Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 27604 gånger)

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #20 skrivet: 09 okt-08 kl 10:15 »

Håller med om vargarna, och älgarna...

Hur skulle det se ut om vi inte "mördade" älgarna då? Vargen har i princip varit utrotad i 100 år, så det kommer nog att ta tid innan vargstammen är i balans igen.
Har du någon koll på hur många viltolyckor det inträffar?

I mitten på 80-talet startade älgjakten kl. 8.00 på måndag morgon, kl. 11.00 samma dag var jakten över. 30 älgar hade skjutits i ett jaktvårdsområde på 2100 hektar  ::)

Dessutom är det inte så att det bara är jägarkåren som vill decimera älgstammen, hårda krav kommer från skogsbolagen, vi har fullt sjå med att se till att älgstammen är bärkraftig. Jakt handlar en hel del om viltvård men det tycks inte vissa människor förstå.
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 10:17 av Margit »

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #21 skrivet: 09 okt-08 kl 10:20 »
Älgjakt i framtiden.   http://www.youtube.com/watch?v=Ap4A2A_3WJY


Ja så kommer det att bli. Nallebjörnarna äter inte bara blåbär  ::)




kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #22 skrivet: 09 okt-08 kl 10:20 »
Margit  Å ena sidan säger du i din signatur -Döm ingen förrän du gått en mil i hans mockasiner! Och å andra sidan säger du - Du har vanföreställningar.

Personligt påhopp, dubbelmoral... brukar det kallas för.  ::) :o

Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #23 skrivet: 09 okt-08 kl 10:23 »
När en uppenbart förvirrad person förnekar det basala i människans existens= Vanföreställning.

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #24 skrivet: 09 okt-08 kl 10:27 »
Att tilläggas, kan ytterligare, att vi har inte korta tarmar, som rovdjuren har, för att kunna smälta och bryta ner kött, som dom.... för oss blir det förruttnelsebakterier... som det inte blir för rovdjuren.. och, vi har heller inte vassa rovtänder, som dom har... så rent fysiskt, så är vi inte skapta, som rovdjur... snarare som idisslande kossor... platta tänder... och protein finns mänger, i bönor, baljväxter, soja, qourn...

VEM tror sig få göra kränkande nedsättande personangrepp? Vart tog respekten vägen, för andra människor och andras åsikter och känslor vägen nånstans?? Det är skillnad på personligt påhopp... och åsikter i det stora hela...

Chimpanser älskar kött, kolla in deras gaddar får du se. Likaså marsvin (eller om det var hamster).

Ja, VEM har rätt till kränkande personangrepp? Jag är jägare och blev följdaktligen kallad för "mördare" av trådstartaren, det är väl också kränkande? Nu är jag inte så känslig, och känner mig inte kränkt så länge det är människor som hasplar ur sig saker mot bättre vetande.


Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #25 skrivet: 09 okt-08 kl 10:28 »
Margit  Å ena sidan säger du i din signatur -Döm ingen förrän du gått en mil i hans mockasiner! Och å andra sidan säger du - Du har vanföreställningar.

Personligt påhopp, dubbelmoral... brukar det kallas för.  ::) :o



Utveckla är du snäll!

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #26 skrivet: 09 okt-08 kl 10:29 »
Jag har mött jägare och det är ett speciellt släkte.

Detta är en vanföreställning i mina ögon!

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #27 skrivet: 09 okt-08 kl 10:33 »
När en uppenbart förvirrad person förnekar det basala i människans existens= Vanföreställning.



Håller absolut inte med dig i detta... = om vi håller oss till ämnet här o nu, i denna tråd, det prussiluskan reagerar på... Det är skillnader, på ljus o mörker, vitt o svart, liv och död, skapa och rasera, odla och fälla, bygga och riva... ge liv och ta liv, gott och ont, livgivande och avlivande... motsatser... motpoler inom det mesta... det kan vi inte varken förneka eller förringa eller skylla på något annat utanför oss själva... det blir isåfall det du är inne på, Vanföreställning...
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #28 skrivet: 09 okt-08 kl 10:34 »
Det kan inte vara värre att bo i Värmland med vargar och björnar runt knuten än i Göteborgs innerstad med pundare och alkoholister runt hörnet.

Björnarna är ju i alla fall nyktra.



 ;D Håller med *skrattar*
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #29 skrivet: 09 okt-08 kl 10:35 »
Tänk om vi människor kunde respektera varandras val här i livet, vad mycket bättre vi skulle kunna ha det! Jag är själv ingen jägare, men respekterar dom som är det. Jag är köttätare men respekterar dom som är vegetarianer.
Har man aktivt valt att äta kött, är det då inte bättre att ge dessa människor möjlighet att välja "bättre" kött? För inte kan det bästa ur djurens synpunkt vara att alla går o köper färdigpackat kött från Ica, direkt levererat från djurfabrikerna?

Ska jag respektera dom som är veganer så vill jag gärna att de respekterar mig också, och inte ger sig på mig som privatperson för att jag försöker ge mina djur en dräglig tillvaro innan de hamnar på tallriken. Oavsett om de sprungit runt hemma hos mig eller i skogen. Känner ni ett behov av att påverka, ge er på djurfabrikerna istället! Där kan man göra skillnad! Kom ihåg att om ni sabbar jakttorn eller tar någons kaniner så gynnar ni djurfabrikerna, eftersom folk kommer inte sluta äta kött, de kommer att köpa det i affären!
 
Så sluta hoppa på varandra utan försök lev sida vid sida istället! Peace and love :-*
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 10:41 av humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #30 skrivet: 09 okt-08 kl 10:36 »


Håller absolut inte med dig i detta... = om vi håller oss till ämnet här o nu, i denna tråd, det prussiluskan reagerar på... Det är skillnader, på ljus o mörker, vitt o svart, liv och död, skapa och rasera, odla och fälla, bygga och riva... ge liv och ta liv, gott och ont, livgivande och avlivande... motsatser... motpoler inom det mesta... det kan vi inte varken förneka eller förringa eller skylla på något annat utanför oss själva... det blir isåfall det du är inne på, Vanföreställning...


Jag upprepar:

Prussiluskan kallade jägare för "mördare" och ett "speciellt släkte" vilket säger sig självt att det är fel, då anser jag att Prussiluskan har vanföreställningar, då jag kan bevisa motsatsen.

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #31 skrivet: 09 okt-08 kl 10:37 »
Tänk om vi människor kunde respektera varandras val här i livet, vad mycket bättre vi skulle kunna ha det! Jag är själv ingen jägare, men respekterar dom som är det. Jag är köttätare men respekterar dom som är vegetarianer.
Har man aktivt valt att äta kött, är det då inte bättre att ge dessa människor möjlighet att välja "bättre" kött? För inte kan det bästa ur djurens synpunkt vara att alla går o köper färdigpackat kött från Ica, direkt levererat från djurfabrikerna?

Ska jag respektera dom som är veganer så vill jag gärna att de respekterar mig också, och inte ger sig på mig som privatperson för att jag försöker ge mina djur en dräglig tillvaro innan de hamnar på tallriken. Oavsett om de sprungit runt hemma hos mig eller i skogen. Känner ni ett behov av att påverka, ge er på djurfabrikerna istället! Där kan man göra skillnad! Kom ihåg att om ni sabbar jakttorn eller tar någons kaniner så gynnar ni djurfabrikerna istället, eftersom folk kommer inte sluta äta kött, de kommer att köpa det i affären istället!
 
Så sluta hoppa på varandra utan försök lev sida vid sida istället! Peace and love :-*

Amen!

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #32 skrivet: 09 okt-08 kl 10:40 »
Detta är en vanföreställning i mina ögon!


Absolut inte, snarare, så är vi alla olika, ser på saker på olika sätt... bara acceptera... som så mycket annat vi måste acceptera...

Och, som jag skrev i ett längre inlägg, att det här är ett känsligt ämne, åt båda håll... brukar alltid bli reaktioner, har alltid blivit det, och kommer alltid att bli det... *just the way it is*... bara acceptera... varför försöka omvända, eller kasta pajdegar, på andra, som inte är som en själv? Motpoler... Insidan, som det handlar om... vi är inte lika... reagerar inte lika heller...
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #33 skrivet: 09 okt-08 kl 10:45 »
Sedär, nu är du på rätt spår Kreatören! Som tidige sagt Humleblomster, amen.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #34 skrivet: 09 okt-08 kl 10:46 »
Jadu, de lever på om bilden som inte överensstämmer med verkligenheten. För de flesta jägare räcker det med jaktställ, bössa och radio. De som jagar mycket, har ofta ett intresse. Att lägga ner pengar på sitt intresse är inget konstigt alls. Det gäller så alla intressen. Du vill väl att jägaren skall jaga naken i med spjut eller?


Ja varför inte?

Jakt fungerar för mig när behovet skapar jakten och inte när jakten skapar behovet!


Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #35 skrivet: 09 okt-08 kl 10:49 »
Varför använda ord som mord och vanföreställningar? Det är inte kul att bli kallad mördare när man är köttätare, för i våran (köttätarnas) värld är det inte mord! Växter är levande och det finns studier som påvisar att de kan känna också, men inte kallas veganer för mördare för den skull? Och vanföreställningar är det väl inte tal om, vi har olika syn på tillvaron helt enkelt!

Tråkig attityd det är mellan folk, inte konstigt att vi har så mycket våld i dagens samhälle!

Nu har jag sagt mitt, åter till dagens sysslor! Sköt om er därute!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #36 skrivet: 09 okt-08 kl 10:50 »
Detta är en vanföreställning i mina ögon!


Håller inte med, att detta skulle vara en sk vanföreställning... jag håller snarare med prussiluskan, om ett *speciellt släkte*... det är inte personangrepp, påååå person, personligt, ämnat för någon speciellt namngiven person... snarare fakta... jag anser själv, alla de jägare jag mött, att de är ett speciellt släkte... en kategori för sig... att klara av att släcka liv, döda levande varelser, flå och blod i skogen, allt sammantaget, och inte heller må illa av detta... tvärtom, så ser de nöjda, upprymda, stolta ut... ja, det är ett speciellt släkte även i mina ögon sett... jag sympatiserar inte med deras känslor... *raka motsatsen*... motpol...

Och som sagt, vi är alla olika...
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #37 skrivet: 09 okt-08 kl 10:56 »
Varför skall man inte vara nöjd, upprymd och stolt efter ett väl genomfört arbete? Du skulle se när vi skadeskjuter ett djur eller misslyckas att döda djuret på det mest skonsamma sättet, då skäms vi som hundar. (OM nu en hund skäms?)

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #38 skrivet: 09 okt-08 kl 10:56 »
Vore bättre dom ökade på jakten lite, så älgstammen sjönk ytterligare, det finns alldeles för många nu.

kreatören: Det där var ett otroligt svårläst inlägg


 :o :o :o Svårläst?  ???
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #39 skrivet: 09 okt-08 kl 11:02 »

Håller inte med, att detta skulle vara en sk vanföreställning... jag håller snarare med prussiluskan, om ett *speciellt släkte*... det är inte personangrepp, påååå person, personligt, ämnat för någon speciellt namngiven person... snarare fakta... jag anser själv, alla de jägare jag mött, att de är ett speciellt släkte... en kategori för sig... att klara av att släcka liv, döda levande varelser, flå och blod i skogen, allt sammantaget, och inte heller må illa av detta... tvärtom, så ser de nöjda, upprymda, stolta ut... ja, det är ett speciellt släkte även i mina ögon sett... jag sympatiserar inte med deras känslor... *raka motsatsen*... motpol...

Och som sagt, vi är alla olika...

Ja du har svarat två ggr nu, jag förstår (kanske) hur du tänker. Jag ändrar vanföreställning till att Prussiluskan har fel föreställning om hur jägare är. En del är säkert som P tycker/tror, men inte alla. Det finns samma spektra utav människor i jägarkåren som i övriga samhället.

Och det där med att "klara av" att släcka liv...det har jag diskuterat med så många människor som tycker att det är så grymt att skjuta rådjur som har så vackra ögon!!!
Grisar har också vackra ögon, så länge de här människorna slipper döda bytet själva så går det tydligen bra  ::)  sätt på skygglappar så är det OK att köpa fläskkotletten i kyldisken - det är dubbelmoral om något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 8 användare (2 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan, Slowfox, Mathias., von tratt, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser