Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stopp på äggläggning?  (läst 744 gånger)

Ola Alvvinter

  • Inlägg: 3
Stopp på äggläggning?
« skrivet: 08 jun-23 kl 19:33 »
Hej, alla kunniga medlemmar!
Nu skulle jag behöva lite guidning i en fråga - hoppas att någon tanke att dela med sig av.

Mina fyra höns (Brun Lohman) fyllde två år i maj detta året. De har varit/är friska hela tiden, äter och dricker med god aptit och har en stor hage att vandra runt i och undersöka buskar och snår. Under dessa två år har de lagt ägg oavbrutet varje dag- även under vinterhalvåret och utan extrabelysning.

I slutet av maj noterade jag att de började att lägga färre ägg, varannan dag ungefär, men betedde sig annars som vanligt. I samma veva fick jag ta hand om en unghöna från en vän, som skulle "avveckla" sin flock. Jag försökte introducera den nya hönan efter konstens alla regler, men det blev fiasko. De "gamla" hönorna fick frispel, hackade ständigt på den nya hönan och vägrade att gå in i hönshuset när hon var där. I samma veva började jag hitta sönderhackade ägg, både i hönshuset och ute i hagen.

Den unga hönan fick flytta vidare, men sedan dess har de inte lagt ett enda ägg, vare sig inne eller ute. De "kuttrar" I buskagen och verkar "boa" sig, men det kommer inga ägg.

Så, min fråga är (efter denna utläggning):
Tror ni att hönorna kommer att lägga ägg igen eller är de "förstörda" efter mötet med den unga hönan? Eller har de helt enkelt lagt färdigt efter två års oavbrutet äggande? Hur länge tycker ni att jag ska vänta och se?

Förstår att det är omöjligt att ge ett helt tydligt svar då ni inte sett hönsen, men är mycket tacksam för era tankar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Stopp på äggläggning?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-23 kl 23:24 »
Att höns gör ett uppehåll är ju inte konstigt, och det blev kanske den här händelsen som startade det, men... det finns risk att de blivit äggätare. Försök kolla noga när de borde lägga ägg om du kan se något.

Ofta ser man något på näbben eller lite äggkladd på marken, men vi har en höna som blivit äggätare, det är vår sista kopparmaran så frun vill ha ägg efter den, men den är otroligt bra på att äta ägg utan att det syns. Inte ens ett försvinningsrede lurar henne. Men snart tröttnar jag och gör gryta av henne.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Stopp på äggläggning?
« Svar #2 skrivet: 09 jun-23 kl 06:23 »
Ruggar hönsen? Då kan de göra uppehåll för att få kraft till nya fjädrar.
Eller så gör de ett uppehåll bara för att de är trötta av allt äggläggande.
Håll hönsen inne på förmiddagen, det är då de flesta lägger sina ägg. Se till att de har nåt att sysselsätta sig med så minskar risken för att de äter är. Vatten som bristvara ger äggätare efter egen erfarenhet då de söker vätska ur äggen. Men sedan jag bytt vattenautomat och ger grani-mix fröblandning två ggr per dag att krafsa ur bädden så har äggätandet slutat. Det behövs inte mycket av fröblandningen utan den betalar sig trots högt pris då det inte ges så mycket.

Ola Alvvinter

  • Inlägg: 3
SV: Stopp på äggläggning?
« Svar #3 skrivet: 09 jun-23 kl 14:00 »
Tack för tipsen och tankarna! 🙂


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser