Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsvisande raser  (läst 1348 gånger)

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
Könsvisande raser
« skrivet: 09 apr-22 kl 10:39 »
Jag är nyfiken på att höra vad era erfarenheter av olika könsvisande raser vid kläck. Vilken är den bästa könsvisande rasen och varför.

Själv tänker jag att de viktigaste egenskaperna är att den ska vara tydligt könsvisande vid kläck och vara en produktiv/fodereffektiv och trevlig ras. Just nu har jag cream legbar och nykläckta smålandshöns. Cl tycker jag är trevlig, men har problem med befruktning och dålig produktion..

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Könsvisande raser
« Svar #1 skrivet: 09 apr-22 kl 12:19 »
Jag har b la plymotyh rock, men de kan vara lite besvärliga i könsvisningen, med fläcken på huvudet, däremot är det ganska lätta att se skillnaden på när det är något äldre, då är det lättare att se på fjäderdräkten.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Könsvisande raser
« Svar #2 skrivet: 16 apr-22 kl 08:38 »
Plymouth rock är ju så fina, en ras jag inte haft. Vid vilken ålder är de lätta att sortera tycker du?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Könsvisande raser
« Svar #3 skrivet: 17 apr-22 kl 01:00 »
Jag tycker att det är lättare när de blivit lite äldre, då kan man se på fjäderdräkten. Tupparna är ljusare och Hönsen är mörkare. Så där kan man gå med säkerhet på vilket kön det är.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser