Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Köpa ny luftvärmepump?  (läst 2477 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Köpa ny luftvärmepump?
« Svar #20 skrivet: 26 jan-22 kl 12:02 »
Jag satte in en begagnad Mitsubishi och efter ett år börja den inte värma som tidigare.... När jag gjort rent luftfiltret fungerade den som vanligt igen. Kanske är något sådant som behövs om den värmer dåligt ...

En del luftvärmepumpar som saknar tempgivare vid förångaren och bara litar till de givare som finns i inomhusdelen, har egenheten att de slutar avfrosta om innedelens filter är det minsta lilla dammiga. T ex äldre modeller av Coolix, som på sin tid såldes billigt av Jula. Det är förstås inte omöjligt att även Mitsubishi har använt samma lösning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Köpa ny luftvärmepump?
« Svar #21 skrivet: 26 jan-22 kl 12:09 »
Min är en Toshiba, så felet är spritt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Köpa ny luftvärmepump?
« Svar #22 skrivet: 26 jan-22 kl 17:02 »
Finns mycket som kan hända, och du får gärna ställa upp en förklaring så det går att se hur du tänker.
Jag har redan förklarat. När man ska avgöra om en investering ska göras eller inte så jämför man nuvarande kostnader med kostnader efter investeringen. Så man behöver veta vad den nya pumpen kostar. Men återbetalningstiden behöver faktiskt vara relativt kort när det gäller luftvärmepumpar, eftersom de har en relativt kort livslängd. Om jag själv skulle göra ett sådant byte skulle jag nog vilja ha max fyra-fem års återbetalningstid. Och då blir bytet inte gjort, om den gamla pumpen fungerar. Om det vore en jord- eller bergvärmepump skulle jag kanske kunna gå upp något år, men inte mer, om den gamla pumpen fungerar. Fast jag har faktiskt gjort ett sådant byte en gång, från en jordvärmepump som fungerade till en helt ny. Men det berodde inte på att den nya var mycket mer effektiv (vilket den var) utan på att den gamla var feldimensionerad.
Om den gamla pumpen går sönder, eller börjar ge tecken på att ge upp, så kommer saken i ett annat läge. Man vill inte behöva byta värmepump akut på nyårsafton, med hjälp av en rörmokare som går på dubbelt helgtillägg.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Köpa ny luftvärmepump?
« Svar #23 skrivet: 26 jan-22 kl 20:06 »
Är luftvärmepumpar så kortlivade? Målarmäster har ju 10 års garanti på sin.

Nya pumpar kostar kring 20 000, och det gör de nog om 5 år också, men pumpköpet kommer ju att ske i båda fallen, bara vid olika tid. Och som du ser på totalen över 15 år så är pumpens pris försvinnande litet jämfört med driftkostnaden.


Men om TS är lite osäker på om hon skall satsa på luft-luft, någon dyrare variant på pump eller kanske pellets för att komma ifrån elpriset så håller jag med dig om att vänta. Och det måste i vilket fall som helst vara bättre att byta när vårvärmen är här.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Köpa ny luftvärmepump?
« Svar #24 skrivet: 26 jan-22 kl 21:11 »
Om den gamla pumpen går sönder, eller börjar ge tecken på att ge upp, så kommer saken i ett annat läge. Man vill inte behöva byta värmepump akut på nyårsafton, med hjälp av en rörmokare som går på dubbelt helgtillägg.

Man ska aldrig ha luftvärmepump som enda värmekälla för ett hus. Det finns så många olika anledningar till tillfälliga driftstopp, att man alltid måste ha något annat att falla tillbaka på (t ex vedeldning eller direktverkande el). Och då blir det ju sällan akut bråttom att reparera eller byta ut värmepumpen.

För övrigt bör man aldrig göra en installation eller större reparation av en luftvärmepump vintertid. Det är bättre att göra den vid ett tillfälle då det är varmt ute och luftfuktigheten är låg, med tanke på att det är större chans att den evakuering (vakuumsugning) som ska göras av rör och innedel vid installation, ev även av utomhusdelen om något har reparerats där, lyckas bra då. Ju kallare det är när jobbet görs, desto större är risken att det blir fukt kvar någonstans i systemet, speciellt vid de korta evakueringstider som en kyltekniker som jobbar på ackord kan kosta på sig. Och om det blir fukt kvar, så kan det medföra allt från allmänt försämrad verkningsgrad/effekt till akuta driftstopp pga isproppar eller dyrt kompressorhaveri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
Nina W, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser