Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om liten skogsträdgård (täckning och parksallad)  (läst 789 gånger)

dagelito

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Hej!

Jag har en väldigt liten plätt som jag vill göra till en skogsträdgård i miniatyr.
Där växer en del redan som jag tänkte ta bort - magnolia, hänghassel, rhododendron, rosor.

Istället vill jag plantera bärbuskar, någon/några marktäckare och ett eller på sin höjd två träd, tex mandel och/eller någon sötrönn.

Ett problem är att det växer ett ogräs där som verkar vara parksallad. Jag har läst att den behöver täckas i minst två år för att man ska bli av med den.

* Kan jag plantera träd och buskar och täcka resten av marken. Tänker att parksalladen kanske får svårt att ta sig i skuggan under buskarna, särskilt om jag gräver bort och byter ut jorden där jag planterar buskar och träd först. Har någon några tips på täckmaterial som är billiga, hållbara, miljövänliga och helst inte plast? Gamla plyfa-skivor från byggen, är det något att sikta på? Tänker att kasserade skivor som använts vid gjutning tex borde gå att få tag i, men att rester av cement/betong kanske är oönskade...

* Om jag gör ovanstående, hjälper det att sätta en barriär mellan den nya jorden (runt plantorna) och den gamla jorden , som är täckt? På sikt tänkte jag försöka få till ett hinder mot parksalladen runt hela odlingsytan med hjälp av Uppländsk vallört (Bocking 14), men till en början tänkte jag mig någon form av plattor, typ skifferskivor eller nåt.

* Jag funderar också på om jag ska passa på att trycka in en massa organiskt material, muck, gödsel, gräsklipp, kvistar etc under täckmaterialet. tankar kring detta?

Alla tips, råd och funderingar mottages tacksamt!

Bonusfråga: De träd och buskar som jag vill ta bort är ganska stora (åtminstone 1,5-2 meter). Går det ändå att gräva upp dem utan att de dör? Jag vill inte ha dem, men någon annan kanske vill.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Frågor om liten skogsträdgård (täckning och parksallad)
« Svar #1 skrivet: 31 aug-22 kl 11:25 »
Vad jag har förstått när det gäller parkslide/parksallad (nu har jag förvisso ingen personlig erfarenhet av den), så bör man låta bli att gräva i jord där det finns rötter från den, eftersom växten triggas till att sprida sig så snart rötterna skadas. Så om det stämmer, är det nog lämpligt att du börjar med att genomföra täckningen i ett par år innan du börjar gräva och nyplantera saker.

Plyfaskivor från betonggjutningar brukar återanvändas av byggföretagen så länge de håller ihop. Så det kan nog vara svårt att få tag i bättre begagnade sådana. Jag tror inte på att fylla upp med organiskt material under täckningen, det är meningslöst.
Jag skulle nog ändå sikta på någon form av plastmaterial trots allt. Begagnad plast från ensilagebalar är ju iofs gratis och lätt att komma över, men den är inte ljustät, så man får nog lägga många lager om man ska ha sådan plast. Kanske ett lager svart byggplast eller vindskyddspapp i botten och sedan ett tjockt lager av ensilageplast för att skydda det svarta mot väder och vind. Tyng ner det hela med stenar.
Ev kan man komma över förpackningsplywood i stora bitar från företag som importerar maskiner mm som levereras i plywoodlådor.

Beträffande att gräva upp buskar så brukar åtminstone rosenbuskar överleva det mesta, det är mycket livskraft i deras rotsystem.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Frågor om liten skogsträdgård (täckning och parksallad)
« Svar #2 skrivet: 31 aug-22 kl 14:32 »
Om du ändå inte kan/vill använda markplätten på två år, så varför täcka?

Så istället gräs där du vill ha dina bärande växter, och "klipp ihjäl skiten". Om man redan tidigt på säsongen börjar klippa med en mulchande gräsklippare, så försvinner parksalladen inom två-tre år, och du slipper skaffa och underhålla täckning. Minsta ljusinsläpp gör att täckningen inte fungerar tillräckligt väl.
Precis som för alla rotogräs gäller att regelbunden (t.ex. veckoklippning) under växtsäsongen utarmar ogräsen.

Ge dessutom upp det där med Uppländsk vallört! Det är en hopplös växt, som när den väl fått fäste är lika svår att bli av med som parksallad eller parkslide. Vilken egenskap från växten är du ute efter? det kanske finns säkrare och mer lätthanterliga alternativ?

"Någon" planterade vallört här på gården för länge sedan. Jag har inte lyckats bli av med den på 10 år...

Ta inte bort jord och dumpa och skicka inte iväg växter till någon annan, det är ett sätt att sprida parksallad (parkslide/mördarsniglar eller annat skit). Det är praktiskt taget i det närmaste omöjligt att ta bort fragment av växter och enstaka snigelägg. Att då lämna bort växter till någon annan som kan bära med sig t.ex. rhizom av parksallad är oetiskt


De växter du INTE vill ha, som Rhododendron m.m., "avliva" dem genom nerklippning en eller flera gånger, för att sedan gräva upp roten och bränn på plats, istället för riskera att sprida Parksallad till en ny ägare.

Några frågor:

Är det verkligen bästa platsen för din odling? Kan inte de befintliga växterna vara skugg- och läväxter till lägre odlingar, och de önskade bärande träden kanske kan få plats någon annanstans/en liten bit bort?

Idén om s.k. skogsträdgårdar är att högre växter ska ge ett bra mikroklimat för lägre växter. Bärande växter ska gynna pollinering av all växtlighet och ge frukt. Rosor är i den definitionen bärande buske ( rosor - pollinering, nypon - frukt), Rhododendron lockar bin och humlor men ger ingen frukt, liksom hassel som blommar utan att ge nötter.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frågor om liten skogsträdgård (täckning och parksallad)
« Svar #3 skrivet: 31 aug-22 kl 22:17 »
Kör över parksalladen med gräsklippare så den inte sticker upp mer än nödvändigt över marken. Täck med tidningar, vanliga dagstidningar. De är inte giftiga och löser upp sig och försvinner på ett par år. Täck tidningarna med valfritt organiskt material som gräsklipp, träflis eller gamla löv så du slipper se tidningarna och de hindras från att blåsa bort. Täck inte med gammal plast, plyfaskivor eller andra sopor som du blir tvungen att hantera sedan, du skall arbeta med naturen och inte emot den. På samma vis gör du med buskarna du vill bli kvitt, såga så långt ner du kan, täck med en tidning och några spadar organiskt material. I allra värsta fall kan du köpa en svart murarhink på biltema och ställa upp och ner över stubben så dör stubbskotten. De nya träden och buskarna du planterar kan du sätta före eller efter täckningen, bara håll koll på att inte parksallaten hittar upp intill stammen för då får du rycka bort de bladen. Tidningarna släpper igenom regnvatten till dina nya buskar, till skillnad från plyfaskivor och plast.

dagelito

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Frågor om liten skogsträdgård (täckning och parksallad)
« Svar #4 skrivet: 01 sep-22 kl 21:06 »
Tack för svar alla!

Jag tror ag kommer att få leva med parksalladen och försöka rycka bort så gott det går. Ytan jag har att odla på är verkligen jätteliten, så några alternativa platser finns inte - det rör sig om ett par plättar framför radhuset, mellan stenläggning och trottoar. Några kvadratmeter bara.


Ge dessutom upp det där med Uppländsk vallört! Det är en hopplös växt, som när den väl fått fäste är lika svår att bli av med som parksallad eller parkslide. Vilken egenskap från växten är du ute efter? det kanske finns säkrare och mer lätthanterliga alternativ?

"Någon" planterade vallört här på gården för länge sedan. Jag har inte lyckats bli av med den på 10 år...

Ta inte bort jord och dumpa och skicka inte iväg växter till någon annan, det är ett sätt att sprida parksallad (parkslide/mördarsniglar eller annat skit). Det är praktiskt taget i det närmaste omöjligt att ta bort fragment av växter och enstaka snigelägg. Att då lämna bort växter till någon annan som kan bära med sig t.ex. rhizom av parksallad är oetiskt

Den uppländska vallört jag tänkte plantera är steril och ska inte vara invasiv. Däremot ska den vara en bra barriärväxt som hindrar rotogräs från att ta sig in i odlingarna, därtill en väldigt bra gröngödslingsväxt.

Tack för påminnelsen om hur lätt parksallad etc sprids! Ska se till att inte skicka eländet vidare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser