Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läkelökar  (läst 16668 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Läkelökar
« skrivet: 25 nov-08 kl 14:31 »
Hej är det fler än jag som har läkelökar i fönsterkarmen?

Fick en lök för ca 10 år sedan av en granne.
Han hade fått moderlöken  av en gammal gumma för en mansålder sedan.

De användes förr av kloka gummor att läka sår med.
Någonstans har jag en artikel om den liggande. Den stod i en insändare i Kvällstunden för länge sedan.


http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=64317&pid=690682&mode=threaded&start=

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Läkelökar
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 16:16 »
Jag har läkelökar, på sommaren ute, på vintern inne.
De används vid brännskador, sår och eksem, men aldrig invändig.
Är ganska giftiga att få i sig.
Redan mim mormor använde sådana.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Läkelökar
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 16:39 »
Jag har läkelökar, på sommaren ute, på vintern inne.
De används vid brännskador, sår och eksem, men aldrig invändig.
Är ganska giftiga att få i sig.
Redan mim mormor använde sådana.

Va kul då är vi två.  :D

Jag har strukit det på prov på handryggen men det kliade så rysligt. Jag har rätt torr hud där.
På sår har jag inte provat. Vi hade grodblad när vi växte upp som blodstillare o sårläkare.

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Läkelökar
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 16:55 »
Va kul då är vi två.  :D

Jag har strukit det på prov på handryggen men det kliade så rysligt. Jag har rätt torr hud där.
På sår har jag inte provat. Vi hade grodblad när vi växte upp som blodstillare o sårläkare.


Läkelök är ganska stark. Så ta det försiktigt om du är känslig. Annars kan den användas på samma sätt som aloe vera.

Här följer ett utdrag ur min bok Mammas Örtabok (finns i Åters bokklubb)

Aloe vera

 
Aloe vera är en fin krukväxt vars blad innehåller en geléartad vätska som snabbt lindrar vid mindre brännskador, insektsstick och sår. Gelén skyddar även mot infektioner och påskyndar läkningen. 

I södra Indien gjorde jag bekantskap med bönder som odlade aloe vera. Där användes växtens geléaktiga saft till alla möjliga åkommor; främst till sår, även till inflammationer och eksem. I byarna står det en aloe-planta utanför många hus och den gäller även som en viktig bröllopsgåva. Här i Sverige måste vi ha plantan inomhus större av året. Den är frostkänslig.   

Får du tag på ett skott - aloe förökar sig snabbt där den trivs - så sätt den i sandblandad planteringsjord, vattna sällan och undvik att ställa plantan i solen. Redan efter några månader kan den börja användas. Bryt av en liten bit av det nedersta bladet. Kläm ut gelén och behandla såret, myggbettet eller vad du nu ska använda det till. Fortsätt att ta från samma blad nästa gång. Ytan läker sig själv. Har du fler plantor så låt dem gärna växa till sig. Gelén är effektivare när plantan är några år gammal. Har du en äldre planta så ''glöm'' att vattna på vintern, så blommar din aloe  till våren med en lång stjälk med massor av gul-orange blommor. 
 
Så småningom kommer nya skott på sidan om moderplantan. Vänta tills de är 5-10 cm stora och lossa dem försiktigt för att plantera i egna krukor.

Det finns färdiga produkter med aloe vera. Kvalitén skiljer mycket mellan olika fabrikat och därmed även verkan. Bäst är alltid den färska saften från en planta. Ibland, t.ex. vid psoriasis  eller större   brännskador går det dock åt en större mängd. Här kanske inte räcker till.

Användningsområden:

   ärr - behandla ärr, även äldre, med gelén.

De läker bättre och bleknar bort.

Detta gäller även ärr efter kejsarsnitt. 

   brännskador – solbränna

   svamp

   sår

   insektsbett 

   bakterier 

   eksem – utslag

   förebyggande som myggmedel

   bi- och getingstick ger ingen eller lättare

svullnad när man smörjer med gelén direkt.

   klämskador (fingrar, tår)

   kylande omslag

   inflammationer

Min mormor använde en annan växt, läkelök - även kallad havslök, på samma sätt. Jag själv tycker att det till vissa åkommor finns alldeles för lite gelé i bladen. På sår, brännsår och insektsbett fungerar den dock utmärkt.
 


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Läkelökar
« Svar #4 skrivet: 25 nov-08 kl 17:03 »
Jätteintressant  får nog skaffa mig en Aloevera. Har för mig att mamma hade en sådan hemma. och den växte så det knakade.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Läkelökar
« Svar #5 skrivet: 28 nov-08 kl 17:59 »
Såg att någon sålde frö från läkelök på Tradera kan det verkligen fungera  ???


hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Läkelökar
« Svar #6 skrivet: 29 nov-08 kl 13:19 »
Kanske, jag vet inte. Men de brukar få en massa sidolökar som fungerar.

Paradis1

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Läkelökar
« Svar #7 skrivet: 30 sep-09 kl 17:20 »
Hej getalina och hildegard

Jag blev jätteintresserad av det ni skriver om läkelöken, har aldrig hört talas om den förut. Är det någon som skulle vilja bli av med en planta?
Hurra för livet och landsbygden och låt oss bli fler, vi som räddar den undan total utflyttning...

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Läkelökar
« Svar #8 skrivet: 30 sep-09 kl 17:35 »
Har också läkelök. Ursprung Dals Rostock. Står ute på sommaren, inomhus, i fönstret, på vintern

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Läkelökar
« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 20:48 »
Hej getalina och hildegard

Jag blev jätteintresserad av det ni skriver om läkelöken, har aldrig hört talas om den förut. Är det någon som skulle vilja bli av med en planta?

Hej du kan få av mig. Men kan man skicka den på posten nu när det är kallt ute?

dulcamara

  • Inlägg: 34
SV: Läkelökar
« Svar #10 skrivet: 08 nov-09 kl 12:12 »
Har aldrig hört talas om läkelöken trots att jag sysslat en hel del med medicinalväxter av olika slag. Är det någon som vet det latinska namnet?
Och är det någon som kan tänkas dela med sig (jag har en hel del att byta med i så fall)?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Läkelökar
« Svar #11 skrivet: 08 nov-09 kl 13:27 »
Har aldrig hört talas om läkelöken trots att jag sysslat en hel del med medicinalväxter av olika slag. Är det någon som vet det latinska namnet?
Och är det någon som kan tänkas dela med sig (jag har en hel del att byta med i så fall)?

Det står i länken ovan. Något suddigt men, uttydbart.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Läkelökar
« Svar #12 skrivet: 08 nov-09 kl 14:50 »
 Det vetenskapliga namnet är Ornithogalum longibracteatum.

dulcamara

  • Inlägg: 34
SV: Läkelökar
« Svar #13 skrivet: 22 feb-10 kl 00:24 »
Tack för info!
Skulle bli jätteglad om någon som har dessa skulle vilja dela med sig - jag har en son med ständiga, infekterade sår som jag skulle vilja pröva den på!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Läkelökar
« Svar #14 skrivet: 22 feb-10 kl 20:26 »
Än är det nog för kallt att skicka men till våren ska det nog gå.
Här ser ni hur löken ser ut utan blomstängel. När blommorna blommar så blir man riktigt betagen. Massor av vita stjärnor. 

Beuty

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Läkelökar - Finns i Småland (Nybro)
« Svar #15 skrivet: 10 jul-12 kl 19:40 »
Hej

Jag har läkelökar och dom har gått vidare från min mormor (kanske dessförinnan också) till min mamma och till mig.

Har bara sett dom säljas på Capellagården på Öland och då var dom ganska dyra.

Min mormor tog av ett lager skal från löken och la på sina liktornar, brännsår och likaså hade man dom att dra ut spetor med. Har man sår som blir så där jätteömt och infekterat så att tex ett finger sväller upp från en dag till en annan, så lägger man på ett löklager med den slemmiga saften inåt (förhindrar blodförgiftning sägs det). Nästa dag är man bra igen, men det finns dom som inte tål det så se upp. När jag var liten så kände jag inte att det kliade när man la på det, men däremot känns det så nu när jag använder den.

Har läst att den går under namnet pregnant onion, läkelök och eventuellt är sjölök eller havslök också samma växt (det står lite olika när man söker på den) men man får inte förväxla den med en annan sort som finns. Ska tydligen innehålla digitalis, men det finns många olika bud. Ofta gav man det till sin dotter som gav den till sin dotter osv.

Bor i Nybro

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Läkelökar
« Svar #16 skrivet: 10 jul-12 kl 20:16 »
Vad nyfiken jag blir på denna växt!!!
Jag har aloe vera men inte läkelök...
Finns det någon som skulle vilja dela med sig?

Händig Man

  • Gäst
SV: Läkelökar
« Svar #17 skrivet: 10 jul-12 kl 20:33 »
Var får man tag i dessa lökar och vad kostar de ?

eller Aloevera med för den delen då de delar egenskaper.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Läkelökar
« Svar #18 skrivet: 10 jul-12 kl 21:27 »
Här var det litet intressant att läsa om löken:
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article931745/En-mytomspunnen-loumlk.html
Några bilder:
http://hobbyodlaren.se/ornitoga.html

Ville bara säga att det finns synonymer till denna intressanta planta om man vill söka info på nätet:
Albuca bracteata och Ornithogalum caudatum. Det är alla samma art som Ornithogalum longicaudata. Det korrekta namnet är faktiskt Albuca bracteata. Källa: http://tinyurl.com/6n6u3zb Så om något trädgårdscenter har den så heter den så numera (sdan 2009). Svenska populärnamn är tex Jättestjärnlök, Brännlök, Havslök. Sabadill är inte samma sak, men har sammanblandats ibland pga lång blomstjälk med grönvita blommor och liljelika blad.

Skulle också gärna vilja hitta en sån planta.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Beuty

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Läkelökar
« Svar #19 skrivet: 10 jul-12 kl 21:58 »
Hej igen alla
Va kul med lite intresserade.
Jag kan kolla om det finns lite smålökar runtomkring mina i morgon.
Ni kan PM:a mig så kanske jag kan skicka mot frakt och en slant beroende på lökstorlek.
Skickade nyligen luftlök till någon som saknade sådana och då kom jag även att tänka på mina läkelökar.

När jag inte vattnar så får dom inte så mycket barn, men börjar jag vattna oftare så
brukar det poppa upp små läkelökar, pregnant onion (gravid lök).
Jättestjärnlök och havslök känner jag också igen som namn.
Den var ett vardagshjälpmedel hemma när jag var liten ; )


Beuty

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Läkelökar
« Svar #20 skrivet: 10 jul-12 kl 22:01 »
Var får man tag i dessa lökar och vad kostar de ?

eller Aloevera med för den delen då de delar egenskaper.

Aloevera finns i affärerna ibland. Den har funnits flera gånger på sistone hos Lidl och jag har
själv köpt en där ganska nyligen.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Läkelökar
« Svar #21 skrivet: 11 jul-12 kl 11:43 »
Aloevera finns i affärerna ibland. Den har funnits flera gånger på sistone hos Lidl och jag har
själv köpt en där ganska nyligen.
Det finns många olika Aloe-växter. Den som är läkande heter Aloe Barbadensis.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Beuty

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Läkelökar
« Svar #22 skrivet: 11 jul-12 kl 12:27 »
Det finns många olika Aloe-växter. Den som är läkande heter Aloe Barbadensis.

Ja och det var lite kul att dom haft den några gånger. Brukar oftast inte vara den "riktiga" som finns.

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Läkelökar
« Svar #23 skrivet: 01 okt-16 kl 00:08 »
Jag har använt läkelök utvärtes på både ormbett och fästingbett och det lindrar den röda inflammationen och minskar klåda, mycket bättre än aloe.
Det är slemmet man smörjer på ett par ggr per dag.
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser