Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlar du Sötpotatis?  (läst 8488 gånger)

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #80 skrivet: 03 apr-22 kl 19:34 »
Håll er till ämnet och försök att låta bli att sväva ut och/eller vara otrevliga!  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #81 skrivet: 03 apr-22 kl 20:12 »
Väldigt vad krångligt detta blev.

Mina erfarenheter: Odlade sötpotatis första gången förra året. Köpte färdiga plantor från Klostra. Planterade 2 i varsin 12-liters hink i växthuset, 2 i samma plastbalja på ca 30 liter utomhus. Det gick alldeles utmärkt, faktiskt gick det bäst utomhus. Jag tror att det viktigaste är att få sorter som är anpassade för svalare klimat. Det finns sådana som kan odlas på friland i England, då borde det gå i södra Sverige också. Jag odlar i norra Bohuslän, zon 3.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #82 skrivet: 04 apr-22 kl 10:16 »
Det är här du börjar sväva ut i det blå med den här tråden anne-li
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=199510.msg1862172#msg1862172
fri frågar hur du har gjort odlingsbädden. Du svarar på ett sätt som ger sken av att du har erfarenhet av att odla sötpotatis. Det kan mycket väl hända att det är lämpligt med en sådan bädd och att du har gjort sådana bäddar. Men du har inte genom praktiska försök påvisat att det är ett sätt som fungerar. Det du borde ha gjort är att nämna att du sett på internet att andra har gjort så.

Du har heller inte presenterat några delresultat med ditt experiment. I ditt första inlägg i tråden skriver du att du ska testa olika sorter. Ingenstans kan man läsa vilka sorter du fått tag på. Inte heller när experimenten började, när det började synas groddar eller när du tog sticklingarna.
Väldigt nyligt nu presenterar du en uppgift om att det är bäst med gröna flaskor. Det är ju också något som du hittat på nätet. Jag såg detta på ett youtube-klipp igår. Du påstår att du sett en länk om detta redan innan du påbörjade dina försök. Jag misstänker att du tittat på de klipp jag länkade till och där hittat andra klipp om sötpotatis.
En sådan sak som att det kan ha betydelse vilken färg det är på flaskorna borde ha väckt nyfikenheten för om detta verkligen stämmer och använt några flaskor med ofärgat glas. Speciellt som du nämnt att du har 500 m2 som du ska sätta dina plantor på.

Många av dina inlägg ger intryck av att du baserar dina svar på egna erfarenheter. Men eftersom det är andras erfarenheter du använder som svar framstår du som oärlig och opålitlig.

Där tar du helt fel Radar!
Jag har erfarenhet av odla andre grönsaker i värmbäddar med en ram av halm! (själva innehållet i rammen är hö och hästskit)
Vilket påstående att jag har hittat det på internet (att man kan med fördel använda gröna flaskor) för att du har sett det på Youtube-klipp igår.
Jag har testat båda (vanliga läskflaskor) och sedan flaskor av grönt /brunt glas!
Helt korrekt att jag skal odla sötpotatis på 500 m2 till försäljning i värmbäddar!
Du skal verkligen akta dig med allt du insinuerar omkring tråden odlar du sötpotatis!
Delresultat intill nu i processen angående att odla sötpotatis finns i tråden!
Och det är du som håller på med Youtube klipp i denna tråden!
« Senast ändrad: 04 apr-22 kl 10:53 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #83 skrivet: 04 apr-22 kl 12:13 »
 
Där finns flera intressante länkar till YouTube hur du lyckas att odla sötpotatis!

Tydligen är det inte bara jag som "håller på med Youtubeklipp"


Februari och de första skott här i mars

De utvecklas bra (har testat med jord och vatten) bästa resultat är de skott som kommer från jord.
De sötpotatis som ligger i vatten ger små skott!
Det här är det enda jag hittar i tråden angående dina delresultat. Inte speciellt informerande.
Groddningstiden kan vara vad som helst mellan två dagar till två månader som du har skrivit.
En faktisk information ger du med skillnaden på skott beroende på om de är i vatten eller skott. Annars är det enda att det fortfarande är för kallt att sätta i jorden.
I övrigt är det bara andras erfarenheter som du presenterar.

Hur många skott har du fått fram? Och hur många batater använde du för att ta skott från?
Jag antar det behövs en stor mängd skott om du ska plantera ut på 500 m².

Nog kan man tycka att det är lite väl ambitiöst att som förstagångsodlare av sötpotatis som ett experiment odla på en så stor yta och anta att det kommer att fungera så bra att det går ha till försäljning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #84 skrivet: 04 apr-22 kl 12:23 »
Tydligen är det inte bara jag som "håller på med Youtubeklipp"
Det här är det enda jag hittar i tråden angående dina delresultat. Inte speciellt informerande.
Groddningstiden kan vara vad som helst mellan två dagar till två månader som du har skrivit.
En faktisk information ger du med skillnaden på skott beroende på om de är i vatten eller skott. Annars är det enda att det fortfarande är för kallt att sätta i jorden.
I övrigt är det bara andras erfarenheter som du presenterar.

Hur många skott har du fått fram? Och hur många batater använde du för att ta skott från?
Jag antar det behövs en stor mängd skott om du ska plantera ut på 500 m².

Nog kan man tycka att det är lite väl ambitiöst att som förstagångsodlare av sötpotatis som ett experiment odla på en så stor yta och anta att det kommer att fungera så bra att det går ha till försäljning.

Jag lämnar inte Youtube länk i denna tråden men påpekar att de finns för de som inte vill läsa länkar!
Många skott, Radar och tillräckligt med utsäde till min odlingsyta.
Jag har experimenterat med mina värmbäddar i flera år och har en välbesökt grönsakförsäljning av andre grödor och kommer även att lyckas med mina sötpotatis!
Det är positivt att komma med informativ information till andra som också vill testa att odla sötpotatis
istället för att insinuerar saker!
« Senast ändrad: 04 apr-22 kl 12:30 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #85 skrivet: 04 apr-22 kl 12:41 »
Ett delresultat som kan vara bra att veta, både för dig och för andra, är om de olika sorterna ger olika mängd groddar.
Och hur var det med groddningstiden? Kan du precisera den en aning bättre än vad du hittills har gjort.

Skriver du inte upp hur mycket du sår och hur stor skörd du får av olika grödor när du odlar till försäljning? Det är saker man bör hålla reda på för att veta vilka grödor som ger vinst och är värt att satsa på. Fast om du inte deklarerar inkomsten spelar det kanske ingen större roll.

Citera
Det är positivt att komma med informativ information till andra som också vill testa att odla sötpotatis!
Att ge information är förvisso bra, men att ge sken av att informationen kommer av egna erfarenheter när man hittat det på internet är falskt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #86 skrivet: 04 apr-22 kl 12:52 »
Ett delresultat som kan vara bra att veta, både för dig och för andra, är om de olika sorterna ger olika mängd groddar.
Och hur var det med groddningstiden? Kan du precisera den en aning bättre än vad du hittills har gjort.

Skriver du inte upp hur mycket du sår och hur stor skörd du får av olika grödor när du odlar till försäljning? Det är saker man bör hålla reda på för att veta vilka grödor som ger vinst och är värt att satsa på. Fast om du inte deklarerar inkomsten spelar det kanske ingen större roll.
Att ge information är förvisso bra, men att ge sken av att informationen kommer av egna erfarenheter när man hittat det på internet är falskt.

Att ge information i en tråd där jag fråga : Odlar du sötpotatis är visst informativt!
Du menar hur lång tid det tar att få fram skott: Det har jag nämnt upp till flera gångar men du föresätter att väva runt i samma fråga!
Nej verkligen inte! Det skal vara roligt att ha en försäljning!
Du skal inte insinuerar att jag inte deklarerar för att du har läst att jag skrev att det är upp till folk själv om de vill deklarerar eller inte!
Fy för Sören ännu en gång!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #87 skrivet: 04 apr-22 kl 13:16 »
Du har nämnt att du gör två meter bred bädd för att odla sötpotatis. 500 m2 blir en 250 m lång bädd. Är det vad du har eller har du flera, kortare bäddar.

Angående hur lång tid det tar att få fram skott nämner du att det tar två veckor. Men det du skriver om dina egna resultat är det en väldigt oprecis uppgift.

Ja visst är det roligt att sälja saker, men om man inte vet vad det kostat att införskaffa det man säljer vet man inte om det blir vins eller förlust.

Du tolkade mig fel om deklarationen. Om man inte har någon övrig inkomst får man tjäna 20 431 kr under 2022 utan att behöva betala någon skatt.
Som hobbyverksamhet får man under 2022 tjäna 12 500 kr som man inte behöver skatta för.
Därför är det bra att känna till hur mycket man tjänar på sin verksamhet.

Men man måste förstås troligen ändå ta upp sina inkomster i deklarationen. Det tänkte jag inte på tidigare.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #88 skrivet: 04 apr-22 kl 13:17 »
Du har nämnt att du gör två meter bred bädd för att odla sötpotatis. 500 m2 blir en 250 m lång bädd. Är det vad du har eller har du flera, kortare bäddar.

Angående hur lång tid det tar att få fram skott nämner du att det tar två veckor. Men det du skriver om dina egna resultat är det en väldigt oprecis uppgift.

Ja visst är det roligt att sälja saker, men om man inte vet vad det kostat att införskaffa det man säljer vet man inte om det blir vins eller förlust.

Du tolkade mig fel om deklarationen. Om man inte har någon övrig inkomst får man tjäna 20 431 kr under 2022 utan att behöva betala någon skatt.
Som hobbyverksamhet får man under 2022 tjäna 12 500 kr som man inte behöver skatta för.
Därför är det bra att känna till hur mycket man tjänar på sin verksamhet.

Men man måste förstås troligen ändå ta upp sina inkomster i deklarationen. Det tänkte jag inte på tidigare.

Jag gör nya bäddar varje år och i år är det 500 kvm endast till sötpotatis!
Det spelar ingen roll om där är vinst eller förlust i min grönsaksförsäljning!
Finns endast för att det är roligt att träffa folk och att folk värdesätter mina ekologiska odlat grönsaker är ett stort plus!
« Senast ändrad: 04 apr-22 kl 13:26 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #89 skrivet: 04 apr-22 kl 13:25 »

Jag ska rätta min uppgift om hobbyverksamhet:
Citera
m du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet. Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med underskott (förlust) men du måste spara alla underlag för verksamheten.
Det var försäljning av bär och svamp man plockar som är skattebefriad för inkomst upp till 12 500 kr.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #90 skrivet: 04 apr-22 kl 13:28 »
Jag gör nya bäddar varje år och i år är det 500 kvm endast till sötpotatis!
Det spelar ingen roll om där är vinst eller förlust i min grönsaksförsäljning!
Finns endast för att det är roligt att träffa folk och att folk värdesätter mina ekologiska odlat grönsaker är ett stort plus!
Hur planerar du att skörda din sötpotatis?
Eller säljer du på självplock?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #91 skrivet: 04 apr-22 kl 17:10 »
Jag fick som sagt åtta skott på två batater sist jag testade, alltså fyra per knöl. Det blir till att köpa en himla massa sötpotatis för att odla 500 kvm.

Problematiken med den här tråden är att först ber TS om råd och sedan utger hen sig för att vara expert. Det är svårt för en oinvigd att hänga med i svängarna. Jag vill minnas att nämnde TS tidigare (i en annan tråd som jag inte orkar leta upp nu) har informerat mig om att medlemmarna här på Alternativ "är smarta och kan googla själva" om de undrar någonting. Det håller jag med om men jag undrar samtidigt varför vi då helt inkonsekvent pådyvlas "fakta" i tid och minut som framställs som att de var TS egna erfarenheter när det egentligen är påståenden tagna från div. youtube-filmer och bloggar. Med det inte sagt att dessa "fakta" inte gäller men vem som helst kan kalla sig expert på nätet och att dessutom ge sken av att det är egna erfarenheter gör som sagt att trovärdigheten minskar rejält.

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #92 skrivet: 04 apr-22 kl 18:05 »
Ännu en gång håll er till ämnet. Läs gärna första inlägget innan ni ger er in i diskussionen.  (:) (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #93 skrivet: 04 apr-22 kl 23:08 »
Jag fick som sagt åtta skott på två batater sist jag testade, alltså fyra per knöl. Det blir till att köpa en himla massa sötpotatis för att odla 500 kvm.

Problematiken med den här tråden är att först ber TS om råd och sedan utger hen sig för att vara expert. Det är svårt för en oinvigd att hänga med i svängarna. Jag vill minnas att nämnde TS tidigare (i en annan tråd som jag inte orkar leta upp nu) har informerat mig om att medlemmarna här på Alternativ "är smarta och kan googla själva" om de undrar någonting. Det håller jag med om men jag undrar samtidigt varför vi då helt inkonsekvent pådyvlas "fakta" i tid och minut som framställs som att de var TS egna erfarenheter när det egentligen är påståenden tagna från div. youtube-filmer och bloggar. Med det inte sagt att dessa "fakta" inte gäller men vem som helst kan kalla sig expert på nätet och att dessutom ge sken av att det är egna erfarenheter gör som sagt att trovärdigheten minskar rejält.

Instämmer helt i dina synpunkter om hur den här tråden har utvecklats och innehållet i den.

Har börjat undra om TS har skapat den tråden för att få synpunkter på sötpotatis odling eller för att få uppmärksamhet till sin person.

Allt tjafs har snarare avskräckt än inspirerat mig till att pröva odla sötpotatis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #94 skrivet: 05 apr-22 kl 10:10 »
Jag fick som sagt åtta skott på två batater sist jag testade, alltså fyra per knöl. Det blir till att köpa en himla massa sötpotatis för att odla 500 kvm.

Problematiken med den här tråden är att först ber TS om råd och sedan utger hen sig för att vara expert. Det är svårt för en oinvigd att hänga med i svängarna. Jag vill minnas att nämnde TS tidigare (i en annan tråd som jag inte orkar leta upp nu) har informerat mig om att medlemmarna här på Alternativ "är smarta och kan googla själva" om de undrar någonting. Det håller jag med om men jag undrar samtidigt varför vi då helt inkonsekvent pådyvlas "fakta" i tid och minut som framställs som att de var TS egna erfarenheter när det egentligen är påståenden tagna från div. youtube-filmer och bloggar. Med det inte sagt att dessa "fakta" inte gäller men vem som helst kan kalla sig expert på nätet och att dessutom ge sken av att det är egna erfarenheter gör som sagt att trovärdigheten minskar rejält.

Nej, tångräkan du är visst ute att cykla! Jag (TS) är inte expert eller kallar mig själv för en expert men lämnar inspiration till tråden
till de som skulle kunna tänka sig  att odla sötpotatis och även informativ information där ibland från SLU.
Mina egna erfarenheter intill vidare finns i denna tråd.
« Senast ändrad: 05 apr-22 kl 11:43 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #95 skrivet: 06 apr-22 kl 10:57 »
Kommer du att delge oss andra de olika delresultaten allt eftersom?

Jag tänker på när du planterar ut, hur mycket osv.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #96 skrivet: 07 apr-22 kl 10:04 »
Kommer du att delge oss andra de olika delresultaten allt eftersom?

Jag tänker på när du planterar ut, hur mycket osv.

*Raderat av moderator*


Jag kan nog säga att härifrån kommer det inga.
För smaken tilltalar inte, och det är inte en gröda som fungerar speciellt bra på våra breddgrader.
« Senast ändrad: 07 apr-22 kl 12:38 av Alexn72 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #97 skrivet: 07 apr-22 kl 11:53 »
Ja det vore verkligen intressant att se bilder på dina sticklingar anne-li. Alltså dina egna, inte bilder från andras försök.

Jag kom att tänka på en sak. För att täcka 500 m2 måste det gå åt minst 500 plantor. 500 sticklingar i varsin flaska måste ta stor plats också. Jag vill minnas att du nämnde att du har dem i gröna ölflaskor. Det ryms kanske 100 33 cl flaskor per m2. Så det borde ta ca 5 m2.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 4 användare (1 dolda)
djurfarmen, Slowfox, Karin Flodin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser