Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra torp för ett oberoende liv?  (läst 1769 gånger)

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
Hyra torp för ett oberoende liv?
« skrivet: 03 feb-21 kl 11:16 »
Hej!
Länge sen jag hängde i detta forum, men nu har livet gått in i en ny fas och det är dags att plocka upp oket igen.

Kort bakgrund:
Jag har nästan alltid haft en längtan bort från det moderna livet, till ett liv som är oberoende av framförallt högavlönat heltidsarbete. Länge har jag försökt anpassa mig, och har lyckats rätt bra. Men jag har aldrig kunnat skaka av mig känslan av att vara ofri, bunden, att föra en livsstil jag inte vill. Nu bor jag i hus, kör ny bil, har ett "bra" jobb med bra lön, har 2 barn som sambor med mig varannan vecka. Men jag har alldeles för många beroenden i mitt liv som det är nu.

Framåt:
Planen är att om 10-15 år, beroende på när barnen tänkte flytta ut, bosätta mig litet och billigt. Skapa det jag behöver med muskelkraft och tid, jobba 50-60 %, och bygga ett oberoende från så mkt jag bara kan: jobb, fossila bränslen, storföretag, byråkrati.

Nu till min fundering. Jag kan inte vänta 10 år. Måste starta något nu. Ska titta på ett litet torp som ägaren vill hyra ut på årsbasis. Det är nedgånget och behöver kärlek, så hyran borde bli låg, och material kommer bekostas av hyresvärden. Det är en stor gård som äger och hyr ut en del stugor. Just denna har stått outhyrd ett tag vad jag förstod, eftersom de vill ha nån som kan göra det fint igen. Ingen el indraget. Vet inget om värmekällor och annat, ska kolla på det nästa vecka.

Att hyra ett torp kan vara ett sätt för mig att fly lite på låtsas. Får jag till ett boende där de veckor jag inte har barnen tex, kan jag hyra ut mitt hus veckovis. Jag hyr redan ut ett tiny house (eller gäststuga som det ju eg heter) på dygnsbasis med bra intäkter. Tror nog att jag kan få in en del på huset oxå.

Men så smyger sig ett "aber" in. Hyra. Det är ju ett beroende i sig. Allt arbete jag kommer lägga där, kommer öka fastighetens värde, för någon annan. Och sen om 10 år, om jag fortfarande hyr, och vill flytta dit för gott, är det då verkligen en bra ide att hyra, snarare än att äga? Känslan säger ju "äga".

Men, jag kan ju öva på denna stuga, njuta av avskildheten där, se om det livet verkligen är för mig året om. Mindre risk än att köpa ngt.

Tar tacksamt emot er input på detta.
Färre prylar och måsten tack

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-21 kl 12:53 »
Hej

Utan att vara negativ. Jag har sett några som försökt att hyra billigt mot renovering. De jag sett har alttid slutat i ovänskap och någon som förlorar stort. Både duktig hyresgäst som fixade bra och lade ner många timmar, slutade med att värden ville höja hyran "Det förstår du väl, ett så här fint hus kan du inte hyra för en spottstyver". Liksom ett fall åt andra hållet, hyresgästen kunde inte en bråkdel av vad han hävdat, slutade med DYR helrenovering när han väl gett upp och stuckit.

Så jag tror på äga eller hyra utan speciella förpliktelser inte mixa hyra och renovera som del av hyran. Hyra för att prova låter bra, men investera inte massor av tid i renovering då.

Och fundera på hur enkelt du vill bo. Vet ett par som ärvde ett litet omodernt torp. De flyttade dit och gick ner till att en jobbade halvtid, sedan skulle de leva enkelt och ha mycket fritid. Efter 2 år sålde de och flyttade till lägenhet. De konstaterade att central lägenhet och 2 heltidsjobb gav mer fritid än halvtidsjobb för en kombinerat med att hämta och värma vatten på spisen, elda,  odla potatis, hugga ved, laga huset, ta sig till centrum för att handla utan bil, osv. Sedan tycker man jobbet på gården är avkoppling då är det en annan sak. Men man skall vara medveten om att "enkelt" boende ofta innebär många timmars arbete.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-21 kl 15:53 »
Hur enkelt kan du bo? Är det långt till det här huset? Hur dåligt är det? Går det att bo där halvtid? Till exempel dom veckor när du inte har barnen.
Om jag vore du, så skulle jag hyra ett år åt gången. Lägenhet och jobb skulle jag ha kvar. Det skulle inte vara tvunget att renovera för att få hyra. Om det är ett villkor skulle jag backa.
 Sen skulle jag bo där och känna efter om jag vii bo där. Tvätt dusch mm har du ju hemma. Första året skulle vara att odla matt, kanske mest potatis, elda, och alt annat som tvunget måste göras. Men att inte ta på mej renovering och modernisering. Jag skulle inte hyra ut lägenheten inte ens på veckobasis inte första året.
Det där med spis och eventuell panna får du kolla upp.
kretslopp

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-21 kl 19:33 »
Nåja.. det går inte att fly dom saker du nämner. Jag älskar mitt liv ute på landet men är det miljövänlig du vill bli så gör du rätt i att bo i en 1:a inne i stan och köpa färdigrätter och åka tunnelbana. Det är det mest miljömässigt korrekta.

Här ute på landet dricker vi diesel undertiden vi fyller i blanketter till skatteverket, jordbruksverket, och kommunen och alla andra som lägger sig i vad man gör.

Gör dig själv en tjänst. Köp en stuga. Har du så små krav som du nämner så kommer det inte att bli dyrt att köpa.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-21 kl 20:28 »
Hyra för att prova låter bra, men investera inte massor av tid i renovering då.
Jag uppfattade inte det som att renovera var ett krav, mera ett önskemål om att hålla efter. Visst jobb kan jag göra för att det är kul och för att det ska bli fint/funktionellt, men ingen helrenovering.

Och det där med att de höjer hyran tänker jag såklart kolla av, för det är inget ok sätt.

...sedan skulle de leva enkelt och ha mycket fritid. Efter 2 år sålde de och flyttade till lägenhet. De konstaterade att central lägenhet och 2 heltidsjobb gav mer fritid än halvtidsjobb för en...
Då delar inte jag och det paret samma syn på "fritid". Jag vill inte göra mig mindre oberoende av heltidsjobb, enbart så jag kan spendera mer tid på att strosa i skogen eller vad man nu gör på fritiden. Livskvalitet för mig är helt enkelt att inte ha tider att passa, och enformiga uppgifter jag inte ser någon mening med. Bära vatten, elda, hugga ved och det där sakerna däremot är ju meningsfulla saker jag gör åt mig själv. När jag är ledig gör jag inte särskilt mkt. Läser, cyklar och allra mest bara är. Går upp när jag vaknar. Och sånt finns tid för även med allt arbete ett enkelt boende innebär.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-21 kl 20:32 »
Hur enkelt kan du bo?
Det är ju det jag vill ta reda på, vet inte än.

Går det att bo där halvtid? Till exempel dom veckor när du inte har barnen. Om jag vore du, så skulle jag hyra ett år åt gången. Lägenhet och jobb skulle jag ha kvar.
Vet ej, men det är ju så jag tänker i bästa fall: bo varannan vecka. Jag drar inte in ungarna i det livet bara sådär. Kanske har gett fel intryck, jag tänker ju inte sälja allt jag äger liksom. Hus och bil och allt annat skit har jag ju kvar tills iaf barnen flyttat ut.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #6 skrivet: 03 feb-21 kl 20:41 »
Nåja.. det går inte att fly dom saker du nämner. Jag älskar mitt liv ute på landet men är det miljövänlig du vill bli så gör du rätt i att bo i en 1:a inne i stan och köpa färdigrätter och åka tunnelbana. Det är det mest miljömässigt korrekta.
Nu bor jag ju inte i stan, och tunnelbana finns väl bara i Stockholm och där tänker jag då rakt inte bo.

Jag måste ha gett fel intryck. Det är inte för miljön jag skulle välja ett enklare liv. Eller jo, för min egen miljös skull. Släppa taget om bilen osv kommer ta minst ett decennium, antagligen mer. Men det är fortfarande en önskan, att leva så jag faktiskt inte var tvungen att ha en bil. Fri från beroenden som sagt.

Gör dig själv en tjänst. Köp en stuga. Har du så små krav som du nämner så kommer det inte att bli dyrt att köpa.
Dyrt är ju relativt. Där jag bor är det stort tryck på den typen av torp och stugor så om de ens blir möjliga att köpa, så drar priset lätt iväg. Sen är jag inte så värst sugen på en stuga nån tjomme snickrat ihop av tillgängliga brädor och kanske påbyggt lite nu och då. Har bott i sånt hus. Det behöver inte vara avancerat, men det ska vara bra gjort.
Färre prylar och måsten tack

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #7 skrivet: 03 feb-21 kl 21:27 »
Nu bor jag ju inte i stan, och tunnelbana finns väl bara i Stockholm och där tänker jag då rakt inte bo.

Jag måste ha gett fel intryck. Det är inte för miljön jag skulle välja ett enklare liv. Eller jo, för min egen miljös skull. Släppa taget om bilen osv kommer ta minst ett decennium, antagligen mer. Men det är fortfarande en önskan, att leva så jag faktiskt inte var tvungen att ha en bil. Fri från beroenden som sagt.
Dyrt är ju relativt. Där jag bor är det stort tryck på den typen av torp och stugor så om de ens blir möjliga att köpa, så drar priset lätt iväg. Sen är jag inte så värst sugen på en stuga nån tjomme snickrat ihop av tillgängliga brädor och kanske påbyggt lite nu och då. Har bott i sånt hus. Det behöver inte vara avancerat, men det ska vara bra gjort.

haha, det du nämner finns det gott om ute på landet. Många som är levnadskonstnärer när det gäller att hålla nere kostnaderna. Då blir det lite "tager vad man haver". Ville också undvika det när jag köpte. Fick leta länge.

Ja, du får göra som du vill! Dock så har jag samma erfarenhet som andra också skrivit här. Det blir mest strul med att hyra från bönder och andra privatpersoner. Vet flera som har riktigt dåliga erfarenheter av det. Där det fungerar är det riktiga fastighetsägare som pysslat med uthyrningen. Det blir mer organiserat och mindre godtyckligt. Mindre problematiskt för dig eftersom det bara handlar om sommarstuga. Men jag skulle inte känna den här friheten jag känner nu om jag vore "inneboende".

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #8 skrivet: 03 feb-21 kl 22:40 »
Det finns drygt 200 000 tusen hus som står tomma i landet.
Allt från småttiga torp till senatorier.

En hel del av dessa kostar mer eller mindre än en symbolisk summa.

Tricket är att se möjligheterna och inte måla upp kulissberg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #9 skrivet: 04 feb-21 kl 09:12 »
Där det fungerar är det riktiga fastighetsägare som pysslat med uthyrningen. Det blir mer organiserat och mindre godtyckligt. Mindre problematiskt för dig eftersom det bara handlar om sommarstuga. Men jag skulle inte känna den här friheten jag känner nu om jag vore "inneboende".

Detta är en stor gård med flera hus och torp som de hyrt ut sen decennier. Skulle inte vara lika sugen att hyra av nån som kanske bara har detta stället och inget mer. Det bäddar för strul.

Och håller helt med om frihetskänslan, därav mina funderingar. Helst vill jag äga. Men jag vill inte dra på mig mer skulder nu heller. Har redan tillräckligt bundet i huset jag har, och det är inte aktuellt att sälja det på många år. DÅ kommer jag har pengar, men inte nu. Kanske kanske om jag hittar nått för ca 300 tkr, men jag har hållit vak på marknaden ganska många år och såna objekt dyker inte upp här i krokarna.

Tror dig på att det FINNS såna "på landet". Om jag kan tänka mig att flytta eller åka en bra bit. Men med barnen här och den vardagen, är möjligheterna till det små.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #10 skrivet: 04 feb-21 kl 09:15 »
Det finns drygt 200 000 tusen hus som står tomma i landet.
Allt från småttiga torp till senatorier.

En hel del av dessa kostar mer eller mindre än en symbolisk summa.

Tricket är att se möjligheterna och inte måla upp kulissberg.

Jag tror ni som läser missar det faktum att jag har barn varannan vecka. Jag är hänvisad till en rätt snäv geografisk krets att leta på. Där finns inga 200 miljoner hus (jag fattar att du skrev fel, kunde bara inte låta bli  ;D ).

I detta nu finns, om jag söker på allt i mitt län på hemnet, utom lägenhet och radhus, och max 400 tkr, hela 9 objekt till salu. Varav flera villor, och annars stugor på ofri grund. Känns värre än att hyra faktiskt.

Tvivlar inte en sekund på att om jag kunde dra uppåt norrland så löser detta sig i ett hujj. Men så ser inte min verklighet ut dessvärre. Om de där 10-15 åren möjligen.
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #11 skrivet: 04 feb-21 kl 09:32 »
Jag tror ni som läser missar det faktum att jag har barn varannan vecka. Jag är hänvisad till en rätt snäv geografisk krets att leta på. Där finns inga 200 miljoner hus (jag fattar att du skrev fel, kunde bara inte låta bli  ;D ).

I detta nu finns, om jag söker på allt i mitt län på hemnet, utom lägenhet och radhus, och max 400 tkr, hela 9 objekt till salu. Varav flera villor, och annars stugor på ofri grund. Känns värre än att hyra faktiskt.

Tvivlar inte en sekund på att om jag kunde dra uppåt norrland så löser detta sig i ett hujj. Men så ser inte min verklighet ut dessvärre. Om de där 10-15 åren möjligen.

Dom riktigt billiga kommer inte ut på hemnet.
Utan det är sådant som du måste leta reda på och sedan hitta ägaren.

Att du har två barn är bara ett problem om du ser det som ett hinder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #12 skrivet: 04 feb-21 kl 13:04 »
Hur blir det, kommer du att hyra torpet i sommar?  Det är ju bara ett år, trivs du blir du kvar, trivs du inte så pröva något annat. Så jag tycker du ska prova! Om du drar ut på tiden kommer bara någon annan före.
kretslopp

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #13 skrivet: 04 feb-21 kl 13:58 »
Hur blir det, kommer du att hyra torpet i sommar?  Det är ju bara ett år, trivs du blir du kvar, trivs du inte så pröva något annat. Så jag tycker du ska prova! Om du drar ut på tiden kommer bara någon annan före.

Ska titta på det på måndag, det var då hen först hade tid. Sen ska jag bestämma mig. Men tänker som du. Om det inte är så dyrt har jag inte jättemkt att förlora.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Hyra torp för ett oberoende liv?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-21 kl 13:36 »
Hur blir det, kommer du att hyra torpet i sommar?  Det är ju bara ett år, trivs du blir du kvar, trivs du inte så pröva något annat. Så jag tycker du ska prova! Om du drar ut på tiden kommer bara någon annan före.

Har varit och tittat på torpet nu. Det har stått tomt länge, så färgen hänger i flagor. Men huset såg helt och fint ut. Ett ganska klassiskt timrat torp på stengrund. Kommer in i en hall, med uppgång till vind. Ett rum med bergslagskamin. Kök med vedspis och bakugn. Ett rum på vinden, också med vedspis. 2 uthus. Ligger avskilt längs en väg försedd med bom. Hyresvärden sa att de skottar den.

Murstock och eldstäder kommer kontrolleras och åtgärdas av hyresvärden. I övrigt får jag pengar till material.

Jag ser faktiskt mest bara att det är ytskikten som jag kommer behöva lägga några dagar med att skrapa, slipa och måla. Annars såg det fint ut. Och hyresvärden vill ha ngn som tänker byggnadsvård, och hans syfte är bara att inte låta stället förfalla. Så det lät som mest en symbolisk summa per år de första åren, vilket avtalas. Sen kanske det blir mera de vanliga 10-12 tkr per år.

Känner mig positiv till det hela...


Färre prylar och måsten tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Frida Hagman, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser