Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggvitan blir blöt och grynig??  (läst 10591 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
äggvitan blir blöt och grynig??
« skrivet: 15 mar-08 kl 12:35 »
Har någon varit med om att äggvitan blir blöt och grynig när man hårdkokat äggen? Grynigheten syns tydligt om man skär ägget i äggskärare och tittar på snittytan. Idag kokade vi åtta ägg till frukost varav tre var sådana, de var 10-11 dagar gamla och har förvarats i kylen.

De luktar inget och smakar egentligen inte dåligt, men konsistensen gör att äggen inte känns så roliga att äta. Svampiga och på något vis "blöta".

Det enda jag kan komma på själv var att vi var bortresta en natt när dessa ägg värptes, vi åkte på förmiddagen och alla den dagens ägg hade inte kommit ännu när vi åkte. Sent kvällen därpå kom vi hem men vi brydde oss inte om att ta in äggen förrän nästa dag, då hade vissa ägg alltså legat uppåt 48 timmar i redet. Det kan också hända att en höna legat och vämt dem för dagen efter att vi kom hem så var det en som lade sig för att ruva.

Har någon erfarenhet av sådana här gryniga ägg?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

amarantus

  • Gäst
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #1 skrivet: 15 mar-08 kl 12:39 »
Om jag minns rätt så blev gamla ägg gryniga vid kokning.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #2 skrivet: 19 mar-08 kl 00:38 »
Äggen blir inte "gamla" på så kort tid även om de blivit ruvade på ett dygn.
Har ni knäckt något färskt ägg och då sett en "blötare/rinnigare" vita tidigare ?

// manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 02:37 »
Jag har sett i tidigare tråd att något födoämne kan påverka äggvitan, men jag hittar inte tråden nu. Kanske hönorna har fått någonting ovanligt i maten?

Det har också stått att vattniga äggvitor är kopplat till smitta av IB, se http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=10296.0
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #4 skrivet: 19 mar-08 kl 08:58 »
Äggen blir inte "gamla" på så kort tid även om de blivit ruvade på ett dygn.
Har ni knäckt något färskt ägg och då sett en "blötare/rinnigare" vita tidigare ?

// manne

Jo faktiskt! Men det var ungefär ett halvår sedan.
Läste om IB-smitta, men jag vet inte om det stämmer riktigt? Vi hade sådana här gryniga ägg då också, (några stycken, kanske 5-10 st) men sedan har äggen varit "normala" hela vintern, och nu är vissa ägg konstiga igen. Det ska ju vara så smittsamt, så då borde väl alla ägg vara likadana? Och blir de friska av sig självt om de smittas?

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

snorpan

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #5 skrivet: 20 mar-08 kl 15:13 »
Jag har också haft kokta ägg med den konsistensen på vitan!
Det har varit riktigt färska ägg, och bara några lite nu och då.
Nu var det länge sedan sist.
Hoppas att det finns någon som vet vad det kan vara.
Nog för att vi äter även dessa ägg, men man är ju nyfiken på vad det är för ett fenomen ???

//Jenny

Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #6 skrivet: 20 mar-08 kl 16:56 »
Vi har tre stora hönor och tre små som just nu lägger ägg och jag tycker mig märka att det oftare är de stora äggen som är såhär, kanske är det en viss höna som lägger konstiga ägg. Men idag var det ett ägg som jag bedömde som normalt men när jag kom till botten så var det konstigt det också, så det var alltså inte så här rakt igenom utan bara delvis. Jag blir inte klok på detta.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #7 skrivet: 20 mar-08 kl 17:18 »
Mina har jag noterat har haft en gråaktig färg närmast gulan ibland.. När jag knäckt dom vill säga..Har det ngt samband tro?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #8 skrivet: 20 mar-08 kl 20:23 »
Citera
men sedan har äggen varit "normala" hela vintern, och nu är vissa ägg konstiga igen. Det ska ju vara så smittsamt, så då borde väl alla ägg vara likadana? Och blir de friska av sig självt om de smittas?
Vad jag har hört om IB är att det kan ge "utbrott" som sedan "går tillbaka" fast smittan finns kvar.
Gotlandskaniner, genbank.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #9 skrivet: 21 mar-08 kl 21:18 »
Kan det vara IB trots att äggskalen är fina? Har sett bilder på hur konstiga äggen kan se ut vid IB men våra ägg är släta och fina.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #10 skrivet: 22 mar-08 kl 12:27 »
Om du är orolig för att det kan vara IB kanske du ska skicka in några ägg på provtagning till SVA?
Här kan du läsa om IB:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Infektios-bronkit-IB/
Gotlandskaniner, genbank.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #11 skrivet: 22 mar-08 kl 13:59 »
Jag har råkat ut för detta ett par gånger, dels med "gamla" ägg, men även med ägg som jag misstänker varit utsatta för minusgrader, dock utan att spricka.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ice

  • Inlägg: 59
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #12 skrivet: 22 mar-08 kl 18:25 »
Jag har råkat ut för detta ett par gånger, dels med "gamla" ägg, men även med ägg som jag misstänker varit utsatta för minusgrader, dock utan att spricka.

Det tyckte jag lät som en mycket trolig förklaring, att de legat och blivit för kalla. Frysning ändrar ju strukturen på många födoämnen och borde ju även påverka ägg.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #13 skrivet: 23 mar-08 kl 19:33 »
Jag är helt säker på att dessa ägg inte frusit, dels för att det verkar vara samma hönas ägg som är så här, och dels för att vi har två ruvande hönor nu och alla hönor konkurrerar om samma rede, så vi plockar äggen under en av ruvhönorna varje dag. Vi har ringat in en hönas ägg nu, men tycker att problemet minskat, de är inte så gryniga nu som för en vecka sedan.

När man skalar det konstiga ägget så uppför det sig lite som väldigt färska ägg, att man får med sig ett tunt lager av äggvitan som inte vill släppa från hinnan. Men att det skulle bero på färskhet tror jag inte, för kokar jag sex ägg som alla är ca 10 dagar gamla så borde jag inte få fem lättskalade och ett svårskalat.

Vi datummärker äggen och tar alltid av de äldsta när vi ska använda äggen till ngt, och nu har vi inte riktigt hunnit med hönorna utan ligger ca 10 dagar "efter".
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
Kokt ägg- kornig och lös äggvita.
« Svar #14 skrivet: 23 jun-08 kl 14:42 »
Hej! Hoppas någon kkan hjälpa mig.... Gav några av våra ägg till en kompis som hon senare hade kokat som vanligt, problemet var att när hon sen skulle äta det var det som gryn i vitan ???. det gick inte att äta. Det hade inte smakat konstigt eller nåt sånt. Det var små ägg och kunde varit från min dvärg kocchin som precis har börjat värpa men jag är inte säker eftersom vi har tre som värper smått.
Är det någon som varit med om något liknande eller hört något.  m.v.h
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Kokt ägg- kornig och lös äggvita.
« Svar #15 skrivet: 24 jun-08 kl 13:06 »
För mig har jag fått grynig vita någon gång på vintern (tror att äggen frusit lite), man aldrig på sommaren  ???. Det brukar dock aldrig vara något fel på dem i övrigt så jag har konstaterat konsistensfel och inte tänkt så mycket mer på det.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Kokt ägg- kornig och lös äggvita.
« Svar #16 skrivet: 25 jun-08 kl 10:47 »
Okej! tack för det, har hört nu i efterhand att dem kan bli så om äggen är för färska, alltså om jag tar och kokar dom samma dag som dom är värpta. Jag har ingen aning om det är så men vi har i alla fall inte haft några fler sånna ägg...
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

 

Galning

  • Inlägg: 15
    • -
SV: äggvitan blir blöt och grynig??
« Svar #17 skrivet: 07 jun-24 kl 07:57 »
Mitt inlägg hjälper väl knappast men jag har sådana ägg som ni beskriver. Hela förra sommaren , och de äggen var dessutom mer rinniga och svårare att vispa upp. Under hela vintern har de varit bra och normala, men idag var det dags igen. Av 10 ägg var fyra ”blöta” och svårskalade. Visst blir man förtvivlad när man inte vet vad det beror på. Våra höns går fritt i trädgården och äter bara ekologiskt foder så de borde ju få i sig det som de behöver


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser