Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borde göra en julkrans i tid.  (läst 2253 gånger)

  • Gäst
Borde göra en julkrans i tid.
« skrivet: 17 nov-18 kl 13:33 »
Jag har gjort egna kransar varje jul. Lite olika varianter.  Jag har gjort några gånger på det sätt de gör i USA (ja en del gör på det sättet.) Man gör en rund cirkel på nåt platt material. Sen en mindre cirkel inuti ,klipper/sågar så det blir en platt cirkel. sen lindar om grönt tyg i remsor. Sen bara sticker in grankvistar mm under tygremsorna. De fastnar av sig självt. Det blir en platt fin krans.


Jag har provat wellpapp. Men blir det regn så blir kransen kass. Såga i trä blir lite väl omständligt. Måste ha en lövsåg då. Funderar på nåt i plast att prova med så länge. Men det kan bli för lätt så den blåser iväg. Om man inte sätter på en tyngd då.

Nu kom jag på ett plastlock till en pepparkaksburk. Om man klipper ut en cirkel från mitten då. Fast det blir ju en rätt liten krans. Ja. jag kan i alla fall prova. Eventuellt kunde man ha den inne.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borde göra en julkrans i tid.
« Svar #1 skrivet: 17 nov-18 kl 14:23 »
Jag har gjort egna kransar varje jul. Lite olika varianter.  Jag har gjort några gånger på det sätt de gör i USA (ja en del gör på det sättet.) Man gör en rund cirkel på nåt platt material. Sen en mindre cirkel inuti ,klipper/sågar så det blir en platt cirkel. sen lindar om grönt tyg i remsor. Sen bara sticker in grankvistar mm under tygremsorna. De fastnar av sig självt. Det blir en platt fin krans.


Jag har provat wellpapp. Men blir det regn så blir kransen kass. Såga i trä blir lite väl omständligt. Måste ha en lövsåg då. Funderar på nåt i plast att prova med så länge. Men det kan bli för lätt så den blåser iväg. Om man inte sätter på en tyngd då.

Nu kom jag på ett plastlock till en pepparkaksburk. Om man klipper ut en cirkel från mitten då. Fast det blir ju en rätt liten krans. Ja. jag kan i alla fall prova. Eventuellt kunde man ha den inne.
Jag gör både kransar och stommar till kransar av kaprifol, de växer som tunna lianer och är lätta att böja och forma. Det blir väldigt fint om en använder kaprifolrankor som slingrat sig runt ett träd eller dylikt, då de blir som korkskruvsslingor. Vildvinsrankor går oxå bra men de är i allmänhet kraftigare än kaprifol så de bygger mer, men har bra böjlighet så länge de är tunna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

  • Gäst
SV: Borde göra en julkrans i tid.
« Svar #2 skrivet: 17 nov-18 kl 15:35 »
Bra ide!  Kaprifol har jag i mängder.   Speciellt den gula sorten växer som tusan. Kanske vindruva rankor funkar med. De ska ändå klippas nu. Kiwirankor har jag med. Idegran grenar har funkat bra. . Snygga kottar på dem. Men jag hade en sådan inne en gång då kröp det ut små maskar från kottarna. Silvergran har varit fint ock Svarttall. De har riktigt stora fina kottar Men då kan det bli mera en klumpig Disneykrans.. Lummer är fint med. Det växer som ogräs på ett ställe här. Kanske är det fridlyst. Ja naturkrans av grenar är fint. Blir lite luftigare stil på dem. Ibland kan man ha i nypon så det blir lite färg. Tyvärr ramlar de av lätt. Vill man ha ljusare kottar som syns lite mer i t. ex granriset så kan de få ligga i klorin +vatten ett par dagar. Såg det i en Engelsk bok om blomsterarrangemang ock kransar. Har provat. Det fungerar. Men man får lägga ett fat på dem så de inte flyter upp.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borde göra en julkrans i tid.
« Svar #3 skrivet: 17 nov-18 kl 16:03 »
Det går bra att sätta dit smågrejer, frukter och bär på kransar genom att limma fast dem med limpistol. Dock inte prövat att limma på tunnare kransar gjorda av kaprifolrankor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Borde göra en julkrans i tid.
« Svar #4 skrivet: 04 dec-18 kl 21:41 »
Jag gjorde en krans av vindruva grenar. Den torkar inne nu. Ser jag nåt snyggt så fotar jag lite diskret. Ja, om man är i en garden center typ.


Lummer är fint med. Undrar om inte det var fridlyst?


Jag har fått Järnek i huvudet. Svårt att hitta bara. Finns nästan bara "blå" järnek. Jag gillar de med vita eller gula kanter som fanns förr att köpa. De är ju tokiga i dem i England. Jag har en vanlig Järnek men de växer så sakta att jag vill klippa den ock göra krans av den. De heter väl Holly på Engelska. Det var någon Dansk firma som odlade järnek såg jag i datorn.


Dessutom är det bara honplantorna som ger röda bär.. Kanske någon speciell sort ger röda bär på hanplanta.  Det är de där grenarna man ser i blomsteraffärer med röda bär som är järnek. Fast de pillar av bladen. Jag satte frön men minns inte vart krukan blev av. Ska kolla igen.


För övrigt kände jag mig pysslig ock kollade på www.instructable.com  Kollade på snowflake paper star. De blir rätt fina med vanligt enkelt vitt papper. Men man ska inte göra dem för stora. Tallrik stor är okey. Jag får se om jag hinner. De jag gjorde häromåret blev lite för stora.


Jag kollar på Claus Dalby Jul i datorn. Han är rätt kreativ. Men lite väl fjompiga grejer kanske.

  • Gäst
SV: Borde göra en julkrans i tid.
« Svar #5 skrivet: 24 dec-18 kl 10:44 »
Det blev en krans sen. Jag band om Tall ris runt en botten av vindruva grenar. Sen satte i Svarttall kottar. Sen en rosett i blått ock guld. Men ska kolla om jag har någon ljusare färg.  Jag hängde den på den antika spegeln längst upp. Jag har en gren av ormhassel typ där. Sån gren har jag i hallen med. Kan hänga lite olika julgrejer där.


På dörren ska jag hänga en näverstrut med olika gröna grenar. Enkelt ock bra. Jag lägger en sten i botten så den inte blåser i väg.


De mjuka tomtarna ställer jag i en flätad korg, stoppar så många som får plats ock ställer på golvet där det finns plats. En här ock där ser bara plottrigt ut.

Man håller på in i det sista. Man vill ju det ska se trevligt ut. Mycket grejs blir kvar i lådorna. Halmsakerna tog jag inte fram i år. Såvida jag inte ska nåt i tallriset som står i en kanna.

Jag borde ta kort sen med riktiga kameran.  Ska börja plocka bort julpapper, snören ock kartonger osv nu. Men jag har lite bonader kvar att få upp. Det tar aldrig riktigt slut..

Det är julafton så jag säger God-Jul!  Solen skiner det var ju roligt. Jag ska greja lite med en Hyacintkorg att ge bort. Nu ställde jag krukorna rakt ner i sina plastkrukor, Varför krångla med lekakulor ock jord? Sen på med mossa ock en tomte. Ska ge bort den min mor. Ja, det blir rosor ock julklappar med..godis ock en Trisslott..ock en säck med klappar till släkten. Skönt sen när det är över för denna gången. Man blir rätt trött på att gå affärer. Men det är nästan som motion.
« Senast ändrad: 24 dec-18 kl 10:55 av Fixasjälvkille »

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Borde göra en julkrans i tid.
« Svar #6 skrivet: 24 dec-18 kl 18:39 »
Nu tycker jag att du Fixasjälvkille skulle ta lite bilder och visa oss andra vad du gör för fina saker!
Det är så inspirerande att se vad andra har gjort. Jag tar sällan efter andra, men jag får nya egna idéer medan jag tittar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser