Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var kan man köpa skosulor?  (läst 3578 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Var kan man köpa skosulor?
« skrivet: 05 feb-20 kl 08:51 »
Jag köpte ett par m90 kängor som var i princip nya men tillverkade 98 så bäst före datumet hade tydligen gett upp så jag hann använda dom HELA 2 timmar innan BÅDA sulorna släppte inom 10 meter  Yess  aja jag var ju medveten om risken med sulorna plus att jag bara betalade 45:- för dom......
Så jag tänkte ge mig på att byta sulor på dom, jag har rensat dom på det gamla möget så nu återstår bara att försöka hitta nya sulor så var kan man hitta dom helst i sverige? finns ju några ställen men dom säljer inte till privatkunder och visst finns ebay att leta på men om någon har tips på en butik som säljer sulor till vettiga priser så vore jag glad.
Vad ska man ha för lim när man väl ska till å limma sulorna på själva kängan? Jag har butylgummi på tub skulle det kunna funka?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-20 kl 17:46 »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #2 skrivet: 05 nov-20 kl 19:03 »
Om inte tipset ovan är bra och du vill göra mer själv så kan man karva till en sula av slitbanan på ett bildäck.


Finns nackdelar med det, det är svårklippt och bildäck innehåller kemikalier som är skadliga, jag vet inte om det kan tas upp av huden på något sätt, det är alltså en risk där.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #3 skrivet: 05 nov-20 kl 20:57 »
De skadliga kemikalierna i bildäck (framför allt PAH, alltså en slags tjärämnen) frigörs när utsidan av gummit nöts. Det är knappast någon större risk att insidan av skon blir inpyrd med dem.  I däck som är sålda inom EU efter juni 2006 då RoHS-direktivet infördes, kan man vänta sig lägre halter av skadliga ämnen än i äldre däck eller i andra delar av världen. 

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #4 skrivet: 06 nov-20 kl 22:02 »
Är det bra och regäla kängor du behöver så släng skräpet och köp riktiga skor.

Militärens kängor är ett misslyckat resultat av offentlig upphandling. Skräp på alla sätt och vis. Exempelvis att dom inte kan lagerhållas är ett fel. Finns andra. Militärerna själva köper egna skor och använder.

Är det nostalgi så gå till skomakare.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-20 kl 07:59 »
Ja till viss del kan du väl kanske ha rätt Lugnebergagård MEN nu är det väl som så att skor är något som är HÖGST ividuellt så det som är en bra sko för en person kan mycket väl vara rena skiten för en annan och nu är det ju som så att mina fötter knappast följer någon som helst standard och i just detta fallet så är det just m90 kängan som är perfekt för MIN fot.
Jag har testat mendl, lundhags, crispi, haglöfs (som jag bara stoppade i foten i innan jag tog av mig den igen), hanwag och många många fler både kända och okända märken både billiga å svindyra och just m90 kängan är den känga som passar min fot varför har jag aldrig fått ett endaste skavsår i en m90 känga annars? Jag har inte ens behövt  "gå in" dom utan dom har varit perfekta från första stund tills sulan släppt.
Så att m90 kängan skulle vara skit håller jag inte alls med om, dessutom så finns det ju många andra kängor med samma typ av sula som har samma problem med sulor som släpper men dom gnälls det inte på i samma utsträckning som på just m90 kängan plus att m90 sulan oftast (inte alltid) släpper efter en viss tids lagring i mob förråd men då är kängan ca 10 år gammal redan.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #6 skrivet: 11 nov-20 kl 11:13 »
När m/90-kängan upphandlades så lär livslängdskravet ha varit att den skulle hålla för ett års värnpliktsgrundutbildning, 5 år i förråd och sedan en månads repövning.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #7 skrivet: 11 nov-20 kl 12:05 »
Ja till viss del kan du väl kanske ha rätt Lugnebergagård MEN nu är det väl som så att skor är något som är HÖGST ividuellt så det som är en bra sko för en person kan mycket väl vara rena skiten för en annan och nu är det ju som så att mina fötter knappast följer någon som helst standard och i just detta fallet så är det just m90 kängan som är perfekt för MIN fot.
Jag har testat mendl, lundhags, crispi, haglöfs (som jag bara stoppade i foten i innan jag tog av mig den igen), hanwag och många många fler både kända och okända märken både billiga å svindyra och just m90 kängan är den känga som passar min fot varför har jag aldrig fått ett endaste skavsår i en m90 känga annars? Jag har inte ens behövt  "gå in" dom utan dom har varit perfekta från första stund tills sulan släppt.
Så att m90 kängan skulle vara skit håller jag inte alls med om, dessutom så finns det ju många andra kängor med samma typ av sula som har samma problem med sulor som släpper men dom gnälls det inte på i samma utsträckning som på just m90 kängan plus att m90 sulan oftast (inte alltid) släpper efter en viss tids lagring i mob förråd men då är kängan ca 10 år gammal redan.

Jag var aktiv i hemvärnet och en i min grupp jobbade på försvarets materielverk och berättade en del om upphandlingarna och problemen som uppstår ibland när det är lägsta pris som vinner. Det är svårt att föreskriva kvalitét. FMV anser själva att skorna är skräp. Under introduktionen i hemvärnet rekommenderade dom oss att köpa egna skor. Observationsmässigt har jag sett att de flesta yrkessoldater har egna skor.

Har två par M90 hemma, ett par sommarkängor och ett par vinterkängor. Sommarkängorna är ingångna så att dom inte skaver medans vinterskorna är i nyskick och skaver fortfarande, tog dom under en övning vilket jag fick äta upp genom blödande skavsår. Som stöd vid vandring är dom usla. Finns inget stöd för foten om du trampar snett och sulan är för mjuk och klen vid tuffare underlag. Möjligen att vinterskon är bättre där.

Absolut har vi olika fötter och jag har som du provat flera olika skor i olika prisklasser. Jag fastnade för ett par renodlade arbetskängor, vintermodell av märket Dewalt. Kan låta märkligt men dom är konstruerade att fungera på byggen under långa arbetspass. Dom har kobraknäppning och är stabila. Har aldrig skavt och det är gött att slippa hålla på med skosnören och annat larv! Har dom både i jobbet på vintern/höstern och när jag är uppe i bergen och vandrar. Har aldrig svikit mig! :)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #8 skrivet: 12 nov-20 kl 10:40 »
 Som sagt vi alla har olika fötter och samtidogt så använder vi våra skor/kängor på olika sätt, jag som är hundägare går minst 1,5 mil om dagen så länge det inte är för varmt dvs över 15 grader varmt då blir det nog bara en mil om dagen å motsatsen när det är 10-15 grader kallt ute då kan det mycket väl bli 2,5-3 mil om dagen. Så ja jag vet hur det stor skillnad på hur mycket en känga används och vem som använder kängan.
För övrigt så kan du ju inte ta med att du får blödande skavsår av m90 kängorna som någon form av bevis för att dom är dåliga när det är dina fötter som inte är av rätt format vilket mina fötter tyligen är i alla fall för m90 kängan.
Som en rolig detalj kan jag nämna att jag har ett fruktansvärt stort spann på skostorlekar eftersom jag har skor som är i storlek 44 ända upp till 48 2/3 dvs nästan 49 å det kanske säger en del om hur "knöliga" mina fötter är att hitta rätt sko till
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Var kan man köpa skosulor?
« Svar #9 skrivet: 12 nov-20 kl 15:56 »
När m/90-kängan upphandlades så lär livslängdskravet ha varit att den skulle hålla för ett års värnpliktsgrundutbildning, 5 år i förråd och sedan en månads repövning.

Ja, det lär nästan vad som helst klara.

Sulorna är inte vad de brukade vara förr, många lite billigare skor kan man gå sönder på ett kvartal, och lagrar man dem ett tag kan man knäcka dem på ett par veckor.

Jag limmade ett par favoritskor med Biltemas polyuretanlim. Höll rätt bra.


Om man skall ha riktigt slitstarkt gummi så tror jag också på bildäck, där skall gummit hålla för tusentals mil och tuffa förhållanden. Stålradialen duger ju som spiktrampskydd också ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser