Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ger snart upp min kaninfarm... :-(  (läst 9809 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Ger snart upp min kaninfarm... :-(
« skrivet: 16 okt-07 kl 15:19 »
Är ledsen och arg... Det här inlägget kommer att bli rörigt. Men iaf;

Har åtta kaniner. Sedan i maj har jag hållit på.
En hona fick trumsjuka.
Sen dog en dvärgvädur som min dotter fått.
Idag kom jag ut i kaninhuset och en av mina nytillskott var jättesjuk. Mådde bra igår, jättebra, pigg och kry.
Jag såg att hon var mer död än levande så jag ringde min mor för råd.
Hon sa att jag hellre skulle ringa min pappa. Jag funderade en minut sen tänkte jag, men vad faan, ska jag ha kaniner så är jag tvungen att klara av det här oxå. Man kan inte ringa efter folk hela tiden.
Jag bar ut henne försiktigt och bedövade henne med ett ordentligt slag innan jag högg huvudet av henne. Tror ärligt hon var död redan innan men jag ville ha garanti på det.
Min åttaåring var med.

Har aldrig någonsin dödat något större än en geting förut... Men såg mig tvingad då jag kände med djuret.

Ringde sedan min mor igen och berättade.
Hon lät som om hon svalde tungan. Det lät som att jag hade mördat kaninen kallblodigt och hånskrattat efteråt.
Jag som älskar mina kaniner och högaktar dem.
Jag var ju ledsen över det hela och ville ha några tröstande ord.
Men nu var jag knäpp på alla sätt och att jag kunde sjunka så lågt att jag tog med min dotter som bara är åtta år....

Min åttaåring var mer övertygad än mig om att det skulle vara bättre att ta bort kaninen innan den plågades till döds och att jag skulle klara av det.
Sedan sade hon att det var bra gjort och att nu var det dags för begravning.

Min mor tjöt om att hon kommer springa till skolan och berätta skräckhistorier och att jag borde veta hur folk blir att prata.

Jag hade önskat beröm för att jag hjälpte djuret att slippa lida.
Usch jag är så ledsen nu... F*n.

Nu undrar jag, är det verkligen så här vanligt att kaniner dör/blir sjuka. Tre st på sex månader?

Och, tycker ni jag var dum i huvudet som hade dottern med mig när jag tog bort kaninen.
OBS: När min sambo slaktat tuppar, skjutit älg, slaktat hare och rådjur är hon med och ingen gnäller...

*Snyffffft* Jag tror jag säljer alltihop och flyttar till stan.

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Ger snart upp min kaninfarm... :-(
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 15:44 »
Skickar ett gäng styrkekramar!!! Ibland känns det motigt...

Här händer det också att en och annan kanin dör helt utan synbar anledning. Oftast ungdjur vid avvänjningen och jag har helt enkelt tröstat mig med att kaniner producerar kaniner i kvantitet istället för kvalitet.

Du gjorde helt rätt som avlivade kaninen, vare sig 8 åringen var med eller ej. Ungar berättar gärna skräckhistorier ändå för kleti och pleti  ;)
Jag hade en dålig kanin, och min nioåring var med i stallet när jag hittade den. Valde att avliva den direkt.
Sedan gick nioåringen i någon vecka, och skrockade halvförnöjt (bra historia att berätta för polarna  :-\ ) över vilken grym morsa han har som tog hammaren och slog i huvudet på den stackars kaninen.
Även om barnen inte är med på någon avlivning så kan de minsann berätta skräckhistorier. Dottern försökte övertyga grannen om att jag bakade bakelser med kaninblod till hennes födelsedag  :o  :P

Man kan ju tänka på att kaniner djur långt ner i näringskjedjan, dvs förökar sig i mängder och bör således också dö i mängder, om inte till andras mat, så i sjukdomar. Kanske är en liten tröst i sammanhanget...

Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 18:35 »
Hej.
Du gjorde helt rätt! Svårt sjuk kanin ska avlivas för att slippa plågas! Att du tog med din dotter var klokt gjort. Barn i den åldern tar saker naturligt. Hade du istället försökt föra henne bakom ljuset hade hon misstolkat situationen.
Normal dödlighet i produktion är ca 10%.
Ibland mera, ibland mindre.
Ditt problem verkar snarare vara din mor tycker jag. Naturligtvis skulle hon visat uppskattning på ett korrekt men svårt beslut!!
"Torka tåren, snyt dig och kom loss!!!"
Gösta

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 16 okt-07 kl 20:25 »
Håller med Gösta och Potatisblomma, du gjorde helt rätt, en 8 åring tar inte skada av att vara med vid en avlivning, ungar tar i regel inte så hårt på det som vi vuxna och att ingen reagerar när hon är med vid tuppslakt och jakt kan du ju påpeka ifall hon börjar gnälla igen. Vare sig det är en tupp,älg eller kanin skall djuren inte lida i onödan.

Mina söner 13 och 16 får också närvara när jag avlivar djur. Ibland kan man inte vänta, om djuret fastnat nånstans och skriker i smärtor, då är ett slag i nacken omedelbart det enda som finns att tillgripa och då får vem som helst stå i närheten anser jag. Bättre så än att höra deras plågoskrik ringandes i öronen i flera dagar efter.  :-\

Stöttande kram!  :-*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 16 okt-07 kl 21:30 »
Klart du gjorde rätt!!!!! Din mor har större problem än du!! Fast problemet kanske var att hon inte fick vara med vid avlivningen! Hade hon sett kaninen plågas kanske hon hade sett på saken med lite andra ögon. Fast man vet ju aldrig..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

halle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 okt-07 kl 23:53 »
Du får även stöttekramar ifrån mig som är en erfaren slaktare.
Man ska inte låta djuren lida mer än som behövs.
Håller helt med vad Gösta, Kimma o Potatisblomman skrev till dig också.
Det är bara att spotta i nävarna o ta nya tag.
Mvh halle

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 okt-07 kl 08:41 »
Jag håller också med halle, drömmare, Kimma, Gösta, Potatisblomma och framför allt din dotter.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #7 skrivet: 17 okt-07 kl 14:02 »
 :'( Nu hittade jag hennes ena burkamrat död oxå... Hon mådde bra i morse men verkade deppad. Tänkte bara att hon saknade sin syster... Men nu vet jag inte vad det kan vara.
Hon låg lika som systern men hade redan hunnit dö. Utsträckta ben både fram och bak och huvudet upplutat mot ryggen. Har jag angripits av något jag inte vill ha?
Hanen dom gått med i några dagar är som vanligt...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-07 kl 14:08 »
Du skickar väl in den på obduktion till SVA !
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Patologi/Doda-djur/

Det är ju lönlöst att hålla på och gissa...
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 14:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 17 okt-07 kl 14:41 »
:'( Nu hittade jag hennes ena burkamrat död oxå... Hon mådde bra i morse men verkade deppad. Tänkte bara att hon saknade sin syster... Men nu vet jag inte vad det kan vara.
Hon låg lika som systern men hade redan hunnit dö. Utsträckta ben både fram och bak och huvudet upplutat mot ryggen. Har jag angripits av något jag inte vill ha?
Hanen dom gått med i några dagar är som vanligt...

Oups!
Isolera hanen och andra kaniner som varit i kontakt med de som dött, för säkerhets skull.

Kontrollera fodret en extra gång!! Ofta, när de dör fler, är det något fel på fodret typ gammal pellets, mögligt hö osv.

Bra ide att kolla med SVA.
Landsflykting i storstan...

TobiasJ

« Svar #10 skrivet: 17 okt-07 kl 18:28 »
Jag tycker också att du gjorde helt rätt, djuren ska inte behöva lida.. Och jag tror knappast det gjorde något att din dotter var med, hon verkar ju ha förstått vad det handlar om..

Kramar!!

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 19 okt-07 kl 23:54 »
Du gjorde helt rätt. Att dottern var med är helt okej. Men om hon vill prata om vad som hände så var noga med att lägga ner den tiden som behövs för att hon skall förstå.

Jag har haft med min son på massor av jakter och slakter.

Så ibland märker man att han funderar på saker och ting. Då får man förklara så gått man kan.
Nu är han 9 år och har för det mesta full koll på vad som händer.
Men hans stackars kamrater får sig ena riktiga chocker ibland då det ibland hänger döda djur här. ;)

Fredrik Thyr

SV: Ger snart upp min kaninfarm... :-(
« Svar #12 skrivet: 22 okt-24 kl 05:03 »
-Ja

Kaniner kan snabbt bli sjuka ock verka alldeles livlösa.
-Men det finns hjälp...

Critical Care är ett pulver man kan köpa och ha hemma i frysen.
Man följer instruktionen och ger till kaninen i munnen.
Det brukar göra susen. men faran är inte över.
Nu måste man hitta felet.
Ett Kolla Masken prov kan man beställa för att få reda på om det är parasiter inblandade.
En lite svårbemästrad sådan parasit är Koccidios,
Koccidios hos kanin orsakas av små, encelliga parasiter som kallas koccidier.
De är värddjursspecifika, det vill säga de smittar inte mellan olika djurslag.
Det finns 14 olika arter av koccidier som kan infektera kaniner.
Det finns två typer av koccidios, leverkoccidios och tarmkoccidios.

På recept från veterinär kan man få en typ antibiotika.
Det är oftast unga djur som blir drabbade och dör, men även äldre djur kan hastigt insjukna.
Ett djur som blivit behandlat blir oftast inte livshotande sjuk igen, men kan fortfarande bära och sprida smittan.

Smittan finns oftast på marken där kaniner betar.
Om kaniner betar samma yta om och om igen så sprids den med avföringen.

Så det är klokt att Kolla Masken, behandla mot olika typer av parasiter som hittas.
Hålla rent och snyggt i stallar och burar, samt ha lite ordning på betes ytorna.
Kaniner tycker om att vara ute och beta om man har möjlighet till det.
Men man bör inte beta samma yta om och om igen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser