Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.  (läst 15564 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #20 skrivet: 23 mar-18 kl 19:02 »




Jag har en enkel sarg som är 25 mm hög. Den läggs över yngelrummen, och foderdegen direkt på ramlisterna, inuti sargen.


Behövs ingen isolering i sargen?

Postat med Alternativ.nu´s app


jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #21 skrivet: 25 mar-18 kl 09:26 »
Vilken temperatur behöver det vara ute för att en ska våga lyfta på locket/plasten och lägga på foderdeg?

Postat med Alternativ.nu´s app


mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #22 skrivet: 25 mar-18 kl 09:47 »

Jag tänker stödfodra två kupor med Ambrosia i dagarna. Det blir första gången för mig och jag vet inte hur man gör med förpackningen....
Lägger man hela paketet på ramarna? Tar man bort plasten helt och hållet eller gör man små hål i den? Eller gör man på ett annat sätt?
 ??? ??? ???

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #23 skrivet: 25 mar-18 kl 14:04 »
Standard är att skära ett kryss eller några snitt i påsen och sedan fösa undan bina och lägga på paketet direkt på ramarna med krysset neråt. Om man har köpt ett helt paket, som är lite billigare, alltså inte påsar, så kan man skära en lagom skiva  och lägga i plastpåse eller smörpapper och göra på samma sätt.

Citera
vilken temperatur behöver det vara ute för att en ska våga lyfta på locket/plasten och lägga på foderdeg?
Om påsen är klar så går det på några sekunder, det påverkar inte. Man kan inte lyfta av locket och sedan börja snurra omkring och leta efter sockret och kniven.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #24 skrivet: 25 mar-18 kl 16:24 »
Jag tänker stödfodra två kupor med Ambrosia i dagarna. Det blir första gången för mig och jag vet inte hur man gör med förpackningen....
Lägger man hela paketet på ramarna? Tar man bort plasten helt och hållet eller gör man små hål i den? Eller gör man på ett annat sätt?
 ??? ??? ???
Jag lägger en foderbräda på kupan. Tar ut en rejäl klutt foderdeg ur förpackningen och rullar den i händerna till små "korvar" som jag lägger direkt på brädan, lägger foderbitarna ganska nära öppningen men med lite avstånd mellan dem så bina kan sitta på alla fodrets sidor och även gå emellan bitarna. Sen sätter jag en HLS-låda över foderbrädan och täckplast överst så det är lätt att inspektera om och när de ätit upp. Maten ska vara minst rumstempererad när den läggs dit så de kan börja äta direkt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #25 skrivet: 25 mar-18 kl 18:57 »
Behövs ingen isolering i sargen?

Ingen aning. Vi har inte det, och inget bi har protesterat ännu...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #26 skrivet: 30 mar-18 kl 14:34 »
Några detaljer kan vara till hjälp:
Recept 2 fungerar bättre. Värm honungen i mikro så den är lättflytande. Blanda länge i köksmaskin eller degblandare, jag använder 20 minuter, då håller den ihop mycket bättre när den ska användas. Lägg i form eller på plåt och forma till den form som den ska ha. Man kan också göra en slags limpa av den och skära den dagen efter. Täck med plast över natten. I kupan bör den ligga direkt över klotet och vara täckt med plast så att bina kan komma åt den underifrån.
Hållbarhet och förvaring?

Postat med Alternativ.nu´s app


mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #27 skrivet: 31 mar-18 kl 09:05 »
Jag lägger en foderbräda på kupan. Tar ut en rejäl klutt foderdeg ur förpackningen och rullar den i händerna till små "korvar" som jag lägger direkt på brädan, lägger foderbitarna ganska nära öppningen men med lite avstånd mellan dem så bina kan sitta på alla fodrets sidor och även gå emellan bitarna. Sen sätter jag en HLS-låda över foderbrädan och täckplast överst så det är lätt att inspektera om och när de ätit upp. Maten ska vara minst rumstempererad när den läggs dit så de kan börja äta direkt.

Tack för goda råd! :)

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #28 skrivet: 31 mar-18 kl 09:06 »
Standard är att skära ett kryss eller några snitt i påsen och sedan fösa undan bina och lägga på paketet direkt på ramarna med krysset neråt. Om man har köpt ett helt paket, som är lite billigare, alltså inte påsar, så kan man skära en lagom skiva  och lägga i plastpåse eller smörpapper och göra på samma sätt.
 Om påsen är klar så går det på några sekunder, det påverkar inte. Man kan inte lyfta av locket och sedan börja snurra omkring och leta efter sockret och kniven.

Tack Små för dina råd  :)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #29 skrivet: 03 apr-18 kl 22:04 »
Några detaljer kan vara till hjälp:
Recept 2 fungerar bättre. Värm honungen i mikro så den är lättflytande. Blanda länge i köksmaskin eller degblandare, jag använder 20 minuter, då håller den ihop mycket bättre när den ska användas. Lägg i form eller på plåt och forma till den form som den ska ha. Man kan också göra en slags limpa av den och skära den dagen efter. Täck med plast över natten. I kupan bör den ligga direkt över klotet och vara täckt med plast så att bina kan komma åt den underifrån.
Är det meningen att det ska bli en hård kaka? Jag hade väntat mig något liknande Apifonda i konsistensen, men så blev det inte riktigt ...

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #30 skrivet: 04 apr-18 kl 12:38 »
Ja, den blir ganska hård i rumstemperatur, men i kupan med högre temperatur och luftfuktighet blir den lösare.

Men själv tycker jag att man ska hålla sig till tex Apifonda eller Ambrosia, det är enklare. Särskilt om man är nybörjare, då ska man inte krångla till det (som jag brukar göra :))
« Senast ändrad: 04 apr-18 kl 20:58 av Små »

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #31 skrivet: 14 mar-21 kl 08:54 »
Jag får ett par hundra hektar raps som granne i år och tänkte se till så att bina är redo när det börjar blomma.
 Jag tänkte i veckan placera ett paket foderdeg typ ambrosia samt ett paket Neopoll ovanpå ramarna på mina samhälle för att ha gott om flygbin inför rapspremiären.

Rätt tänkt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #32 skrivet: 14 mar-21 kl 20:47 »
Jag får ett par hundra hektar raps som granne i år och tänkte se till så att bina är redo när det börjar blomma.
 Jag tänkte i veckan placera ett paket foderdeg typ ambrosia samt ett paket Neopoll ovanpå ramarna på mina samhälle för att ha gott om flygbin inför rapspremiären.

Rätt tänkt?

Ja, om du befinner dig i östra Skåne eller Blekinge. I södra Skåne ges drivfoder med start sista veckan i februari, i västra Skåne första veckan av mars.

Det tar 6 veckor från lagt ägg till dragbi. Våra samhällen har fått andra omgången deg nu. Här brukar första rapsblomman slå ut ca 16-21 april.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #33 skrivet: 17 mar-21 kl 11:37 »
Ja, om du befinner dig i östra Skåne eller Blekinge. I södra Skåne ges drivfoder med start sista veckan i februari, i västra Skåne första veckan av mars.

Det tar 6 veckor från lagt ägg till dragbi. Våra samhällen har fått andra omgången deg nu. Här brukar första rapsblomman slå ut ca 16-21 april.

Gäller detta oavsett hur vädret är/har varit? Även om det varit "vinter" hela vintern och bina inte har haft någon möjlighet att flyga ut?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #34 skrivet: 17 mar-21 kl 12:09 »
Gäller detta oavsett hur vädret är/har varit? Även om det varit "vinter" hela vintern och bina inte har haft någon möjlighet att flyga ut?

Med en skillnad bara: Om bina rensningsflugit kan man ge både vanlig vit sockerdeg och pollendeg redan vid inledningen av drivfodringen. Är rensningsflygningen ovanligt sen brukar vi vänta med pollendegen tills bina fått tömma tarmen. (Ytterst sällan hos mig)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #35 skrivet: 17 mar-21 kl 18:55 »
Med en skillnad bara: Om bina rensningsflugit kan man ge både vanlig vit sockerdeg och pollendeg redan vid inledningen av drivfodringen. Är rensningsflygningen ovanligt sen brukar vi vänta med pollendegen tills bina fått tömma tarmen. (Ytterst sällan hos mig)

Tack!

 

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #36 skrivet: 14 apr-21 kl 21:48 »
Jag brukar ge mina bin pollenersättning ganska så snart efter rensningsflygningen och innan naturen börjar stadigt ge pollen utifrån. Jag har provat att några gånger köpa pollenersättning färdigt men för det mesta gör jag min egen pollendeg (för den som vill se hur jag gör följ länken: https://youtu.be/YKMS4Wg6TO4).
Om man köper färdig pollendeg så kolla hur mycket proteiner som degen du köper innehåller, det är ju trots allt anledningen till att man lägger på pollenersättning annars kan man mata dem med bara sockerdeg.  Candipoll som Thomas pratar om innehåller mer socker än proteiner om man läser innehållsförteckningen men bina gillar den (har själv testat). Vid all drivning av samhällena så måste man vara säker på att bina har tillräckligt med mat i kupan till att starta med, har de inte det så är det viktigast att mata på dem med socker i form av deg eller längre fram sockerlösning.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #37 skrivet: 18 apr-21 kl 20:38 »
Hur mycket foderdeg ska man ge?
Jag har ett samhälle som är väldigt starkt som fick 1.2 kilo i fredags och redan har dragit ner allt.

Ska jag fortsätta förse samhället med foderdeg till rapsen blommar?

Har också börjat få problem med begynnande vildbygge ovanpå ramarna där jag lägger foderdegen. Vad gör man åt detta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser