (Jag bor i en liten lägenhet i Mjölby).

Jag gör det från grunden, d.v.s. att jag plockar material, sen förbereder och torkar det. Hemma har jag lite kvar av bra kvalitet kaveldun och rallarros. Har också några buntar av låg kvalitet kaveldun. Materialet som jag har kvar hemma får andra gärna använda. Olika material plockar man under olika årstider. Jag brukar plocka kaveldun kring augusti, med kanot. Rallarros blir lite senare i höst.

Sedan jag började intressera mig för detta, har jag behärskat flera olika tekniker/mönster.
Dessutom har också övat mycket med att tvinna snöre av nässlor och av rallarros.

Jag är en väldigt social människa och tycker att att hålla på med de här sorters slöjd ensam blir ibland ganska tråkigt. Då tänker jag att det skulle vara bra att lära andra att fläta korgar, så att vi kan göra varandra sällskap medan vi flätar. Jag har lett flätnings kurser förut, både officiellt och inte. Det känns väldigt bra att dela denna kunskapen med andra och lära sig av andras erfarenheter.

Finns det någon som skulle vara intresserad av att lära sig att fläta korgar?




iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: fläta korgar
« Svar #1 skrivet: 06 feb-21 kl 12:46 »
De här är några av de senaste korgar jag har flätat


semilla

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: fläta korgar
« Svar #2 skrivet: 16 mar-21 kl 08:57 »
 Hej,vad fina korgar!
Roligt hantverk,jag skulle vilja lära mig det!
 😊

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: fläta korgar
« Svar #3 skrivet: 16 mar-21 kl 18:17 »
Hej. Gå med i en historisk förening, viking eller medeltid typ, åk på deras marknader. Jag är med på vikingmarknad ibland, sitter och pysslar med trä, säljer björksav och tjära, träffar många handarbetsmänniskor. Bra kontaktnät, finns de på sådana marknader som kanske vill lära sig.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: fläta korgar
« Svar #4 skrivet: 17 mar-21 kl 09:42 »
Har du testat att fläta med nässlor?
Jag har några buntar jag tänkte testa slå rep av, men jag verkar aldrig komma till skott.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: fläta korgar
« Svar #5 skrivet: 17 mar-21 kl 16:17 »
Hej,vad fina korgar!
Roligt hantverk,jag skulle vilja lära mig det!
 😊

Vill du att jag ska lära dig då?

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: fläta korgar
« Svar #6 skrivet: 17 mar-21 kl 16:20 »
Har du testat att fläta med nässlor?
Jag har några buntar jag tänkte testa slå rep av, men jag verkar aldrig komma till skott.

/Mats
Jag har inte flätat med nässlor. Jag kan tänka mig att de funkar som rallarros/mjölke
Jag har tvinnat snöre av nässlor många gånger och det är ett jättebra material. Man skulle behöva massor av nässlor för att slå rep, eller hur?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: fläta korgar
« Svar #7 skrivet: 17 mar-21 kl 16:36 »
Jag har inte flätat med nässlor. Jag kan tänka mig att de funkar som rallarros/mjölke
Jag har tvinnat snöre av nässlor många gånger och det är ett jättebra material. Man skulle behöva massor av nässlor för att slå rep, eller hur?
Beror ju på diameter/längd på repet ;)
Jag har förstått det som att åtgången är jämförbar med den för rep av hampa eller lin, men att det kräver mer arbete och/eller att det inte går att få fram användbara fibrer/trådar maskinellt med nässlor.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: fläta korgar
« Svar #8 skrivet: 17 mar-21 kl 16:49 »
ja, det är precis vad jag har läst och sett

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: fläta korgar
« Svar #9 skrivet: 19 mar-21 kl 10:56 »
Kul hur man alltid, till synes slumpvis, springer på information om saker man börjat fundera över http://www.nettlesfortextiles.org.uk/wp/sally-pointers-makes-nettle-baskets/

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: fläta korgar
« Svar #10 skrivet: 20 mar-21 kl 13:56 »
Kul tråd! Det är klart att man kan hålla kurser i korgflätning om man gör så fina korgar som TS Iberisk. Jag har mest flätat med pil, har gått flera kurser med Steen Hedegaard Madsen, och har haft funderingar på nässlor men mjölke har jag inte tänkt på. Tack för inspirationen!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

TussTuva

  • Gäst
SV: fläta korgar
« Svar #11 skrivet: 20 aug-21 kl 21:48 »
Hej!

Jag skulle tycka det var jättekul att lära mig fläta med rallaros tex. Du kanske skulle kunna ha en digital kurs?

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: fläta korgar
« Svar #12 skrivet: 05 sep-21 kl 18:05 »
Inget digitalt tack.
Det känns inte bra alls.
Föra året försökte jag läsa en praktisk kurs på distans. Jag klarade inte det.

Sen är grejen att vissa delar av processen är mycket tråkiga att göra ensam. Att tvätta kaveldun blir tråkigt ganska snabbt. Jag skulle inte förvänta mig att någon som skulle vara med ibland i någon videosamtal skulle ha lust att sitta ensam och hålla på med sådana saker.


Frissefrasse

  • Inlägg: 1
SV: fläta korgar
« Svar #13 skrivet: 11 sep-21 kl 10:29 »
Inget digitalt tack.
Det känns inte bra alls.
Föra året försökte jag läsa en praktisk kurs på distans. Jag klarade inte det.

Sen är grejen att vissa delar av processen är mycket tråkiga att göra ensam. Att tvätta kaveldun blir tråkigt ganska snabbt. Jag skulle inte förvänta mig att någon som skulle vara med ibland i någon videosamtal skulle ha lust att sitta ensam och hålla på med sådana saker.

hej! jag är flätar också korg. Hade varit kul att träffa andra som är intresserade av hantverket. Dock bor jag på västkusten.
Håller verkligen med, momenten i materialförädling vill man hellre göra tillsammans med andra. Det skulle vara effektivare men också trevligt och roligare tror jag! Och att man lär sig av varandra, fyra ögon..
 Men vad menar du med att tvätta kaveldunet? Har själv jobbat lite grann med kaveldun, men inte tvättat det :)

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: fläta korgar
« Svar #14 skrivet: 02 nov-21 kl 15:53 »
Hittade just denna, kanske kan vara av intresse?
https://basketmakersassociation.org.uk/

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser