Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stomtråd till luffarslöjd.  (läst 2148 gånger)

MEA

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Stomtråd till luffarslöjd.
« skrivet: 23 mar-17 kl 23:58 »
Jag tänkte försöka ta upp luffarslöjden efter en massa års uppehåll. Problemet är att jag blivit så svag i händerna och har ofta ont. Min fråga är vilken minsta diameter ni tror fungerar som stomtråd, vilka material som finns och vad som är möjligt att få tag i.☺

Erik

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Stomtråd till luffarslöjd.
« Svar #1 skrivet: 30 okt-21 kl 10:47 »
Jag kör allt vad jag kommer över. Najtråd blir det ofta, den är mjuk och billig men rostar lätt. Stängseltråd blir det ibland, men den är tuff och jobba med så då får man ha styrka i händerna. Koppartråd är mjukt och det kan man enkelt hitta i kabelskrot och så. Det är fint att göra smycken av. Man får ju ha tråd efter ändamål. Ska det vara bruksföremål till kök, smycken, små prydnadsföremål osv. När jag gör prydnadsföremål som små möbler och sånt så använder jag najtråd. Finns ju någon slags svart järntråd på panduro och så "elefanttråd" eller vad de kallar den, men det är ju lyx, men den är fin. Luffarslöjd ska helst göras av material man kommit över gratis, hittat och fått till skänks tycker jag. då blir det ju återbruk och det är roligt att se hur gamla trådhärvor man hittar på kyrkvindar och så bli till brödnaggar och dylikt. När de sedan används i köket blir det extra roligt! Att gå och köpa och sådant där trådslöjdsmode är inte min grej. En historia bakom materialet är det bästa tycker jag. Det är roligt när man hittar saker på loppis folk har gjort av sånt de hade mycket av hemma förr. Klädnypor, tändstickor, hästskospikar, hästskor och sånt. Det är ju folk-konst, vilket jag tycker mycket om! 
Gör något och lär dig något, gör ingenting och lär dig ingenting.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Stomtråd till luffarslöjd.
« Svar #2 skrivet: 30 okt-21 kl 13:31 »
Kul! Jag brukade slöjda med gammal stängseltråd när jag var yngre, den var bra till stommar som skulle vara litet hårdare, ännu kraftigare är gammal telefontråd men den måste man ha ordentliga tänger till om man vill göra tvära böjar (finns gott om bra tänger på loppmarknader, förr gjorde man nog delvis egna), tvätta händerna efteråt om ni håller på med gammal galvaniserad tråd, det är inte så giftigt så länge man inte värmer den med gas så att zinkåga bildas, men nog inte nyttigt att få i maten.
Använd ogalvad svartjärnstråd om ni tänkt linoljebränna saker efteråt över eld, ibland hittar man sådan som buntband till armeringsjärn och liknande.
Det räcker med ca 200 grader för att oljan skall börja ryka, men behöver inte krångla med gasbrännare.

Rostfri tråd hittar man ibland som reparationstråd till vägstängsel när de byter och liknande.

Finns ju fina giggar att köpa idag, men förr gjorde man den nog själv av gamla uträtade spikar och en brädlapp samt träpluggar till grövre saker.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser