Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogefår - ull  (läst 1778 gånger)

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
Allmogefår - ull
« skrivet: 25 jan-20 kl 22:56 »
Hur är allmogefårens ull om man gillar att hantverka? Typ spinna, sticka färga...?
Vilken av raserna föredrar du, ur ullsynpunkt?
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Allmogefår - ull
« Svar #1 skrivet: 26 jan-20 kl 12:08 »
Rent objektivt är den rätt grov.
Ullen från klövsjöfåren är som rya-ull, och jag tror att resten av allmogeraserna är ungefär i samma microntal.

Sen varierar ullen mer på varje får och mellan fåren. Exempelvis är ju ullen på halsen mycket mjukare än på andra ställen. Man kan alltså sortera ullen efter grovlek.
Ullen från lamm är mycket mjukare än den från 5 åriga gamla tackor.

Jag har en kofta stickad helt i allmogefårens ull och den är så stickig att jag inte kan ha på mig den om jag bara har t-shirt. Dvs fibrerna går igenom tröjan och sticker mig på ryggen.
Det beror ju på att man är rätt bortskämd som människa, för alla ylle-produkter i affären är ju finfibrig som merino så jag har ju aldrig haft nån riktig lantrasull på kroppen tidigare.

Sen finns det ju andra hantverk än just stickning den kan passa till, exempelvis tova tofflor. Jag kan inte tänka mig att det finns någon bättre ull än den för det ändamålet. Det går fort och tofflorna blir varma och inte stickiga. Ullen från klövsjö tovar sig väldigt lätt.

Det är nog få som har erfarenhet av mer än 2-3 olika sorters allmogefårs ull också.

Sen har du ju raser som svärdsjöfår som jag kan tänka mig är lite mer finfibrig än andra som kanske passar bättre till garn.

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Allmogefår - ull
« Svar #2 skrivet: 26 jan-20 kl 18:44 »
Tusen tack Olivia.k för informativt svar.
Jag antar att jag är lika ”bortskämd” som många andra moderna människor, av merinokoftor och bomullsmössor. Stickigt är inte för mig, men att Tova är kul  Yess
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser