Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp kalkoner  (läst 7336 gånger)

RedneckBBQ

  • Inlägg: 6
Föda upp kalkoner
« skrivet: 18 apr-15 kl 10:38 »
Planerar att skaffa kalkoner. Fungerar det att ha olika raser gå tillsammans? Vilken typ av stängsel är bäst? Kommer att ha ett rejält område.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #1 skrivet: 18 apr-15 kl 11:31 »
Fårnät och hönsnät har fungerat bra med en eltråd på insidan. Givetvis måste de vingklippas.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 18:26 »
Varför vingklipper du dem? Vi har frigående bronskalkoner som flyger mycket bra (men klumpiga vid landning, se upp!) Och dom förvinner inte iväg någonstans. De går här och pickar och när mörkret kommer går dom in och sätter sig på sin pinne. Tuppen fick vi putta in genom dörren första kvällarna men nu har han fattat galoppen. Har man en större trädgård, eller vad för område de hålls på så behövs nog bara fårnät fast dom kan flyga. Dom verkar nästan mer hemtama än höns....

Kommer det en haj - simma fortare.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #3 skrivet: 18 apr-15 kl 18:44 »
Tror fö att det går utmärkt att ha olika raser tillsammans. Ofta säljs det ju kalkoner eller ägg med lite av varje i så det borde ju funka bra, precis som höns skulle jag tro... (Höns och kalkoner funkar ju toppen!)
Kommer det en haj - simma fortare.

RedneckBBQ

  • Inlägg: 6
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #4 skrivet: 20 apr-15 kl 17:47 »
Ok, någon sort som är särskilt lämpad för en nybörjare?
Kan man äta kalkonägg?

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #5 skrivet: 20 apr-15 kl 19:14 »
Tror det är ungefär detsamma mellan raserna. Dom är kinkiga och ganska känsliga som kycklingar och alla vill inte ruva. Men annars är dom urkul (och goda 😁) så kör så det ryker! Man lär sig inget om man inte testar.

Ja kalkonägg går utmärkt att äta, baka med och göra prima pannkakor på 👍
Kommer det en haj - simma fortare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #6 skrivet: 14 jul-15 kl 15:20 »
Så kalkoner håller sig bakom ett näthägn precis som gäss? Jag har Skånegäss som får lite kraftfoder för att bli lite tunga i baken och stanna.

Vilka kalkoner är lönsammast/ godast att ha i ett självhushåll?

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #7 skrivet: 25 jul-15 kl 23:09 »
Vi har bronce och dom är både vackra och goda. Tyvärr har duvhöken varit väldigt effektiv här denna sommar och tagit både höns och kalkoner som varit frigående (ja de kan döda en fullvuxen kalkontupp, men inte flyga iväg med bytet) så nu är tyvärr alla fåglar inlåsta här igen 😭
Kommer det en haj - simma fortare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #8 skrivet: 25 jul-15 kl 23:11 »
Har länstyrelsen tänkt ut någon ersättning vid rovdjursskada typ fridlyst rovfågel på t ex fjäderfä?
« Senast ändrad: 26 jul-15 kl 04:15 av Gilbert »

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #9 skrivet: 02 aug-15 kl 21:51 »
Kalkoner räknas inte in i raser, utan i färger. Så alla kan nog gå ihop.
Bronce är inte lönsamma i självhushåll enligt mig. Ger för lite kött och äter mycket. Bättre att köpa in 10-15 butkalkoner. But är som broilers ungefär, fast de kan gå själva och så. Föd sedan upp de under sommaren och slakta till hösten. Blir massvis med kött! De blir ju tunga också och håller sig då innanför de flesta nät.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Mia64

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Föda upp kalkoner
« Svar #10 skrivet: 27 mar-16 kl 15:41 »
Hej på er,
köpte kalkonägg och la i kläckare ,sen fick jag tag på en trio kalkoner och det tog inte många dagar innan en hona la sig på 3 ägg.
nu min fråga,kan jag om hon ligger tiden ut låta henne ta hand om maskin kycklingarna,har hört att dom är köldkänsliga men det skall väll hon kunna fixa eller??,dom kommer kläckas om 14 dagar så det kan ju vara lite kallt ,tror ni det går ? tacksam för svar för det är första gången jag har kalkon,
Bor på gård med man och ungar som fortfarande bor hemma.Har hästar,grisar,kalvar,liten uppfödning av dvärgvädur,vit mignon,barnevelder,påfågelduvor,2 hundar och katt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser