Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen i mobilt hönshus med elnät?  (läst 6003 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #20 skrivet: 28 apr-21 kl 21:44 »
Tack för input!
Blir nog det här när det kommer in igen då.

https://www.lantkompaniet.se/staengselpaket-hoens-och-fjaederfae-premium-staengselnaet-farmnet-grind-voss-farming.html

Men batteri med solceller verkar inte så dumt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #21 skrivet: 28 apr-21 kl 22:26 »
Det är bra att det kommer en hel del nya både 12 och 230 aggregat som håller rimligt pris. Behöver nog 2 nya i år, ett batteridrivet och ett 230. Batteridrivet med solcell gör att man kan sätta det där ingen ser, vilket är bra vid bete där man inte har uppsikt. Har man bara batteridrift så vill man ju ha lätt att byta batteri, men då kan grejerna få fötter. Inte så aktuellt vid höns-stängsel, men ändå något man kan komma ihåg.


Lycka till förresten med att avskräcka hönstjuvarna. Här har 5 st fått sätta livet till i år, förmodligen en mink som gjort det.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #22 skrivet: 28 apr-21 kl 23:05 »
Värt att ha i åtanke! Har ingen gigantisk tomt så tror det är lugnt för min del. Men om man kör på batteri, då måste man ha en batteriladdare misstänker jag? Hur länge tror du att ett batteri håller för ovan nämnda nät? 50x1,2 m. Har noll kunskap om aggregat och sånt.

Tror du förresten på det där paketet jag länkade till eller är det bättre att köpa delar? Behöver jag nåt mer? Känns gött att du har erfarenhet av nätet i fråga. Kostar ändå en slant.

Och killen jag fått idén till hela grejen av hävdar bestämt att det är bra att ha en gås med hönsen för att skrämma bort rovdjur. Är det värt att prova?

Räven tog min sista tupp och barnens långlivade favorithöna imorse så nu känner jag att jag får styra upp detta lite grann.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #23 skrivet: 28 apr-21 kl 23:50 »
Ja, räven ger sig inte i första taget, men elstängsel gillar hon inte.

Tror inte riktigt på gäss, för även om de är bra på att vakta så tar räven dem med. Men folk är de bra på att skrämma bort ;D En gårdshund är nog det bästa, men problemet är ju att den också blir en familjemedlem och helst sover där familjen sover.

Det där paketet ser bra ut tycker jag. Nätet har rätt tätt med stolpar och de är stadiga vilket gör att det går hyfsat lätt att få till så det inte smäller om nedersta strömtråden. Vi har haft kaniner innanför nätet och nu är det extraskydd runt hönsgården för minkens skull. Frun tycker inte om mina gamla orange-nät, så det gröna fick ok direkt.

Du behöver nog ladda en gång i veckan om du väljer batteridrift och ett fräscht bilbatteri. Jag har kört med en 50W  25W solpanel, och den klarar det. Mindre skall man nog inte ha. Panelen köpte jag separat där det var billigast (Erlandsons brygga) och regulatorn på Biltema (billigast, och den butiken är jag van vid ;D)


Ändrade solpanelseffekten, kom ihåg fel...
« Senast ändrad: 29 apr-21 kl 13:22 av Själv är bäste dräng »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #24 skrivet: 29 apr-21 kl 08:01 »
Ska man använda solcell till en batteridriven stängselapparat, så väljer man lämpligen en stängselapparat som redan är förberedd med inbyggd regulator för att kunna kopplas till både solcell och batteri. Det blir billigare och driftsäkrare än att ha en separat regulator. Det är stor risk att en fristående regulator inte gillar spänningspulserna som förekommer överallt runt omkring en stängselapparat.
Tänk då på att om det blir en lång period med genommulet väder så kommer solcellen förmodligen inte att bidra mycket och batteriet kan behöva laddas med batteriladdare ändå.

Under alla förhållanden är det bra att hålla sig med två batterier även om de är gamla och inte i något vidare skick. Då kan man ladda det ena medan stängselapparaten går på det andra. Det är inte tillåtet att ha batteriladdare eller någon annan nätansluten utrustning hopkopplad med en batteridriven stängselapparat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #25 skrivet: 29 apr-21 kl 11:37 »
Det är inte tillåtet att ha batteriladdare eller någon annan nätansluten utrustning hopkopplad med en batteridriven stängselapparat.

Det verkar ha blivit ändring på det, för sådana saluförs i svenska butiker.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #26 skrivet: 29 apr-21 kl 12:20 »
Det verkar ha blivit ändring på det, för sådana saluförs i svenska butiker.

Det har alltid varit tillåtet om den batteridrivna stängselapparaten har varit typprovad enligt samma standard som gäller för nätanslutna. Men eftersom det innebär en del extra kostnader och tekniska problem för tillverkaren (bl a kraftigare isolation i transformatorn för att minska risken att åsknedslag i stängslet går vidare till elnätet), så har det varit sällsynt.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #27 skrivet: 07 aug-21 kl 21:40 »
Nu är hönsen i sitt nya hägn. Nätanslutet elnät från lantkompaniet. Funkar mycket bra. Ingen räv än så länge och höken verkar inte gilla CD skivorna som hänger i hagen.
Har byggt ett mobilt hus åt dem på cykelhjul. Funkar ok men har putsnät i botten. Skulle varit ett mer grovmaskigt voljärnät.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser