Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  -  (läst 1182 gånger)

Kjell.Fredrik

  • Gäst
-
« skrivet: 29 feb-12 kl 13:54 »
-
« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 22:20 av Kjell Fredrik »

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: liten höna
« Svar #1 skrivet: 01 mar-12 kl 09:03 »
En höna som är avsevärt mycket mindre än sina jämnåriga kamrater av samma ras är det rätt troligt att det är något fel på. Att hon inte hänger med de andra ut tyder också på att något är tokigt.

 Det finns massor av orsaker till att det kan bli så här och det är inte lätt att ställa diagnos via ett forum. Spontant skulle jag gissa på något medfött fel på magtarm kanalen som gör att hennes näringsuptag inte är normalt. Alternativt någon ämnesomsättningsrubbning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: liten höna
« Svar #2 skrivet: 01 mar-12 kl 13:05 »
Jag brukar ibland spara  "extrasmå"  hönor.  När man avlar på dvärgar, som gärna vill dra iväg uppåt i storlek,  är ju drömmen en liten, liten höna men med full livskraft.
(Det är mycket enklare att avla för stor storlek,  de små gallrar man bort direkt.)
Dock håller jag med Lina, det kan vara något som är fel,  även om hönan verkar fullt frisk, och en som håller sig undan och inte hänger med skulle jag inte spara.
De små som jag sparat har för det mesta inte blivit långlivade.  Antingen har de inte klarat att börja värpa,  eller också har de inte klarat sin ruggning som ½-åriga.
En och annan har dock  klarat sig och bara varit små helt enkelt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: liten höna
« Svar #3 skrivet: 01 mar-12 kl 15:25 »
Det blir ju tyvärr lätt så, att man fäster sig lite extra vid sådana hönor. Jag säger tyvärr,  eftersom det inte alltid slutar så lyckligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser