Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården  (läst 1416 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« skrivet: 06 aug-22 kl 21:35 »
Hej jag tycker min hönsgård är tråkig hahaha, den har en stock, några stenar, å en sittpinne. Den är nästan 30 kvadratmeter stor. Men jah vill ha lite mer för mina 4 höns å tupp att aktivera sig med. Så ös på med tips å ideer!
Den har större del med tak över sig.
Någon tunnel av något slag kanske? Någon bra mat som kålhuvud som får dem att tänka lite å hålla igång. Ja alla tips är välkomna!

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« Svar #1 skrivet: 06 aug-22 kl 22:34 »
Jag vet ingen som har leksaker till hönsen, men en ordentlig komposthög så de kan få sprätta och leta mask skulle säkert vara uppskattat ;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« Svar #2 skrivet: 07 aug-22 kl 08:39 »
Gunga.
Gro korn vete råg havre ärtor mm i en back som kan ställas in. Mina totalvänder på innehållet.


karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« Svar #3 skrivet: 10 aug-22 kl 22:07 »
jag har ett gammalt bord som är uppskattat. Ibland sitter de på, ibland under. 

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« Svar #4 skrivet: 11 aug-22 kl 11:10 »
Hönsens huvudintresse verkar vara att sprätta och söka efter mat. Lek kommer nog längst ner på önskelistan. Variera istället maten.
Grodda spannmål i en gammal långpanna så det bildas en stor kaka av rötter och gröna strån. Obs: varmluftstorkad spannmål vill inte gärna gro så kolla det först.
Jag brukar tömma ogräskorgen hos hönsen. Kokt potatis är favorit just nu. Däremot var inte bären som blev över efter tillverkningen av saft och lingondricka något vidare.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« Svar #5 skrivet: 29 aug-22 kl 15:19 »
Ja det var väl kanske inte leksaker jag tänkte på utan mer tips på bra aktivering/födosök. Tex hänga upp torkade brännässlor, stoppa godsaker i talgbollhållare, gömma frön i en hög med halm osv

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« Svar #6 skrivet: 29 aug-22 kl 19:09 »
Lägg du kompost i hönsgården, om du har en redig komposthög har hönorna nått att sprätta i och mer än så behöver du nog inte aktivera hönsen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Linda å gänget

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: Tips på leksaker/ aktivitet/ inreda hönsgården
« Svar #7 skrivet: 30 aug-22 kl 15:16 »
OJ vilken superbra tråd!  Yess
Precis vad jag letade efter, ska bli "hönsmamma" om en vecka så här ska fixas och donas de närmaste dagarna...

Jag kan bidra med en idé om sittplats/gunga jag fick idag när vi gick igenom en massa bröte som ska rensas ur till förmån till min blivande lilla fjäderflock, hittade min gamla uttjänta spinnrock, så jag tänkte ta sönder den och använda själva hjulet och måla det och sedan hänga upp det (horisontellt) i hönsgården som sittplats/gunga. Då får de bra utkiksplats när vi fixar i trädgården om de inte kan vara ute med oss.

Jag är helt ny här inne, men det verkar finnas väldigt mycket bra info. Läser och läser och läser...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser