Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Puckelsamhälle?  (läst 1009 gånger)

SpjutsBi

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Puckelsamhälle?
« skrivet: 07 maj-22 kl 17:58 »
Hej! Jag köpte ett komplett bisamhälle förra året. Drottningen dog tidigt och bina drog upp en ny. I år känns bisamhället starkt (många bin) men vid närmare koll så är det inte så mycket täckt yngel. Och det som är täckt ser ut som drönarceller.

Har inte lyckats hitta drottningen. Ev en VC som var kläckt.

Har jag ett puckelsamhälle? Det är många bin så kan vara att drottningen har försvunnit nyligen men de drar upp en ny?
Hur många drönare kan man förvänta sig bland bina? Tycker jag ser några stycken per ram, men inte mycket mer än så.

Bild på hur en ram ser ut. Notera att flera av ramarna ser likadana ut, oavsett om de är i mitten eller utkanten.

https://i.postimg.cc/NFjJHQH8/5227-D30-B-016-A-4-A5-B-8808-87-F26369-BF3-A.jpg

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Puckelsamhälle?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-22 kl 19:39 »
De är drönarceller, är det så på alla ramar?

SpjutsBi

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Puckelsamhälle?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-22 kl 19:58 »
Tack för svar!

Ja precis. Någon ram ser ut att ha några vanliga yngelceller, men vet inte om det kan bero på att de inte ”hunnit” bli utbyggda än? Annars ser nästan alla ramar likadana ut. Lite täckt honung högst upp. I mitten av några är det lite mörkare innehåll men inget täckt. Nästan alla ramar har några drönarceller (2-7st kanske).
« Senast ändrad: 07 maj-22 kl 22:30 av SpjutsBi »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Puckelsamhälle?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-22 kl 10:52 »
Har du fler samhällen än det med puckelyngel? Häng i så fall i en ram med spätt yngel från ett med fungerade drottning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

SpjutsBi

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Puckelsamhälle?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-22 kl 21:29 »
Har tyvärr bara detta samhälle. Tror ni jag har tid att vänta och se vad som händer, eller bättre att försöka få tag på en drottning / nytt samhälle så jag kan försöka rädda dessa?

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Puckelsamhälle?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-22 kl 22:04 »
Fråga någon biodlargranne om du kan få eller köpa en yngelram.
Då kan du kanske rädda det du har om inte ett äggläggande arbetsbi ställer till det.
För att slippa problem så innan du sätter in yngelramen kasta ut alla bin en tre fyra meter från kupan, då klarar inte biet som lägger puckel sig tillbaka till kupan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Puckelsamhälle?
« Svar #6 skrivet: 09 maj-22 kl 07:04 »
Sitter äggen mitt i cellernas botten? Om inte - äggläggande arbetsbin.

Men jag gissar i första hand på att äggen sitter mitt i varje cellbotten i detta fall. Då har du en sent utbytt drottning från i höstas som är oparad. Det innebär att du med enkelhet kan tillsätta en annan drottning nu, efter att du letat upp den oparade och dräpt den.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 3 användare (2 dolda)
Emil i backen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser