Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alstra el på vedspis?  (läst 3774 gånger)

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
Alstra el på vedspis?
« skrivet: 10 dec-22 kl 16:37 »
”Själv är bäste dräng" skrev i tråden ”Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?”

Citera
En termoelektrisk generator, TEG, och en liten elmotor. TEGen levererar ett par watt när du eldar, så mer fart än vad en datorfläkt med samma förbrukning får du inte. Det sitter nog samma sorts TEG på alla, och jag har bara sett de som har en. Bygger man själv kan man ju ta många, och på så sätt få fart på fläkten eller ha som laddare till telefon eller laptop.


Den tråden rör kvalitet på kaminfläktar. Denna tråd om att alstra el med hjälp av värmen från en vedspis.

Jag får all min elektricitet till belysning, mobil etc från ett batteripack som laddas med solceller. Det vore ju bra att kunna generera el med vedspisens värme nu när den ändå eldas.

Idag har jag hittat generatorer (TEG-teknik tror jag) till salu: En av dem är konstruerad för ”flat heat sources like wood stoves”: https://thermoelectric-generator.com/teg-thermoelectric-power-generators-for-sale/

Skulle man kunna ansluta TEG-generatorn till solcellsanläggningen och på så sätt ladda batteripacket?

TEG-generatorn för vedspis ger bara 10W. Är det vad man kan få ut av värmen i en vedspis?

I reklamen för kaminfläktar är det angett vilken underlagstemperaturen ska vara. Jag hittar inte ngn uppgift om detta på Tectegs hemsida. Är det självklart vilken temperaturen ska vara?
Citera

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-22 kl 17:10 »
Bäst vore om man kunde komma åt att kyla kalla sidan på ett bra sätt... jag vet tyvärr inte vad som är realistiskt, tekniken finns ju men det ska fungera i verkligheten™ också. Alla liknande apparater är byggda med standardiserade element i den här stilen, de tål inte hur hög värme som helst, samtidigt som man ju vill att de ska bli varma (respektive kalla), så det är lite grannlaga.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #2 skrivet: 10 dec-22 kl 18:01 »
Finns det en regel som säger hur stor skillnaden ska vara mellan värme och kyla (i absoluta tal eller procentuellt) för generatorn ska fungera? Sitter givarna för kallt och varmt på samma gods (eller hur man nu ska uttrycka det) eller separerade från varandra?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-22 kl 21:03 »
Spänningen som ett peltierelement (TEG) levererar är (i stort sett) proportionell mot temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan. Sen är ju inre resistansen rätt stor också, så spänningen sjunker vid belastning. De vanliga lagarna för effektanpassning som man fick lära sig i elläran på fysiken i skolan gäller även för ett peltierelement.  Köper man peltierelement lösa från en seriös leverantör, så bör det finnas datablad där alla uppgifter man behöver för att avgöra vad det går för står angivna.

Samma slags peltierelement som används i kaminfläktar, hittar man också i t ex elkylväskor och små peltieldrivna kylskåp (såna där som man på sin höjd får in 4 drickaburkar i och kan ha på skrivbordet).  En rolig sak man kan se med elkylväskor är att om en sådan har varit igång en längre tid och det är ordentligt kallt i väskan och varmt utanför, så kan fläkten fortsätta gå en liten stund på energi levererad från peltierelementet, sedan man har kopplat bort spänningsmatningen till den.

Det står en hel del om saken på Wikipedia, i synnerhet verkar den tyskspråkiga artikeln bra. https://de.wikipedia.org/wiki/Thermoelektrizit%C3%A4t
Värt att notera är den urusla verkningsgraden på peltierelement, som i den artikeln anges till 2-3 %.  Du kan se det som att om ett peltierelement levererar 10 W elektrisk effekt, så är det kanske 400 W termisk effekt som passerar genom det och måste tillföras på den varma sidan och kylas bort på den kalla sidan.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-22 kl 00:45 »
Det finns peltierelement både för värme och kyla. Nackdelen är ett de för kyla är så mycket billigare än de för värme så oftast används de för kyla även för värme med stora förluster.
De för värme kan ge betydligt mer energi än de som hanterar kyla.
Bygger man själv så sätter man rejäla kylflänsar på kalla sidan och en platta på varma, gärna av koppar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-22 kl 12:00 »
Det viktiga är att man inte bränner sönder de förhållandevis dyra TEGarna, så en enkel uppsättning med en lite tjockare aluminiumplåt underst, TEGarna och sedan någon bra profil eller fyrkantsrör ovanpå. Det är ju bra att tänka till och anpassa ovandelen så att en fläkt lätt går att ansluta för tillförseln av kall luft. Det är sedan bara att justera höjden mellan paketet och vedspisen så att undre plåten inte blir varmare än 200 grader (eller vad specen säger att TEGarna tål). Tar du ett 50-tal TEGar så får du kanske 100 watt (till ett pris av ett par tusen kronor i anskaffning). Jag tror att de är uppe i lite högre verkningsgrad nu än vad Torbjörn anger, men de är inte lika bra som solceller som ligger på 20%. Så som ström till liten förbrukning i ett vedeldat offgrid-hus duger de till, men inte till en normalförbrukning i ett vedeldat hem.

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #6 skrivet: 12 dec-22 kl 10:00 »
TEGen som är till salu enligt länken i trådstarten har fläkten/kallufttillförseln på ovansidan. Runt vedspisar finns ju oftast ett hyllplan på ngn eller par decimeter i våg med vedspisens häll. Över det hyllplanet är ju luftens temperatur lägre än den är ovanför spisens häll. Borde inte fläkten/kallufttillförseln vara placerad på sidan?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #7 skrivet: 12 dec-22 kl 10:33 »
Ofta är det nog bättre att ha luftströmmen åt sidan, men det beror på hur de lokala förhållandena ser ut. Om man har en dubbelmantlad kamin som utnyttjar konvektion, så har en sidoblåsande kaminfläkt svårt att överhuvudtaget få någon kall luft till den kalla sidan av peltierelementet och då är det svårt att få igång den.  Jag har det problemet i stugan där kaminfläkten står på en Contura 350 braskamin, jag har fått lägga dit ett par kakelplattor för att hindra varm konvektionsluft att stiga upp på fel sida av fläkten.  För att reglera värmen under fläkten ställer jag lagom många kakelplattor mellan kaminen och fläkten.

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #8 skrivet: 15 dec-22 kl 19:21 »
Citera
Ofta är det nog bättre att ha luftströmmen åt sidan, men det beror på hur de lokala förhållandena ser ut. Om man har en dubbelmantlad kamin som utnyttjar konvektion, så har en sidoblåsande kaminfläkt svårt att överhuvudtaget få någon kall luft till den kalla sidan av peltierelementet och då är det svårt att få igång den.  Jag har det problemet i stugan där kaminfläkten står på en Contura 350 braskamin, jag har fått lägga dit ett par kakelplattor för att hindra varm konvektionsluft att stiga upp på fel sida av fläkten.  För att reglera värmen under fläkten ställer jag lagom många kakelplattor mellan kaminen och fläkten.

Nu var det ju inte kaminfläktar saken gällde i den här tråden utan TEGar att använda på ”flat heat sources like wood stoves”: https://thermoelectric-generator.com/teg-thermoelectric-power-generators-for-sale/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Alstra el på vedspis?
« Svar #9 skrivet: 16 dec-22 kl 00:22 »
TEGen som är till salu enligt länken i trådstarten har fläkten/kallufttillförseln på ovansidan. Runt vedspisar finns ju oftast ett hyllplan på ngn eller par decimeter i våg med vedspisens häll. Över det hyllplanet är ju luftens temperatur lägre än den är ovanför spisens häll. Borde inte fläkten/kallufttillförseln vara placerad på sidan?

De där färdiga enheterna är nog inte helt genomtänkta, så det finns utvecklingspotential som det så fint brukar heta. Helt riktigt att man skall ta den kalla luften.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 8 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson, tuslus, Westerbergarn, ärt, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser