Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäljning av hantverk?  (läst 5334 gånger)

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Försäljning av hantverk?
« skrivet: 18 apr-18 kl 11:57 »
 Har under en längre tid varit tillverkare av diverse trä hantverk. Då i början var det framför allt två ställen där jag kunde få mina alster sålda: Hemslöjden i Halmstad, Nordslöjd samt Hand & Form i Helsingborg. Nordslöjd var en firma som hade lägenheter i Göteborg, Stockholm och Malmö. I lägenheterna visades sådant som fans att köpa till butiker. Butikerna beställde, Beställningen skickades till tillverkaren, tillverkaren sände varorna till butiken, tillverkaren redovisade o betalde provison till Nordslöjd.
 Var också med på kommunens konstrunda och med på lite utställningar.
 Nu då jag sparkat i gång tillverkning igen är tiderna annorlunda. Hemslöjden (den mej närmast liggande) har lagt ner, Nordslöjd likaså. Hand o Form finns inte längre. Däremot Formare Gruppen i Malmö. Är där nu som gästmedlem. Det är dock en lång väg att åka.
 Är det någon som vet om där finns någon grupp / förening som säljer hantverk? Gärna där medlemmar själva är producerande.
För mej känns det inte så bra att sälja genom nätet. Att visa o göra reklam för varor är ok. Men tycker att kunden ska se och själv kunna välja av de alster som finns till salu. Det är ju ofta unika föremål.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-18 kl 08:54 »
Hantverksstugan i Lindome (Mölndal, Göteborg för utsocknes läsare :) ) Kanske kan vara nåt? Jag vet inte mer än vad jag hittade på gåggel men de verkar aktiva:

https://sv-se.facebook.com/Hantverksstugan-347539072099772/
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #2 skrivet: 30 apr-18 kl 04:29 »
 I Köpenhamn finns ett ställe som heter Design Werk. Där köper man en plats. De gör events i lokalen för att få dit kunder till det utställda. Där såldes men bara de mindre varorna. Var inrett mer som ett hem.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-19 kl 20:02 »
 Har i dagarna funnit en ny öppnad internettbutik med liknande upplägg som Nordslöjd hade. Detta är dock på nätet. Det heter Hantverkslagret och startat av Marcus Lennartsson från Halmstad. Där finns hemsida o. presentation på Y. Verkar seriöst men helt i sin linda.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-19 kl 14:01 »
Jag följer Hantverklagret på instagram för min smedjas räkning, det verkar seriöst. Kan hända att jag vänder mig dit framöver.

Skönt med ett alternativ till etsy nu när de är så dyra och inte så värst aktiva i Sverige heller.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-19 kl 16:20 »
 Där finns även några som kallar sej för FindersKeepers. De arangerar messor Århus o Köpenhamn nu även Stockholm. Var nere i Kph. Mycke folk o de som ställde ut var possitiva. Priserna för plats är klart bra för utställaren. Mässorna vänder sej till privatpersoner.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-19 kl 09:31 »
Har i dagarna funnit en ny öppnad internettbutik med liknande upplägg som Nordslöjd hade. Detta är dock på nätet. Det heter Hantverkslagret och startat av Marcus Lennartsson från Halmstad. Där finns hemsida o. presentation på Y. Verkar seriöst men helt i sin linda.

Jag har pratat med Marcus och det verkar som att han har ett bra upplägg och är mycket seriös. Han ville gärna lägga upp mina grejer.

Men, han har nyligen startat så det är omöjligt att veta hur det når åt.

Jag kommer att prova så fort min firma är igång så får vi se vad det ger. Man kan också sälja genom honom som privatperson.

Ett annat ställe som kommer att sälja mina grejer är Hantverksgallerian i Nyköping.

Också nystartat och drivs av Gabriela Ramos.

https://www.gabrielaramos.se

Mina produkter är små (smycken mm av trä) så det är lätt att skicka, vilket gör att jag blir mindre geografiskt bunden.

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #7 skrivet: 23 mar-19 kl 14:38 »
Har du provat med tidningen Lands Webshop?

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-19 kl 16:00 »
Tack för den. Har nu lagt mejl till dem så får vi se om den kommer in på deras hyllor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-19 kl 08:34 »
Jag tackar för tipset jag med!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #10 skrivet: 20 jun-19 kl 00:11 »
 Har varit med i lands shop. Det var inte så dumt. Sålde en hel del. Men. Fri frakt. Vad är det? Två ord. Jag betalar inte kundens fraktkostnad. Vill att kunden ska veta att frakten kostar...Men Tipser (de som driver Land shop) tycker inte så. Skrev i varans beskrivning att moms o frakt ingår i priset. Tipser lägger på ytterligare fraktkostnad på priset jag satte. Detta fick de sedan betala tillbaka till de kunder som köpt. Men vet ni vad Tipser tog 40% provision även på frakten!
 Jag är inte kvar där längre.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #11 skrivet: 20 jun-19 kl 08:54 »
Fraktfritt verkar populärt nu. Etsy tjatade som tusan att det var bästa sättet att få kunder men man kan ju inte ge bort 60 spänn på en vara som kostar 200 för då går ju hela vinsten åt. Jag är inte kvar där längre. Det kostar pengar att skicka saker, så är det ju bara.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #12 skrivet: 24 feb-21 kl 21:16 »
 Ni som säljer genom att skicka paket o lägger på porto vet ni att porto inte innehåller moms.
Om man nu säger att porto ingår då får man ju den som en inkomst och måste skatta för den.
Eller?
 Verkar vara förvirring i detta men ringde till postnord och de intygar att frimärken ej innehåller moms. Dock får jag moms separerad från fraktkostnad av ett av de bolag jag säljer genom och portot sammanslaget med det jag sålt för.
 Har ställt frågan till skatteverket för att se vad de säger. För min bokföring stämmer ju inte med bokföringen av den säljande firman.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #13 skrivet: 24 feb-21 kl 22:14 »
Du säljer inte frimärken. "Frakt" är en tjänst. I den ingår frimärke. Du kan ju dela upp det hela och fakturera paketering och emballage i en post och Porto i en annan. Då slipper du momsen.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #14 skrivet: 25 feb-21 kl 07:19 »
 Jo det är helt riktigt.
 men de som driver säljstället specifierar momsen på portot och lägger det på försäljning. De menar att det inte är deras plattform och tar således tid att ändra.
Blir som onödigt jobb att räkna igenom o ändra.
Sitter hellre med en sudoku än med bokföringen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #15 skrivet: 25 feb-21 kl 11:58 »
Ni som säljer genom att skicka paket o lägger på porto vet ni att porto inte innehåller moms.
Om man nu säger att porto ingår då får man ju den som en inkomst och måste skatta för den.
Eller?
 Verkar vara förvirring i detta men ringde till postnord och de intygar att frimärken ej innehåller moms. Dock får jag moms separerad från fraktkostnad av ett av de bolag jag säljer genom och portot sammanslaget med det jag sålt för.
 Har ställt frågan till skatteverket för att se vad de säger. För min bokföring stämmer ju inte med bokföringen av den säljande firman.
men du betalar väl för portot? Då är ju det en utgift och avdragsgill oavsett momsen.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #16 skrivet: 25 feb-21 kl 13:22 »
 Det blir ju bara ett lån. Jag lägger ut för portot och får tillbaka samma summa när varan är betald.
Annat blir det om jag skickarett varuprov. Då står jag för portot och kan dra av den kostnaden.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #17 skrivet: 25 feb-21 kl 16:33 »
Ni som säljer genom att skicka paket o lägger på porto vet ni att porto inte innehåller moms.

Det beror på om du är företagskund hos Postnord eller ej. Betalar du med faktura till dem läggs det på moms.

Oavsett om du har portokostnad med eller utan moms så är ju din utgift avdragsgill. Det är konsumenten som betalar för frakten på sista raden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #18 skrivet: 26 feb-21 kl 14:38 »
Ni som säljer genom att skicka paket o lägger på porto vet ni att porto inte innehåller moms.
Om man nu säger att porto ingår då får man ju den som en inkomst och måste skatta för den.
Eller?
 Verkar vara förvirring i detta men ringde till postnord och de intygar att frimärken ej innehåller moms. Dock får jag moms separerad från fraktkostnad av ett av de bolag jag säljer genom och portot sammanslaget med det jag sålt för.
 Har ställt frågan till skatteverket för att se vad de säger. För min bokföring stämmer ju inte med bokföringen av den säljande firman.

 Skatteverkets svar på detta:
Hej,
I beskattningsunderlaget för moms så ingår ev. fraktkostnader och porto är en fraktkostnad.
Med vänliga hälsningar

Blir det inte luddigt när det står ev. Det betyder ju eventuellt.
Blir så trött...
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Försäljning av hantverk?
« Svar #19 skrivet: 26 feb-21 kl 16:11 »
Tolka det som "eventuella fraktkostnader". Dvs att om fraktkostnader föreligger, så ingår de i underlaget, om det inte finns några fraktkostnader så behöver man inte bry sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser