Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vävspinn, jord och övervinta  (läst 870 gånger)

Smaragden

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Vävspinn, jord och övervinta
« skrivet: 22 sep-22 kl 00:34 »
Hej!
Jag hade stora planer, om att spara sticklingar av tomat. För att slippa de första stegen. Så kommer det inte att bli. För tyvärr har allt på balkongen drabbats av ohyra- vävspinn 😪
Men gällande tomat så får det bli som vanligt.
Jag har chili, paprika, physsalis och Malabarspenat jag ville övervinta.
Kan jag plantera om dessa, i ny jord och kruka. På så sätt komma undan vävspinnet? Min tanke var att de skulle stå i min ateljé, där inga andra växter/blommor finns.
Går detta tro, när jag klippt ner växterna  för övervintring? Alltså då behålla de ner klippta plantorna och sätta i ny jord?
Eller....... Är det en dålig idé iom ohyran?
Hjälp snälla 🌸🙏🌸

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vävspinn, jord och övervinta
« Svar #1 skrivet: 22 sep-22 kl 09:31 »
Tror det mest beror på hur mycket spinn det redan finns. Jag har haft spinn, och verkar aldrig bli av med dem helt (t.ex. fick en helt ny ingefärsplanta spinn som bara dök upp nånstans), men har inte ännu i alla fall haft hjärta att slänga bort alla växter och vänta ut spinnen några år (de lär inte klara flera säsonger utan plantor). Duschar (åtminstone) mina chiliplantor nästan varje vecka vintertid, försöker kolla frekvent efter anfall och använder vid behov kiselgur (diatomaceous earth) eller Spruzit. Inte optimalt, men det har funkat några år. Så jag skulle nog vara selektiv vilka av plantorna jag verkligen vill ha - det som är mest lättodlat kanske inte behöver sparas, så blir det mindre att hålla koll på. Men definitivt värt att klippa bort alla större angrepp eller slänga sådana plantor och bara ta in de mest oskadda. Sen verkar ju vissa plantor (som ingefära och chili) vara extra begärliga, så man får ju göra en avvägning där hur mycket besvär de är värda.
Ingen människa är illegal

Smaragden

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Vävspinn, jord och övervinta
« Svar #2 skrivet: 06 okt-22 kl 00:35 »
Tack för svar! Tomaterna kan jag skippa... Men min ena kruka (hink) med chili [John Long] har tre stycken två cm stammar, i typ "trädstam-utseende". Så även min paprika.. Som är ca 120 cm och det tre frukter kvar som ännu frodas.
Om jag skulle klippa bort så mycket som möjligt, sen byta kärl och jord. Tror du att det funkar?
Detta är andra säsongen som jag får spinn. Funderat lite på om jag gör något fel. Förslag/tankar/tips välkomnas. Även om jag gör som jag alltid gjort. Så kanske det finns något jag inte tänkt på? Efter säsongen för växter är över, så städas balkongen grundligt! För när -graderna kommer, agerar min inglasade balkong som kylskåp... Speciellt runt jul 😊
Spinn överlever väl inte minusgrader?
Tack 🙏

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vävspinn, jord och övervinta
« Svar #3 skrivet: 06 okt-22 kl 14:30 »
Spinn överlever det mesta, och i alla fall helt säkert köld, som de anpassat sig till. Däremot lär de inte överleva många säsonger utan värdväxter, så en möjlighet är att hålla ett mellanår. Men tror knappast du gjort något fel, de är ett ökänt problem särskilt i växthus och liknande skyddade miljöer - de trivs där det är torrt och varmt. Och när man en gång haft dem är det svårt att bli av med dem. Har som sagt lärt mig leva med att man får hålla lite extra koll och duscha växterna regelbundet. Finns ju inte ens gift nuförtiden (ens om man skulle vilja ta till sånt) som säkert fördriver dem. Så gott som all inomhusodling är lite mer utmanande än friland :/.
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser