Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta egna invändiga kaminstenar  (läst 12307 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #60 skrivet: 05 apr-22 kl 12:44 »
Nu är det april och eldningssäsongen är nästan över. Den gjutna stenen har hållit hela vintern, men när jag skärskådar den nu finns det några små sprickor i kanterna. Dessutom tror jag det ätits bort lite material från ytan, men det är svårt att säga säkert. Jag får nog gjuta en ny sten i sommar så jag har en i reserv till nästa vinter. Och så har jag ju kvar den i vermiculit, som jag inte ens haft anledning att prova ännu.  :) 

Slutsatsen måste bli att vanlig billig cement från bygghandeln fungerar bra som tillfälligt substitut. En säck med 25kg kostar 40kr och räcker riktigt länge i en eldstad, jag skulle inte tveka att använda det till vedspisar eller kakelugnar, dock inte dagens moderna eldstäder som brinner supervarmt. Men tex. för att lägga runt ugnen på en gammaldags vedspis skulle jag inte tveka en sekund.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #61 skrivet: 05 apr-22 kl 13:21 »
Evidensbaserad kunskap när den är som bäst  ;D (Någon man litar på har gjort sig besväret, och man tar till sig det på några sekunder) Tack Fåret!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #62 skrivet: 05 apr-22 kl 17:02 »
Om man säger det så här.
Dom fungerar men kräver ofta underhåll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #63 skrivet: 09 aug-22 kl 08:07 »
Jag har funderat på diverse modifikationer till min bastukamin, som ska användas i vinter för att hjälpa värma huset.

-Tänkte prova gjuta skivor likt fåret av portlandcement för att höja tempen på förbränningen, kanske man kan blanda i vermikulitkulor också. Sådana är ju jättebilliga.

-Tänkte bygga radiatorer som jag lägger på rökröret som sen ska blåsas på med fläkt för att få så mycket värmed luft som bara går ur rökgaserna. Som FTX systemet sedan fördelar ut i huset.

Jag tänker det är bäst med så bra förbränning osm går om man ska ta energi ur rökgaserna, kyler man rökgaser som är dåligt förbrända får man mycket skit i skorstenen.

Jag tänkte även jag skulle installera en rökgastermometer i rökröret innan det går ut i skorstenen, så jag kan se vad för temp det är på rökgaserna och hur det ändras av mina förändringar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #64 skrivet: 09 aug-22 kl 09:19 »
Det verkar ofta var spänningar i stora bitar som förstör stenarna när man eldar, så det bästa vore om man tillverkar mindre delar, gärna så att de löst hakar i varandra. Blir tåligare, och får man till det med designen så en "kloss" går att använda till det mesta så har man lätt att underhålla.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #65 skrivet: 09 aug-22 kl 11:35 »
Jag tror det ska gå att göra precis så, jag tänkte man behöver väl inte klä in väggarna helt, den lutande delen ovanför rosten är viktigast tänker jag. Sen de raka sidorna. Borde gå att fixa med rektangulära delar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #66 skrivet: 09 aug-22 kl 12:22 »
Så länge man kan få dom att stå kvar. Desto enklare form, desto enklare att gjuta, det bästa är ju om man kan göra en form av trä som bara är att skruva isär när biten skall ur. Jag fick gjuta en form av betong för att jag hade lite knepiga former på mina stenar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #67 skrivet: 09 aug-22 kl 12:47 »
Silikon kan ju vara bra också.

Här har jag den lyxiga varianten att kunna skriva ut formar i 3D-skrivaren. Med lite tankearbete först så kan det bli riktigt bra. Men infettade träformar är inte tokigt det heller.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #68 skrivet: 06 okt-22 kl 08:27 »
Blandade ihop igår till två stenar som jag tänkte lägga längst nere i kaminen, dom hade inte härdat helt ännu morse, låg temp. Kanske borde ta in dom i rumstemp. Planen är att gjuta två till likadana och placera ovanpå de existerande om dessa inte går sönder. Har sen funderat att också göra en sorts ställning som håller dom på plats med hjälp ax 6x6mm fyrkantsstång, denna stång skulle ligga bakom plattorna och skapa ett mellanrum som borde skapa en sekundärluftseffekt. Ska testas utan sekundärluft först.



Dom är 100x300x20mm och består mest av perlite, lite sand och cement. Tänker om man byter ut portlandscementen mot eldfast bruk så bör det vara ganska skottsäkert. Men ska se hur detta funkar. Vill mäta rökgastemperaturen före och efter. Har inte mätt före tempen nåt men har skaffat en analog mätare som måste installeras i skorstensröret innan det går in i väggen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #69 skrivet: 06 okt-22 kl 16:56 »
Kul att fler experimenterar. Jag eldar vidare på min lätt spruckna sten så får vi se om den överlever en säsong till.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #70 skrivet: 07 okt-22 kl 07:49 »
Den ena gick sönder då jag skulle plocka ut den. Jag tror jag gjorde dom för tunna, 20mm. kollade en säck med eldfast massa och där stod det 50mm om man ville gjuta stenar med den massan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #71 skrivet: 07 okt-22 kl 08:17 »
En annan sak jag funderar över är om perlitens granulatform är viktig för dess isolerande egenskaper, eller om den försvinner om man skulle mala det finare.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #72 skrivet: 07 okt-22 kl 20:42 »
Höll för en eldning iallafall, det brann bra men vet inte om det gjorde nån större skillnad. Ska fortsätta bygga upp på sidorna

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #73 skrivet: 14 okt-22 kl 14:53 »
Jag måste göra noggrannare test och skriva upp saker, men spontant undrar jag om verkningsgraden far ner på kaminen då jag eldar med skivorna i. Fick inte upp samma ökning av FTXens lufttemp denna gång trots jag eldade ordentligt.

Den eldar förmodligen renare men jag misstänker designen i kaminen tar värme direkt från eldstadens väggar för att värma luften. Så när jag isolerar detta sjunker det värmeutbytet, men förbränningen blir renare. 

Rökgastemperaturen borde också bli högre då. Har inte kommit till skott med att installera rökgastermometern ännu.

Jag tror jag kan kompensera genom att installera kylflänsar på skorstensröret.

Från fabrik kunde kaminen ha fixat detta genom att installera mera konvektionsyta i utrymmet ovanför eldstaden, typ luftrör som går igenom från sida till sida som värmer luften, istället för att kyla ner eldstaden. Men det är nog inte en prioritet hos tillverkarna...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #74 skrivet: 14 okt-22 kl 15:31 »
Självklart handlar det om en renare förbränning och inte effektivare värmeuttag. Men det finns en fördel, och att det är att kaminen lever längre om sidorna slipper närkontakten med elden. Värmen kan göra att metallen spricker med tiden, speciellt om det är gjutjärn. Cement emellan hindrar de värsta temperaturtopparna och jämnar ut temperaturen, det bli inte lika varmt när elden brinner och kallnar inte lika mycket mellan vediläggningarna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #75 skrivet: 14 okt-22 kl 16:34 »
Det stör mig något otroligt personligen att elda för kråkorna, jag tror jag har lite OCD på den där punkten.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #76 skrivet: 14 okt-22 kl 18:10 »
Luft in och luft ut gör verkligen en skillnad vad gäller elda för kråkorna så spjäll är det som gör det avgörande jobbet men tyvärr är det inte många som har spjäll på rökkanalen på murstocken.   

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #77 skrivet: 14 okt-22 kl 21:21 »
Luft in och luft ut gör verkligen en skillnad vad gäller elda för kråkorna så spjäll är det som gör det avgörande jobbet men tyvärr är det inte många som har spjäll på rökkanalen på murstocken.
Kaminer är väl numera så täta att det räcker med ventilerna på kaminen, det ser jag som en stor anledning att det inte brukar installeras spjäll i dagens skorstenar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #78 skrivet: 15 okt-22 kl 08:02 »
Det har jag faktiskt så jag kan prova med det.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #79 skrivet: 15 okt-22 kl 08:16 »


     
Kaminer är väl numera så täta att det räcker med ventilerna på kaminen, det ser jag som en stor anledning att det inte brukar installeras spjäll i dagens skorstenar.
Men fördelen med en skorstensspjäll är att man har lagom långt utrymme mellan luft in ventilen under eldkammare och upp till skorstensspjäll. Däremellan kan man ha bra luft rörelse genom reglering och därmed en häftig eld som värmer upp plåten/stenen/ugnen snabbt och effektivt men nästan inget efter spjällen, kråkorna får ta könummer och turas om för värme ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser