Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?  (läst 1805 gånger)

Hej alla på alternativ.nu!

Jag bor ute på landsbygden någonstans i mitten av Sverige och har länge odlat min egna mat med stor framgång.

Jag har aldrig använt mig av kosttillskott förut.

Stundtals har jag även följt en strikt vegansk kost, med undantaget att jag blir så dålig i magen av det.

Ibland behöver jag gå på toaletten 3-4 gånger om dagen. Ibland går det så långt att jag får diarré (ursäkta beskrivningen).

Jag fick höra från en vän (som för övrigt också är registrerad här på Alternativ.nu och ett stort fan av tidningen Åter) att jag borde kika på något kosttillskott av något slag för att komplettera min 100% naturliga kost med något.

Jag prövade bl.a. att använda http://tillskottsbibeln.se/ för att jämföra kosttillskott men undrade om ni hade några tips?

Är det någon här som har tips på bra kosttillskott att pröva, alternativt varningar kring vilka kosttillskott att undvika i egenskap av någon som odlar sin egna mat?

Jag vet att många av oss strävar efter att vara självförsörjande, och det har jag varit ett bra tag nu — i olika länder, skall tilläggas — men är i behov av ett kosttillskott som komplement till min kost i övrigt.

Alla tips uppskattas.

Bästa hälsningar,

Nabil
Frilansande Entreprenör

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-20 kl 06:43 »
Varför kosttillskott? Lös i magen innebär troligtvis för mycket fibrer. Testa barkbröd. Nåt som tar tid för magen att bearbeta.
Kan ju också vara stress som är boven.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-20 kl 07:41 »
Behöver du inte veta vilka vitaminer och mineraler du saknar, genom blodprov t ex. Veganer brukar ha brist på B12-vitamin och D3-vitamin har jag hört.

Om du är ute efter att köpa bra märken, kan jag rekommendera de som finns på hälsokostaffärer (eller på nätet), t ex Holistic, Puori, Helhetshälsan ...

Annars finns det väldigt mycket näring i både ägg, lever och rött kött (svenskt naturbeteskött). Det kanske räcker om du äter det en gång i veckan eller nåt. Och varför vara vegan om din kropp säger ifrån med dålig mage? ???

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-20 kl 07:59 »
Som kalla säger ta blodprov och kolla vad som saknas. Att överdosera är inte heller bra och rent farligt av tex d-vitamin.
Vitlök/vitlökskapslar kan hjälpa till att stabilisera en dålig mage men välj i så fall en kapsel som går förbi magen och smälter först i tarmen. Wallda vitlöksvitaminat är en sån.
Matjorden i sverige lider ofta brist på selen och finns inte det i tillräcklig mängd i jorden kommer växterna att ha låga värden och då även den som äter av växterna.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-20 kl 09:33 »
Som andra föreslagit, kolla definitivt upp! Det enda som mer eller mindre säkert kan sägas är att B12 alltid behövs om man inte äter animalier (produceras egentligen av bakterier i tarmkanalen, också hos människor, men inte tillräckligt långt upp för att vi ska ta upp det egna B12:et) och D-vitamin vintertid (rekommenderas faktiskt för gemene man, men sköts på ett folkhälslplan ofta genom berikning av t.ex. smör, margarin och mjölk). Beroende på hur och vad man käkar kan också kalcium vara till nytta.

I övrigt skulle jag inte ta tillskott annat än om jag vet att jag har brist på något. Men om du har svårt att få till ett fungerande kostschema kan du ju vända dig till en dietist för hjälp och råd.
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #5 skrivet: 16 sep-20 kl 14:15 »
Var tvungen att läsa ditt inlägg flera gånger för att få ihop resonemanget.

Om man i huvudsak lever på en kost där den största delen av maten inte har blivit starkt processad så är risken för brister minimal.
Ett annat faktum är att de som börjar fundera på kosttillskott oftast är de som minst behöver det, hänger det ihop med en hälsosam livstil att vilja bli ännu mer hälsosam?

Det smartaste du kan göra är inte att börja experimentera på egen hand utan låt någon som verkligen kan det här och får lov att ta blodprov och utvärdera dessa se till vilka behov du har.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-20 kl 09:07 »
Hej alla på alternativ.nu!

Jag bor ute på landsbygden någonstans i mitten av Sverige och har länge odlat min egna mat med stor framgång.

Jag har aldrig använt mig av kosttillskott förut.

Stundtals har jag även följt en strikt vegansk kost, med undantaget att jag blir så dålig i magen av det.

Ibland behöver jag gå på toaletten 3-4 gånger om dagen. Ibland går det så långt att jag får diarré (ursäkta beskrivningen).



JAG MÅSTE FRÅGA OM VETEKLI OCH LINFRÖ INGÅR I DIN VEGANSKA KOST.

Slopa då dessa !


Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-20 kl 15:56 »
tror inte jag litar på blodtester. ungefär lika lite som jag litar på "rekommenderad dagligt intag" som ska vara ett mått som de hittat på under ransoneringstider och som stannat.

men jag misstänker också att det är något du äter för mycket av snarare än för litet. men visst finns det ju en stor risk att du skulle behöva lite kött ibland också.

det är ju olika lätt för olika människor, i olika situationer såklart, men jag skulle nog prövat att fasta  ett par dagar. antar att din mage mår bättre då? sen försöka mig på enformig kost dag efter dag, typ t-ex ena dagen så blir det bara bröd med tillbehör. sen nästa dag, kanske pasta med tillbehövr. och så fortsätta tills du gått igenom det du brukar käka. alltså uteslutningsmetoden, jag försöker göra så ibland när det gäller trasiga datorer nämligen. tar isär den, och sätter dit en sak i taget och ser/lyssnar/känner när det uppstår komplikationer. nu funkar det väl inte ens på långa vägar på samma sätt när det gäller människoföda/magen, men ibland kanske man hittar något som kan uteslutas. det kanske blir tvunget att man gör flera såna här perioder, kanske med flera dagar per "ensidig kost" t-om.

t-ex vi säger att en försökt sig på ett sådant projekt men under perioden har ätit bullar varje dag. och magproblemet kvarstår, så kan man ju undersöka bullarna bättre. eller kanske det visade sig i projektet att problemet var mycket mindre under en dag eller så i försöksperioden , så kanske man kan misstänka att den födan som du hade som "primär" den dagen - motverkade det dåliga i bullarna. det blir ett detektiv-arbete! en annan sak du skulle kunna pröva att byta är miljön. det finns väl en risk att man t-ex sover precis bredvid en stor fläck med grönmögel t-ex. sen har jag för mig det brukar sägas att det  tar ungefär 3 dagar innan tarmfloran i ens kropp har ställt om sig till en annan kost, huruvida det är värt att ha i tankarna vettetusan dock.

kan även tipsa om daglig promenad samt arbete där du använder händerna mer än tangentbordstryckande!
« Senast ändrad: 17 sep-20 kl 16:10 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #8 skrivet: 17 sep-20 kl 20:21 »
... sen har jag för mig det brukar sägas att det  tar ungefär 3 dagar innan tarmfloran i ens kropp har ställt om sig till en annan kost ...

Jag har hört att man bör testa minst 30 dagar för att kunna avgöra om en kostomläggning ger någon effekt.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kosttillskott som ett komplement till min egenproducerade mat?
« Svar #9 skrivet: 17 sep-20 kl 23:06 »
Jag har hört att man bör testa minst 30 dagar för att kunna avgöra om en kostomläggning ger någon effekt.
precis lagom till löningen alltså?

ja, man kan ju ta en dag i taget iaf.

Raderat ovidkommande kommentar.  (:)
« Senast ändrad: 18 sep-20 kl 01:30 av javill »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser