Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?  (läst 22219 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« skrivet: 05 apr-09 kl 11:27 »
Visst ett riktigt ogräs .
Men ur växten utvinns Resveratrol som blivit en intressant antioxidant som finns bl i blåbär, skalen av röda vindruvor, jordnötter, mullbär, choklad mfl.
Ingenstans om att parkslidet är giftigt nämns att man kan äta skotten.
Om en växt används för att utvinna ett intressant ämne förtjänar det att lyftas fram i ljuset.
Tacksam även för era medicinska erfarenheterna av "djungelogräset"
Kan man äta skotten istället för diverse tillskott ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-09 kl 20:42 »
Nu har jag själv häcklat på nätet  för detta ogräs.  Det forskas en hel del mest japaner och kineser på örten.
Själv har jag hittat en bok "Healing lyme" av Stephen Harrod Buhner  (Lyme=borrelia).
Ogräsets skott och blad går att äta.  Så nu har jag kokat te på dem. 

 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #2 skrivet: 05 maj-15 kl 22:09 »
Hittade din tråd då jag gjorde en sökning på parkslide  8)
Jag fick just idag reda på att denna växt är ätlig och har läst en del om den nu.
Den går att använda som rabarber och har en himla massa bra egenskaper.
Man ska dock inte äta för mycket av den då den precis som rabarber kan vara lite stark för magen  ;)
Jag gick iaf ut och plockade av ett gäng med skott, dom ska enligt vad jag läst vara ca 10-20 cm höga och se ut som sparrisar  ;D  Mitt tips är ta de som är rätt tjocka.
Om det "ploppar" när man bryter av den är dom bra läste jag också.
Sen skölja och skala (som en rabarber).

Vi valde att göra paj av dom och blandade med lite äpplemos, det blev väldans gott  :P

Hur gick det med ditt te? Har du använt det till något mer?

Johanna Felt

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-22 kl 01:45 »
jag tog unga skott o unga skott av kirskål, dessa 2 blev en underbar sallad! En ren delikatess!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-22 kl 11:08 »

Tillaga en läcker grön smoothie av stjälkar + blad + avocado + citronskal + manna från alm (ätbar)
mixa i en blender!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

 

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #5 skrivet: 22 jan-22 kl 12:01 »


Smaken av Parkslide är som rabarber men inte lika syrlig i smaken!
Går bra att kombinerar med exempelvis kardemumma mynta och även kanel som smaktillsättning
till exempelvis purè eller glass!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #6 skrivet: 22 jan-22 kl 13:36 »
Nu har jag själv häcklat på nätet  för detta ogräs.  Det forskas en hel del mest japaner och kineser på örten.
Själv har jag hittat en bok "Healing lyme" av Stephen Harrod Buhner  (Lyme=borrelia).
Ogräsets skott och blad går att äta.  Så nu har jag kokat te på dem. 

 

Du kan forsätta att häckla..
det är en vedervärdig växt som inte hör hemma i våra trädgårdar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #7 skrivet: 22 jan-22 kl 15:31 »
Vad gör denna växt så vedervärdig?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #8 skrivet: 22 jan-22 kl 15:47 »
Vad gör denna växt så vedervärdig?

Tar över fullständigt och är ful att se på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #9 skrivet: 22 jan-22 kl 16:29 »
Tar över fullständigt och är ful att se på.

Precis som många andra vedervärdiga rotogräs och giftiga växter, som en del envisas med att odla ("de är fina") eller ger sjutton i att bekämpa, t.ex. Vallört, Lupin, knölklocka, Fingerborgsblomma med flera.

Alla är de jobbiga att bli av med, endera har de envisa rotsystem som måste tröttas ut under många år, eller så är de duktiga på att sprida frön, som är väldigt tåliga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #10 skrivet: 22 jan-22 kl 17:41 »
Ok, men jag känner mig lite tveksam, för tittar jag på lupiner som vi har några enstaka kvar i trädgården, och jättebalsaminer som dog ut för några år sedan, så tycker jag inte de vare sig är fula eller livskraftiga så de tar över här i alla fall. Tistlar, nässlor, målla och den mindre besvärliga kirskålen är betydligt mer störande.

I den här tråden beskrivs ju parkslide som ett ätligt ogräs i nivå med kirskål. Tar över fullständigt? Vad tränger den undan? Om människor kan äta den, kommer fåren att äta den?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #11 skrivet: 22 jan-22 kl 17:58 »
Fåren tycker den är sådär, men tar för det mesta späda skott. Den är hopplös på att sprida sig, värre än både kirskål och nässlor. Vi hade i trädgården när vi flyttade hit. Över två meter höga så man såg inte verandan och täckte ca 30 kvm fanns på två andra ställen också men inte lika omfattande. Det krävdes mycket jobb att bli av med och vi lyckades inte helt utan på ett ställe poppar det upp nya skott varje år och dessvärre har min far i sitt oförstånd slängt rens in i ett slånsnår utan att jag upptäckt det förrän förra hösten och då täckte parksliden tre kvm.
Gjorde inget med det förra sommaren av olika anledningar men i vår måste jag ta tag i det för nu täcker det över tio kvm och är på väg ut mot vägen. Måste röja slån, björnbär och hallon och ta ner ett staket innan så det är ett himla jobb. Det får inte slängas här bland komposterbart utan ska läggas i plastsopsäckar som måste lämnas på särskild avsedd plats på tippen/återvinningen.
Så om parkslide tycker jag inte.  >:(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #12 skrivet: 22 jan-22 kl 19:04 »
Vad gör denna växt så vedervärdig?

Rötterna spränger husgrunder.

I Storbritanien kan du inte försäkra din kåk om du börjat få problem i grunden av denna växt.

Det räcker med 5g rot för att den skall börja föröka sig.

Obs!  behöriga myndigheter varnar för att man själv skall försöka 'utrota' växten, det är lätt att det blir tvärtom att man istället sprider den.

B l a rekommenderas att jorden saneras (!)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #13 skrivet: 22 jan-22 kl 20:28 »
Ok, undrar hur högt upp i landet den klarar sig?


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #14 skrivet: 22 jan-22 kl 20:46 »
Ok, undrar hur högt upp i landet den klarar sig?

Den klarar sig upp i Norrbotten, men då är den planterad.

Jag klistrar in en länk från Naturvårdsverket med mer info om Parkslide.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/artfakta/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #15 skrivet: 22 jan-22 kl 21:11 »
Intressant läsning, skall se om någon i trakten häromkring har parkslide. Jag såg ett klent bestånd på en nedlagd såg i somras, 5 mil härifrån, men den marken är kraftigt förorenad så det är inte aktuellt att provsmaka därifrån.

Intressant att det endast är honplantor i Sverige, så förökningen sker bara genom förgrening. Finns alltså potential för kraftigare spridning om någon tar hit en hanplanta.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #16 skrivet: 22 jan-22 kl 22:23 »
(Jag trodde på riktigt att det handlade om någon hipp akivitet eller sport. Skejt, parkour och parkslide, liksom).
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #17 skrivet: 22 jan-22 kl 23:46 »
Som första gången jag hörde park-hor och undrade vad de höll på med...

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #18 skrivet: 23 jan-22 kl 00:22 »
Rötterna spränger husgrunder.

I Storbritanien kan du inte försäkra din kåk om du börjat få problem i grunden av denna växt.

Det räcker med 5g rot för att den skall börja föröka sig.

Obs!  behöriga myndigheter varnar för att man själv skall försöka 'utrota' växten, det är lätt att det blir tvärtom att man istället sprider den.

B l a rekommenderas att jorden saneras (!)

Fast det där med att jorden skulle behöva saneras, tror jag inte på. Inte heller att det behövs särskilt utbildade saneringskonsulter, eller gift.

Vi hade ett snår med parkslide vid ett torp vi hyrde för väldigt många år sedan. Den bekämpades på för rotogräs sedvanligt sätt, alltså med uttröttning, och extra noggranhet med att inte slänga växtdelar i komposten eller för den delen diket.

Efter fyra-fem år med regelbunden klippning och bortförande av minsta skott på säkert sätt (som @javill säger, plastsopsäckar till återvinningen) så var den borta.
Häromåret hade jag skäl att åka förbi fastigheten vi hyrde för länge sedan, och såvitt jag kunde se, var parksliden fortfarande borta. 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #19 skrivet: 23 jan-22 kl 08:22 »
för många år sedan hade vi får som gick och betade av parksliden så fort den stack näsan ur jorden.
Mycket effektivt. På den tiden var den ingen problemväxt och jag ville ha kvar den så jag tog en liten rotklump och satte den på ett annat ställe. Där frodas den men nu leker jag får för att utrota den, så fort det blir ett skott så hackar jag av det med ogräshackan. Tror och hoppas att den är väck nu men våren kommer utvisa. Man får vara noga med att kolla att den inte gör utlöpare för de kan poppa upp långt bort.
Hackar man bort skotten hela tiden så kan de dessutom ligga kvar på backen och torkar ut, ingen risk att de sprids i kompost eller liknande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser