Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Plommonträd som ger frukt snabbt  (läst 16452 gånger)

mr rio

  • Inlägg: 3
    • Småland
Plommonträd som ger frukt snabbt
« skrivet: 08 apr-13 kl 11:48 »
Hej!
Har köpt ett hus där tomten är på ca 1100 kvadratmeter och det finns inga fruktträd eller bärbuskar, bara en massa prydnadsträd och buskar.
Ska gallra bort det mesta av prydnadsväxterna, och plantera 2 st äppleträd (Transparent Blance)  2 st Plommonträd, svartvinbärbuskar (Öjebyn) röda vinbär, fläder, och lite annat.

Men jag vet inte vilken sort av plommon? Vill inte vänta typ 10 år innan det ger plommon ;)
Har blivit intresserad av bland annat "Rene - Claude de Oulliens", "Opal", "Komet" eller ska man ta gamla "Victoria"?
Är det någon som förhoppningsvis börjar ge frukt efter 3 år? Vill helst ha samma sort på plommonträden för pollineringen.
Någon som kan ge råd?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Plommonträd som ger frukt snabbt
« Svar #1 skrivet: 09 apr-13 kl 12:30 »
Alla Rene - Claude varianter är starkväxande och därför tar det längre tid innan de ger frukt. Vill man ha frukt snabbt så bör man välja ett svagväxande träd, men tyvärr så begränsar utbudet mycket av vad man kan välja. Victoria brukar ge frukt inom 2-3 år.

http://stud.epsilon.slu.se/1110/1/jonsson_m_100427.pdf

Det finns pollinerinsschema för plommon, men bor man inte isolerat så brukar inte det vara något problem

http://www.rangedala-plantskola.se/sortiment/poll_plommon.pdf

mr rio

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Plommonträd som ger frukt snabbt
« Svar #2 skrivet: 09 apr-13 kl 20:33 »
Tack för ett bra svar, PDF-filerna var mycket läsvärda och lärorika.  :) Kanske skulle köra på 3 olika plommonträd rentav.

Dise

  • Inlägg: 26
  • Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
SV: Plommonträd som ger frukt snabbt
« Svar #3 skrivet: 12 apr-13 kl 16:54 »
Hej! Jag vill tipsa om en ganska ny sort som heter Komet. Frukten är röd som mogen och stor. Trädet är självpollinerande och självgallrande. Det blir heller inte så högt mer vidt och hyfsat härdigt. Din närmaste plantskola bör ta hem om de inte redan har sorten.

mr rio

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Plommonträd som ger frukt snabbt
« Svar #4 skrivet: 13 apr-13 kl 13:50 »
Jo "Komet" är ett av de plommonträd som jag är intresserad av.

SV: Plommonträd som ger frukt snabbt
« Svar #5 skrivet: 25 sep-22 kl 07:14 »
Hej jag har ett zcar plommonträd, ger väldigt söta goda plommon. Det är svagväxande =ger plommon snabbt! Trivs i zon 5🙂jag har kokat plommonkräm och marmelad /sylt, jättegott! De är goda att äta som de är med. R
Jag ska flytta nu så jag har klot ett nytt!
Jag tog ett Google foto på mitt för att ta reda på vad jag hade för sort🌱💚sen hade jag turen att träffa en vikarie som hade med sig egna plommon och det visade sig vara samma som Google visade. Jag smakade och det var exakt samma smak som mitt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plommonträd som ger frukt snabbt
« Svar #6 skrivet: 25 sep-22 kl 13:03 »
Strax utanför Urshult finns Räveboda plantskola. Jag har varit där och köpt b.l.a plommonträd. Gubben som har den är väldigt kunnig och intressant.
kretslopp

forward_habit_9365

  • Inlägg: 2
    • Skåne
    • Greenbalance
SV: Plommonträd som ger frukt snabbt
« Svar #7 skrivet: 28 sep-22 kl 11:49 »
Hej! Jag vill tipsa om en ganska ny sort som heter Komet. Frukten är röd som mogen och stor. Trädet är självpollinerande och självgallrande. Det blir heller inte så högt mer vidt och hyfsat härdigt. Din närmaste plantskola bör ta hem om de inte redan har sorten.

Ska definitivt kolla närmre på detta, tack för tipset  :)
Greenbalance - Den Naturliga Vägen Till Välbefinnande


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser