Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dryckeshorn och blåshorn hur gör man  (läst 11754 gånger)

Stybben

  • Inlägg: 9
  • det du gjort själv kan du oxå laga
    • Västergötland
dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« skrivet: 10 jul-11 kl 21:21 »
vill tästa göra dryckeshorn och blåshorn av ko. men vet ej hur jag ska börga om man behöver koka hornet efter att jag gröpt ur det osv. tack för alla svar Mvh. stybbe

simples145

  • Inlägg: 2
    • -
    • canvas print
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 11:16 »
I've been looking for some information on this as well but couldn't find anything in English :(

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 19:38 »
Om du skall göra ett dryckeshorn är det viktigt att få bort hinnorna som suttit mellan själva hornet och det porösa ben som finns inuti. Sedan är det bara att tvätta det noga och försöka få bort lukten av död som finns hos hornet i vått tillstånd.
Eftersom jag är för lat för att fundera på hur jag skall formulera mig är här en länk till en annan plats där dryckeshorn diskuterats.
http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=177&whichpage=1

Blåshorn har jag gjort genom att såga av en liten del av hornets spets så att jag fick en plan yta. Sedan har jag borrat ett hål från den plana ytan till hålrummet i hornet så att det bildats en luftkanal genom hornet. Sedan vidgade jag det borrade hålet med en kniv så det blev så brett vid mynningen som materialet tillät. Jag lät dock det borrade hålet behålla sin ursprungliga storlek före den mynnade ut i det naturliga hålrummet.
Jag vet dock inte så mycket om instrumenttillverkning så detta bör inte tas som en absolut sanning.

Hoppas jag lyckats göra mig förstådd   :)
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Stybben

  • Inlägg: 9
  • det du gjort själv kan du oxå laga
    • Västergötland
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 14:44 »
jadå och tack så mycket skall nu försöka mig på att göra detta så snart som möjligt  ;D

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #4 skrivet: 26 feb-13 kl 21:06 »
Från slakterierna kan du få kohorn gratis, avklippta och fina. Ja, man sågar dem inte utan klipper faktiskt av dem... nåjo, låt dem ligga ute över sommaren, utan skydd, på höstkanten innan frosten kommer knackar du sen ut hornets innanmäte,  det lossnar hur lätt som helst då. Sen är det bara att koka hornen, för att döda bakterierna, de blir mjuka och du kan forma dem om  du vill. Så gjorde man förr kammar, skedar, kruthorn...ja en hel del bra grejor  ;) På Sätergläntan i Dalarna har de ibland kurser i hornslöjd. Lycka till !
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #5 skrivet: 26 feb-13 kl 21:09 »
Klipper de av hornen på slakterierna?  Jag trodde de slog av dem med en stor hammare?  Så hornen skadas inte då, utan går att använda?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #6 skrivet: 26 feb-13 kl 21:50 »
Det går inte att slå av dem med en hammare. ;D skulle det vara så lätt, så skulle ju hornen trilla av när djuren stångas, eller hur ? Och så har inte Moder Natur tänkt det. Ja, de klipps av, och eftersom de sitter fast på huvet är de ganska elastiska och det blir inga sprickor.
   Det glömde jag skriva, att kokar man hornen färska för att på så sätt ta ut kärnan, så luktar det ve och förbannelse. Därför är det behändigt att låta dem ligga ute bakom vedboden under sommaren, då lossnar kärnan bara man knackar litet. Sen stinker inte de tomma hornen när de kokas. ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Halte

  • Gäst
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #7 skrivet: 26 feb-13 kl 22:05 »
Det går inte att slå av dem med en hammare. ;D skulle det vara så lätt, så skulle ju hornen trilla av när djuren stångas, eller hur ? Och så har inte Moder Natur tänkt det. Ja, de klipps av, och eftersom de sitter fast på huvet är de ganska elastiska och det blir inga sprickor.
   Det glömde jag skriva, att kokar man hornen färska för att på så sätt ta ut kärnan, så luktar det ve och förbannelse. Därför är det behändigt att låta dem ligga ute bakom vedboden under sommaren, då lossnar kärnan bara man knackar litet. Sen stinker inte de tomma hornen när de kokas. ;)

Nu blir jag väl varnad för att gå off topic men det ids jag inte bry mig om..
Varför tas hornen bort från skallen överhuvudtaget om de ändå slängs?  Skallen kan de väl inte göra så mkt med även utan horn?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #8 skrivet: 26 feb-13 kl 22:49 »
Vi får väl be moddis starta ny tråd åt oss om inte denna rymmer det här.  Det är nån hygienregel på slakterierna som säger att hornen inte får vara kvar när huden dras av.  Och jodå, det händer att kor slår av sina horn, men det är i regel inte så farligt, det läker och det nya hornet blir kortare än det oskadade.  För kor har en tillväxtplatta som hornet växer ifrån.  Medan getter, får och andra "slidhornsdjur" har ett centrum av ben inne i hornet som sitter ihop med kraniet.  Då är hornbrott det samma som benbrott/fraktur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #9 skrivet: 26 feb-13 kl 23:17 »
Kan det inte va för att skydda skinnen?
På slakteriet i Varekil klipte de inte hornen men de drar ifs skinnet framifrån och bakåt om nu det har med saken att göra.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #10 skrivet: 27 feb-13 kl 16:54 »
Det kan ju vara nya regler, men jag fick lära mig att det var hygieniska skäl.  När jag gör det hemma använder jag såg, och tar med en bit av kraniet också, för att inte skada kanten på hornet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nyhem

  • Inlägg: 34
    • Ångermanland
SV: dryckeshorn och blåshorn hur gör man
« Svar #11 skrivet: 05 okt-19 kl 22:53 »
Hornen tas av utav hygienskäl. Skallen skall på krok och in i kylen bredvid organkroken. Dels för veterinärbesiktningen och sen är det ju kindköttet. Förvisso skär veterinären i kinderna. Men det kommer snart, antagligen att upphöra.
Det blir enklare att flå skallen utan hornen oxå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser