Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hård olivtvål?  (läst 1682 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Hård olivtvål?
« skrivet: 05 nov-20 kl 15:11 »
Hej, är förbryllad över olivtvålen jag köpt utomlands som känns hantverksmässigt gjord och är väldigt hård.
Den jag gör med olivolja och lut blir aldrig så hård. Enligt en tvålkalkylator jag använt blir det också väldigt mjuka tvålar med olivolja.

Så hur gör dom? Är det en annan typ av olivolja? Kanske det sista som pressas ur under värme? Min blir vit men de jag sett drar mera åt brungrönt.
Man kan ju också sätta i kokosolja eller annat som gör tvålen hårdare, men lite trist att importera från andra sidan jorden.
Har försökt med bivax, 20%, men då spårade den direkt, innan jag ens hann röra om ordentligt.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hård olivtvål?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-20 kl 17:39 »
Grekerna tillsätter ju lite salt för att tvålen skall bli hårdare, men om man tar för mycket går det ut över löddrandet.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
Hård olivtvål?
« Svar #2 skrivet: 07 nov-20 kl 18:53 »
Vi har fått hemgjord tvål av bekanta i grekland och den är gjord av den grumliga oljan som blir kvar när dom tappar oljan efter att den stått i ca 40 dagar. Den var grön. Vi skulle gjort tvål ihop i våras för att jag vill lära mig men i år är det ju som det är så vi kunde inte åka. Ett annat år hoppas jag.


drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Hård olivtvål?
« Svar #4 skrivet: 08 nov-20 kl 17:05 »
Den olivtvålen jag fick när min mor varit till Grekland var jättehård. Om det är salt som gör det och den inte löddrar så mycket, så stämmer det på min tvål.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Hård olivtvål?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-20 kl 11:48 »
Vi har fått hemgjord tvål av bekanta i grekland och den är gjord av den grumliga oljan
Den grumliga oljan innehåller en hel del lecitin.
Ja prova med oraffinerad olivolja.

Prova också med att fraktionera olivolja genom avkylning. Använd den delen som stelnar i kylskåpskyla. Den flytande delen kan lämpligen användas för matlagning.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hård olivtvål?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-20 kl 21:32 »
Har hört att det inte bara är olivolja utan också lagerbladsolja, om jag mins rätt. Köpte en i torsdags.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

orangutang

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Hård olivtvål?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-21 kl 14:16 »
Har hört att det inte bara är olivolja utan också lagerbladsolja, om jag mins rätt. Köpte en i torsdags.

I aleppotvål ingår även lagerbärsolja, men det finns även 100% oliv. Om jag förstått rätt så behöver olivtvålar mogna länge, gärna minst ett år. Då blir de fastare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser