Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra ren bricka?  (läst 3791 gånger)

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
Hur göra ren bricka?
« skrivet: 29 jul-18 kl 20:11 »
Jag fyndade när jag röjde ur campingbussen och hittade en brun bricka som kan passa till ett brickbord. När jag diskade brickan kom gult fram, antagligen originalmaterialet. Det gula är så fint att jag vill få bort allt det bruna. Jag vet inte om det är färg eller massor av smuts. Har ni något förslag på hur jag ska göra för att få bort det bruna? Vilka rengöringsmedel kan passa?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-18 kl 20:21 »
Prova bikarbonat med lite vatten till en deg och gnugga med eller he på lite ättika.

Grävarn

  • Gäst
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-18 kl 20:54 »
 1 dl ättika å en tsk salt blanda det å badda på försvinner direkt utan gnugg,

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-18 kl 21:48 »
Är brickan av mässing och har ingen avsiktlig ytbehandling?
Kolla förresten noga (t ex med magnet) att den inte är tillverkad av järnplåt och försedd med en tunn mässingbeläggning, i så fall måste man vara MYCKET försiktig med rengöringen för att inte nöta hål på det tunna mässingskiktet.

Om det är oxidskikt eller avlagringar från rostvatten, så bör någon svag syra, gärna kombinerad med tensider som fungerar i sur miljö, fungera bra att tvätta med.
T ex Hessa Kalkbort eller något toa- eller badrumsrengöringsmedel. Kolla bland det finstilta på förpackningen att den både innehåller tensider och har lågt pH-värde (under 3). Om det är baserat på fosforsyra så löser det oxiderna bättre än vad motsvarande produkter som bygger på t ex ättika eller citronsyra gör.

Använd INTE slipande medel som t ex oupplöst bikarbonat, skurpulver eller liknande. Det bara repar och förstör ytan i onödan.
Och blanda INTE heller bikarbonat med en syra, de neutraliserar varandra så att blandningen förlorar alla rengörande och oxidlösande egenskaper. Vill man både använda bikarbonat och något surt, så ska de inte blandas utan användas var för sig med noggrann sköljning och torkning emellan. Det kan vara lämpligt att repetera kemikursen från högstadiet.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #4 skrivet: 30 jul-18 kl 17:39 »
Jag tog den syra jag hittade hemma, citron, och tvättade tillsammans med tensider. En mjuk disktrasa för att inte slipa i onödan. Helt klart löste det en hel del smuts, brickan har blivit ljust brunorange och mönstret syns tydligare. Jag ska försöka få tag i någon starkare syra, fosforsyra eller kalkbortagningsmedel var en bra idé. Jag provar säkert också utblandad bikarbonat (jag lovar, inte samtidigt som syran).

Tror ni att det blir bättre om jag låter rengöringsmedlet ligga på en längre stund innan jag tvättar?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #5 skrivet: 30 jul-18 kl 20:07 »
Det är nog bättre att tvätta och gno med trasan hela tiden som syran ligger på. Om man låter något surt ligga stilla i kontakt med mässing länge, så kan det hända att syran löser zinken i mässingens yta så bara kopparen blir kvar, och då blir ytan mer rödaktig och matt än tanken var.

Tänk på att tensider finns av många olika slag och fungerar bra vid olika pH-värden. De tensider som finns i t ex toarengöringsmedel är gjorda för att kunna lösa smuts i mycket sur miljö, tensiderna i handdiskmedel eller allrengöringsmedel trivs bäst i ganska neutral miljö, tensiderna i tvättmedel vill ha det alkaliskt omkring sig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #6 skrivet: 31 jul-18 kl 06:09 »
När en är ute på olika mässor så brukar de demonstrera ett medel som heter "Fix - Universal". Miljövänligt, gift-syra-och fosfatfritt. Ofarligt för barn. Hudvänligt, biologiskt. Drygt. ( allt detta står på burken).
"Unikt till ytor av rostfritt, guld, koppar, mässing, silver, tenn, aluminium, emalj, plast, glas, keramik, kristall, porslin.
Kalk och fettlösande. Oumbärligt i hem, bil, båt och husvagn".

Använder det till till diskbänken, som blir som ny. Jättebra medel som är otroligt drygt och verkar funka på det mesta.

Importör:
PW Rengöring i Gbg AB
tel: 0703-33 68 23
www.fix-universal.com
info@fix-universal.com

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #7 skrivet: 31 jul-18 kl 09:03 »
Medlet kan inte samtidigt lösa kalk och vara fritt från syror. Så förmodligen vet den som har skrivit reklamtexten inte vad det egentligen är för någonting, och har dessutom glömt bort allt hen fick lära sig i kemin på högstadiet. Såna där putsmedel som säljs på marknader innehåller ofta slipmedel, så de mattar ner och repar blanka ytor av mjuka metaller såsom mässing med tiden. Förmodligen skulle den där tillverkaren/importören kunna få vissa problem om t ex Konsumentverket eller Kemikalieinspektionen granskar produkten och marknadsföringen närmare.

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #8 skrivet: 03 aug-18 kl 22:39 »
Jag skulle testa varm citronsyra. Det är iaf väldigt effektivt på oxiderat silver. Köp en påse citronsyra i pulverform på affären och lägg sedan brickan i en behållare där den precis får plats och som ej är känslig för syra (t.ex en plastbunke eller en rostfri kastrull). Häll sedan på en ganska stor mängd av pulvret och slå på kokhett vatten så att det täcker brickan. Låt sedan verka en stund så borde oxidskiktet lösas upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #9 skrivet: 03 aug-18 kl 22:44 »
Men som synes tidigare i tråden är det här mässing och inte silver. Och zinken som ingår i mässing är ju en väteutdrivande metall, som man kanske kommer ihåg från kemin i skolan, och den löses av alla syror. Därför måste man vara lite försiktig och inte ha alltför koncentrerade saker i det här fallet.
Det är en annan sak med ädelmetaller som silver och guld, de tål nästan vilka kemiska påfrestningar som helst.

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #10 skrivet: 04 aug-18 kl 09:01 »
När jag gick metallformgivarutbildning så hade vi samma syra fast i fyra olika bad till silver, mässing, koppar och järn. Antagligen löser det upp zinken men då endast på ytan och först efter att oxidskiktet är borta. Man får nog ha en ordenligt stark syra och ganska lång tid för att det ska börja lösa upp metallen så att det deformerar den. Man får väl helt enkelt hålla koll på den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur göra ren bricka?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-18 kl 09:54 »
Jag tycker det ser ut som om brickan är brunoxiderad, alltså elektrolytiskt behandlad för att se gammal ut. Då kan det vara smidigt att koppla lite ström på den för att bli av med det tunna skikt som är pålagt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
Björkris, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser