Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lev som förr, 4 mil norr om Uppsala  (läst 573 gånger)

Wobbeke

• -
Lev som förr, 4 mil norr om Uppsala
« skrivet: 19 maj-22 kl 22:25 »
HYRESGÄST/GRANNE SÖKES!

ÖSTERBYBRUK, NORRA UPPLAND

Hej!

Bagarstugan har nu stått tom på tok för länge, sen senaste hyresgästen flyttade. Söker du ett lugnt boende mitt ute i skogen? Gillar du att leva som man gjorde förr med lite enklare standard? Är off-gridboende med möjlighet till odling, djurhållning, men ändå med pendlingsmöjligheter till Uppsala och Österbybruk precis vad du drömt om? Då kan det här vara nått för dig!

STUGAN:

Timrad stuga med ett rum samt litet kök och förvaring i förstugan. I bagarstugan finns ingen indragen el eller vatten, här läser du i skenet av levande ljus, stormlykta eller pannlampa. Du laddar dina powerbanks med hjälp av solceller i stora huset(där jag bor). Elverk finns och med det tar vi upp vatten ur brunnen. Kaminen värmer dig om vintern och som i alla gamla hus drar det lite i hörnen. Eldar du regelbundet under dagen kommer din stuga vara den härligaste att vara i, men är du borta mycket blir det kallt en stund innan du fått upp värmen. De flesta som besökte Kaj när han bodde där ville inte åka hem, det finns ett lugn i bagarstugan som är svår att hitta. Du får ha djur i stugan, men lämna stugan i trevligt skick den dagen du flyttar ut.

GÅRDEN:

Du delar trädgård med mig och mina 3< hundar samt katten Lille-man. Hela tomten är ordentligt inhägnad och det finns hundgårdar om du behöver det, annars kan du räkna med att ha hundvakt nästan jämt. Du får självfallet ha med dig dina djur, här finns plats för hundar, katter, kaniner, höns och det finns 6 ha betesmark om du behöver. Utanför trädgården bor hönsen och kaninerna. Du har fri tillgång till en fantastisk odling samt rätt att använda växthuset såklart. Det är 3 km till närmsta granne och längre till resten. Jättefin bär- och svampskog och fantastiska fina vägar att köra med sina draghundar eller bara vara ute på. Här i trakten är vi alla orginal och historien är ständigt närvarande och levande. Tomten är av ”naturlig” karaktär, man kan alltså inte räkna med att gräset blir klippt och det händer då och då att saker plockas fram, som sen inte riktigt kommer tillbaka till där dom var innan dom plockades fram. Om man säger så. ;)  Det finns gästrum att låna i stora huset och självfallet får du ha sommarfest i trädgården så länge det inte inskränker på det faktum att det här är en plats för lugn och ro och återhämtning.

ÖSTERBYBRUK:

I byn finns allt du behöver, bara en dryg mil bort. Du kan cykla eller ta bussen(3 km bort) om du inte har bil. Det går buss in till byn och Uppsala ca 1-2 gånger timmen i högsäsong, 1 tur varannan timme om sommaren. I Österbybruk finns affärer, gott om jobb inom vård och omsorg, tvättstuga som går att hyra när du behöver tvätta och gott om trevliga människor. På en timme når du vart du vill i Uppsala med bil.

HYRESVÄRDEN:

Jag är en trevlig prick, som har lätt att få vänner. Jag är den enda människan på gården i dagsläget och jag ägnar främst min tid åt att greja i odlingen, piffa på huset och leka med mina djur. Jag är oftast glad och ganska tokig, drar gärna igång projekt som inte alltid avslutas samma år. Har definitivt barnasinnet kvar och är sällan hel och ren. Jag äter kött och ibland förekommer det slakt på gården, tycker man det känns jobbigt så gör jag vad jag kan för att undvika att exponera dig för det. Jag använder inte alkohol eller droger och har sällan folk på besök.

DU:

Du är förmodligen en lite udda typ, eller bara en glad prick som vill prova på ett annat typ av boende. Vill du vara ifred, finna meningen med livet med hjälp av din trolltrumma, skriva en bok eller bara få vara dig själv, det spelar ingen roll för här respekterar vi varandras val här i livet. Vi behöver inte alls tycka lika, bara vi kan leva med att nån annan inte tycker likadant. Du behöver också vara ganska självgående, självfallet lär jag dig hur allt funkar först. Du behöver också tycka att (stundtals högljudda)hundar är för himla underbara, eftersom stugan ligger i den inhägnade trädgården där mina hundar springer fritt. Du är nog inte rädd för att frysa, ta i och leva enkelt och kan njuta av det livet, annars kommer du inte orka med det. Här lever vi rätt mycket med standarden som var förr. Lämnar du mat framme kommer du få sällskap av mössen och på vinden bor fladdermössen. Räven kilar över gården och spillkråkan skriker mellan träden.

HYRAN:

Det kostar 2 000 kr i månaden att bo i bagarstugan och jag söker någon som vill hyra under en längre tid. I priset ingår bensinen till elverket(tänker du kör din flashiga speldator så kommer du behöva pröjsa bensinen själv är jag rädd) och du kan ladda dina powerbanks/padda/mobil/pannlampa via solpanelerna i stora huset. Det enda som tillkommer är kostnader för veden, antingen om du köper eller sågar upp egen(jag har alltid du behöver för det).

Du kan jobba av hyran om vi kommer fram till något bra upplägg där.

Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Wobbeke

• -
SV: Lev som förr, 4 mil norr om Uppsala
« Svar #1 skrivet: 19 maj-22 kl 22:29 »
Lyckas inte lägga in bilder så hör av dig så fixar vi det via messenger/signal/mail!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser