Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Synskadat lamm?  (läst 2247 gånger)

Dull

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
Synskadat lamm?
« skrivet: 05 apr-17 kl 09:05 »
Jag har ett flasklamm som idag är en vecka gammal. När hon föddes så ville inte mamman ha henne och hon verkade slö redan från början. Gjorde några försök att resa sig men gav sedan upp. Mamman var framme och nosade och slickade litegrann men lämnade henne sedan och ville inte alls ha henne.
Jag tog in henne undervärmelampa eftersom hon blev nedkyld. Första dygnen kunde hon inte stå och åt knappt alls men tredje dygnet började hon äta betydligt mer och lärde sig att gå. I helgen försökte vi återföra henne till mamman men hon var inte alls intresserad. Lammet fick ändå stanna i fårhuset och jag går ner och matar var fjärde timme.
Från första dagen noterade jag att hennes ögon är betydligt mindre än de andra lammens ögon. Och igår slog det mig att hon inte verkar kunna se. När jag kommer in i fårhuset och pratar med henne så reser hon sig och börjat leta efter mig, men hon verkar inte se mig. Hon springer omkring och letar men det är inte förrän jag går fram och rör vid henne som hon stannar och börjar leta efter nappflaskan.

Någon som har erfarenhet av blinda lamm? Går det ens att ha ett sådant lamm? Vi tänkte ju släppa ut dem i helgen men det vågar jag ju inte om hon inte ser. Är det något som kan gå över? Om hon inte är färdigutvecklad helt (fast hon är väldigt stor och gick över tider några dagar).

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Synskadat lamm?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-17 kl 18:59 »
Har ingen erfarenhet av nån helblind men det var ju otur att den blinda är ett flasklamm.
Jag har ett ettårigt flasklamm i min flock på 20 får och hon är ju som hon är.. .om jag sätter mig i hagen på en stol med en kaffe så lägger hon sig nedanför mina fötter medan resten av flocken kan ligga 50meter därifrån. Om jag går därifrån så kliver flasklammet upp och går och lägger sig med de andra, men föredrar alltså mitt sällskap framför deras.

Är man blind är det bra om man har någon i flocken som är sk "ledsagare" åt en, exempelvis en mamma man kan hänga med jämt, eller en dotter som man kan följa. Att då vara flasklamm och att vara helt ensam i flocken är ju inte så lätt.

Huruvida det kan gå över får du nog konsultera veterinär om. Jag hittar bara sjukdomar på sva.se om ger blindhet i äldre ålder, vilket beror på "intracerebralt tryck vilket ger nekroser i hjärnbarken som bland annat kan skada syncentra" som sjukdomen ccn. Sen finns det olika typer av ögoninfektioner också. Kanske hon drabbats av något sånt? http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/ogoninfektioner-far


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Synskadat lamm?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-17 kl 11:05 »
Det finns ju människor som är födda blinda.  Hur är det för dem?  Om hon inte kolliderar med för mycket inredning eller trillar ner i djupa hål, kanske hon kan klara sig ganska bra?  Ett problem är att lamm lär sig av sina mödrar vad som går bra att äta.  Då behövs nog synen.  Eftersom det är ett flasklamm, blir det nog du som får visa henne vad som är bra mat ute på betet.  Luktsinne och hörsel verkar ju fungera, liksom balans.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Synskadat lamm?
« Svar #3 skrivet: 06 apr-17 kl 11:10 »
Ta en ficklampa och kolla om pupillen reagerar på ljus och ändrar storlek.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim, Valpen001

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser