Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Affärer på en mosse?  (läst 11145 gånger)

louise

  • Gäst
Affärer på en mosse?
« skrivet: 25 mar-10 kl 20:54 »
jag spanar på en fastighet med en gigantisk mosse, 120 hektar. Mossar är mäktiga, trollska, ödsliga, mättade.. Men, en affärsidé på en mosse?

Konstpark? Konserter? yoga? Fågelskådning?

jag är inte överdrivet konstintresserad, så ska nåt sånt lyckas behövs nästan e konsteldsjäl som får snurr på det.

Till finns gammalt vackert 1800tals hus som jag vill ha pensionat i, med god ekologisk mat. Det ärdet och åkrarna jag villåt. å så släper den där mossen med.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 21:12 »
bryta torv(duckar)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

louise

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 21:14 »
he, ducka på. .. .. ..  Hur lönsamt är det?

Huggorm

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 21:17 »
Dika ur och gör odlingsmark. Men bered dig på segdragna förhandlingar för att få tillstånd  ::)

Nej, för en privatperson är nog en mosse den minst meningsfulla typ av mark man äga. Men en 120 ha stor mosse räcker ju för att man skall kunna gömma sig, antalet personer som sett mitten under årens lopp är nog lätträknade. Bygg i hemlighet en konstgjord ö och placera en stuga där.

louise

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #4 skrivet: 25 mar-10 kl 21:21 »
Privatperson? Jag trodde det var uppenbart att jag beskrev ett företag.

Turisthyddor på mosse kanske itne är så dumt.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #5 skrivet: 25 mar-10 kl 21:26 »
Brukar inte Orrarna spela på myrmark ??? Ornitoliger brukar ju gå igång på sånt...... det är ju en något kort säsong dock ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Huggorm

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #6 skrivet: 25 mar-10 kl 21:27 »
Privat företag då. Det enda en mosse duger till är som hemvist för en del djur och växter. Inget man blir rik av direkt. Om du inte kan anordna fågelskådning, grodspaning eller något annat. Du kan ta med dig turister ut på någon stig genom mossen vid gryningen, det är ofta en trolsk, spöklik stämning på mossar då.

Eller så kan du leta upp det djupaste blöthålet och använda det för att dumpa giftigt avfall. Du kan också leta efter gamla mosslik som du kan sälja till samlare för stora summor.

louise

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #7 skrivet: 25 mar-10 kl 21:30 »
Jag kan skicka ut turisterna å leta efter det omtalade mossliket;)!

Existens?

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #8 skrivet: 25 mar-10 kl 22:48 »
Det finns nog bara en enda sak som skulle ge rejäla pengar där..att arrendera ut mark till ett vindkraftverk.
Problemen lär dock bli en hel del, dels att ta sig ut där, dyra vägar alltså, som du dock inte behöver bekosta.
Och att det kan bli svårt att få tillstånd om länsstyrelsen anser att det är en skyddsvärd mosse.
Men annars, perfekt...tillräckligt stort för att inga krånglande grannar ska behöva finnas... kanske t.o.m går att få upp 2 eller 3 verk..varje ger 125 000 om året i arrende.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #9 skrivet: 25 mar-10 kl 23:00 »
Anlägg en smalspårig järnväg runt mossen, anskaffa en del billig rullande materiel från någon avsomnad museijärnvägsförening och marknadsför den som turistattraktion.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #10 skrivet: 25 mar-10 kl 23:13 »
anlägg ett viltvatten... med ett så rikt djur/fågel liv som möjligt... bygg foto gömslen åt naturhungrande ornitologer mm...

alternativt viltvatten för jakt på änder,canada gäss mm överklassens jägare är kapitalstarka och pröjsar bra för sådana jakter...
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #11 skrivet: 25 mar-10 kl 23:22 »
alternativt viltvatten för jakt på änder,canada gäss mm överklassens jägare är kapitalstarka och pröjsar bra för sådana jakter...

Där sa du något! Andjakt från öppen järnvägsvagn, det kan somliga säkert betala bra för :)

Huggorm

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #12 skrivet: 26 mar-10 kl 07:34 »
Där sa du något! Andjakt från öppen järnvägsvagn, det kan somliga säkert betala bra för :)

Man kan ju fylla mossen med olika djurtavlor i plåt som rör sig på linbanor eller liknande. Sedan fyller man tåget med jägare och lådvis med patroner så kan dom få spendera en halvdag med att åka runt, runt och skjuta så mycket dom orkar  :D

jenses

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #13 skrivet: 26 mar-10 kl 07:37 »
mosstorkad prickig korv?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #14 skrivet: 26 mar-10 kl 07:51 »
Jag tror nog jakt, fiske och utländska naturturister är det som ger pengar.
Finns det inga fiskevatten i närheten?

Gräv ur en del av mossen, anlägg våtmark så du får sjöfågel och hyr stugor veckovis med ut sjöfågeljakt + småviltjakt.

Bygger du upp ett antal stugor kan man ju kombinera ett ev. uthyrning till fritidsfiskare, jägare + utländska turister (älgsafari, naturupplevelser, svamplockning, bad).
Kräftfiske vore kanske något också, en mosse är ju förvisso ingen idealisk plats för att anlägga en kräftdamm men det beror ju lite på hur det ser ut.. Går det något vattendrag igenom kan det ju gå om man fyller upp ordentligt med sprängsten/tegelpannor i botten. På så sätt kan man ju hyra ut stugor över helger för att fiska kräftor också.

Existens?

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #15 skrivet: 26 mar-10 kl 08:27 »
Jag är nog tyvärr mer pessimistiskt när det gäller att få in en stadig inkomst på turister och fågelskådning eller jakt, eller järnvägsbyggande för den delen :)
Alltså, om vi börjar med det sista..föreningar som kör tåg, gör det på gamla befintliga banor..ändå jobbar dom ideellt..att anlägga en järnväg på en mosse, om än aldrig så kort, kommer att kosta miljoner och är en totalt omöjlig ide att få lönsamhet på.
Det enda sättet i så fall är ju det traditionella, få nån glad investerare som bygger det, sen kursa det ett antal gånger tills skulderna är nere på rimlig nivå..

Fågelskådning? Vi har ju en allemansrätt här, varför skulle nån betala för att titta på fåglar?

Jakt, fiske..tja, möjligen..men är verkligen en mosse en idealisk jaktmark?

Jag tror tyvärr att en mosse som man inte utnyttjar till nåt industriellt, kommer alltid enbart att vara en belastning ekonomiskt.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #16 skrivet: 26 mar-10 kl 15:35 »
Bygg en travbana .
De byggs på mossar  och kärr för att få rigtig svikt under hovarna på hästarna .

Bjud in till sommar trav likt Hoting m fl äldre numer nästan nerlagda banor , där folk träffas och kan bo med sina hästar och ha en trevlig semester tillsammans .

Då kan du alternera med de övriga alternativen för turistande också .

Tror inte det finns såna alternativ i söder . Och det kan behövas .

Existens?

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #17 skrivet: 26 mar-10 kl 15:50 »
Jodå..vi har en krossad travbanedröm alldeles här i närhetn... Där står för övrigt fullt med gamla rostiga maskiner som ägaren lämnat när han gav upp sitt projekt..

En trabana utan ATG,s välsignelse, är dömd att misslyckas.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #18 skrivet: 26 mar-10 kl 16:20 »
Allt hänger ju på inköpspriset.. Hyra ut jakt-/fiske-/turist-stugor ger ju inkomst, men det väger ju inte upp en lånekostnad på 5 mille..

Svårt att veta vad en mosse på 120 hektar kostar men det är ju mycket mark så en hel del lär det väl kosta ändå.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #19 skrivet: 26 mar-10 kl 21:09 »
En mosse kan ge ljunghonung, det svåra är att komma tillräckligt nära mossen på tillräckligt många ställen. Ljunghonung är förfärligt att ta hand om men jag tycker den har en fantastisk smak och arom och den ger bra betalt. Men ärligt talat är det bättre att hyra in sig med biplats vid någon annans mosse.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #20 skrivet: 26 mar-10 kl 21:54 »
odla hjortron? kan man göra det?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #21 skrivet: 26 mar-10 kl 22:22 »
odla hjortron? kan man göra det?

Intressant fråga. Måste hjortron växa på myrar, eller kan man odla dom i vanlig jord också?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #22 skrivet: 26 mar-10 kl 22:24 »
Googlade lite på "hjortronodling", verkar ha gjorts några försök i Sverige och en del i Norge.. Tyvärr stod det inte så mkt om det alls i på de sidor jag kunde hitta.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #23 skrivet: 26 mar-10 kl 22:35 »
Odon växer väl på mossmark? mirakelbär för något?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #24 skrivet: 26 mar-10 kl 22:39 »
Odon, är det dom som ser ut som blåbär men är vita inuti?

På mossar brukar man även kunna hitta pors, som luktar gott. Men kan det användas till något?

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #25 skrivet: 26 mar-10 kl 23:21 »
Odla hjortron, tranbär eller annat som växer på myrmark annars.

Ekologisk hjortronodling såklart. Spänn upp lite plast eller fiberduk till skydd för frosten så du får lite säkrare skörd. Det ska finnas plant för odling att köpa.

(Pors brukar man väl krydda brännvin med iaf. Ernst Kirschteiger försökte ju det men lyckades använda en giftig växt istället...)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #26 skrivet: 27 mar-10 kl 00:01 »
Ekologisk Tranbärsodling.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #27 skrivet: 27 mar-10 kl 01:15 »
anlägg ett viltvatten... med ett så rikt djur/fågel liv som möjligt... bygg foto gömslen åt naturhungrande ornitologer mm...

alternativt viltvatten för jakt på änder,canada gäss mm överklassens jägare är kapitalstarka och pröjsar bra för sådana jakter...

Där har du nog en bra ide..föd upp och sätt ut gräsandsällingar, håll efter hök(även blå kärrhök) och voila så har du en inkomstkälla som kommer att föda dig(läs investeringen) Med ett viltvatten mitt i bör du kunna hysa 10 jägare per dag á 500 kr/st med morgon och kvällsträck+att änderna tillfaller dig(säljes á 50 kr/st) från slutet av augusti till november...på vårarna anordnar du fågelskådningsdagar på sällsynta vadare..LÅGT RÄKNAT:med 30 jaktdagar á 3 jägare/dag så drar du in 45000, dom skjutna änderna betalar sig själva med sina 50 kr st till vilthandlare...kan du göra ytterligare pengar på kost och logi så är det ju bonus..tror nog att potentialen finns för riiiiktigt stora pengar om det ligger nära stockholm(OBS stavat m liten bokstav)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #28 skrivet: 27 mar-10 kl 07:41 »
Mossbrytning enligt våtkolningsmetoden och tillhörande kraftverk, kräver ca 30 mille i investering. Nog ingen ide före det att energipriserna stigit ordentligt.
I Finland är torvkraft ganska vanlig.
Torv klassas som fossil energi trots att den växer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #29 skrivet: 27 mar-10 kl 08:26 »
Torvbrytning i mindre skala till trädgårdstorv och sånt?

http://www.svensktorv.se/?id_item=193&county=07&city=Lenhovda
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Huggorm

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #30 skrivet: 27 mar-10 kl 08:38 »
Går det att bryta torv i liten skala utan att behöva investera i dyra maskiner? Går det att göra med en vanlig grävmaskin? Förr måste dom ju ha gjort det med spade, men jag föreställer mig att det var ett skitjobb utan like. Tänk att stå där i mossen och slita, gassande solsken, sumpgas, flugor, blött och slabbigt och inte minst ett väldigt tungt jobb.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #31 skrivet: 27 mar-10 kl 08:59 »
Råsa torv som jag länkade till har nån sorts små lättviktsgrävare med stor band yta och en speciell "skopa" som skär ut torven i block. Jag minns inte men jag tror att det är deras egen konstruktion. Sen har dom nåt småskaligt att köra iland torven med, jag minns inte om det var räls med små vagnar, eller om det var typ bandvagn. JAg var där och reparerade grävaren en gång, men jag minns inte exakt hur det gick till.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #32 skrivet: 27 mar-10 kl 09:23 »
Mossbrytning enligt våtkolningsmetoden och tillhörande kraftverk, kräver ca 30 mille i investering. Nog ingen ide före det att energipriserna stigit ordentligt.
I Finland är torvkraft ganska vanlig.
Torv klassas som fossil energi trots att den växer.

I ett nummer av Teknisk Tidskrift från ca 1921 finns det en bra beskrivning av en totalt misslyckad våtkolningsindustri i Skottland. Åsikten var att man hade säkert kunnat få tekniken att fungera, men i just det här projektet hade man haft tillgång till för mycket pengar och för litet omdöme.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #33 skrivet: 27 mar-10 kl 09:42 »
Torv för bränsle tillverkning kräver en speciell kvalitet . Så det är nog bättre att satsa på torv till trådgårdar eller som strö till husdjur .

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #34 skrivet: 27 mar-10 kl 10:59 »
Hej!
Det finns självfertila hjortron som går att odla. Amerikanska tranbär är lättodlade. Det finns odlingar i Tyskland. Är mossen inte alltför fuktig så går det bra att odla trädgårdsblåbär. Just nu är intresset stort med hyfsad lönsamhet. Problemet kan vara mijlönissarna som anser att man inte får göra något med en mosse. Kombinera odlingar av surjordsväxter med andjakt så kan det hela bli mycket lönsamt. Jägare betalar 250:- för att få skjuta en and och ta med den hem och de gillar att skjuta många.. Tillsammans med boende och goda middagar med vilt finns det pengar att göra på jakt. En av mina grannar är jaktlärare på naturbruksskolan och han letar efter mark för att ordna jakter.
MVH
Jan

louise

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #35 skrivet: 27 mar-10 kl 11:44 »
Det är faktiskt brist på fågeljaktsställen här. Men det är för hundträning, orkar hundar å ägare klafsa  omkring i en mosse?

Nära Stockholm är det inte.. Nära Göteborg däremot. Jaktturisterna brukar väl mest flygas in från Europa, till landvetter flygplats har jag ca 45 minuter. Men hundfolket är ju lokalt..

Nu hittade jag plötsligt att investeringsbidragen från Eu även gäller köp av byggnad. det låter lovand,e men jg fattar fan itne hur det det funkar. De ger nämligen inte pengar till köp av fastighet.

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #36 skrivet: 27 mar-10 kl 11:49 »
Fyll på med gelatin och få en studsmosse! Världens största studsmosse!

louise

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #37 skrivet: 27 mar-10 kl 11:57 »
he!

har annars kollat pris på fågeljakt  här i område t- 1000 spänn per dag.-)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #38 skrivet: 27 mar-10 kl 17:25 »
ordnar du fågeljaktsmosse så söker jag jobbet som viltvårdare/predator jägare. ;)...
Fjäderfän och kaniner

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #39 skrivet: 27 mar-10 kl 18:34 »
Blanda i choklad och grädde och vispa så får du en jättechokladmousse.

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #40 skrivet: 27 mar-10 kl 18:50 »
Anlägg en naturstig som du planterar lite ovanliga arter som växer naturligt i mossar.
Det lär gå åt en massa plank till gångrampen eller vad det heter men det ingick väl skog också...

Det är inte alla som vet hur hjortronplantor ser ut och så kan du plantera lite carnivorer och sånt som ungarna tycker är kul. Plus att man såklart lär se en hel del fågel och kanske grodor och ödlor osv.

Det är ju inget du lär dra in mycket pengar på, men många bäckar små som man säger. Tillsammans med hjortron för SJÄLVPLOCK och annat kan det ju bli en del.

Ska du satsa på jaktturism kanske det inte känns så cool att ta in en massa besökare på mossen också.

kramboa

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #41 skrivet: 27 mar-10 kl 18:59 »
Torv brinner, elda upp mossen. Du får en stor sjö med många strandtomter som du kan sälja dyrt..

louise

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #42 skrivet: 27 mar-10 kl 19:09 »
Det här blev den roligaste tråd jag läst på länge! Sen går ideerna inte å använda.. men, kanske den sätter igång en gaalen kreativitet!

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #43 skrivet: 27 mar-10 kl 20:12 »
JAg var där och reparerade grävaren en gång, men jag minns inte exakt hur det gick till.

Var du väldans fuller när du reparerade den grävaren?  ???

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Affärer på en mosse?
« Svar #44 skrivet: 27 mar-10 kl 20:23 »
Var du väldans fuller när du reparerade den grävaren?  ???
Jag väntade på detta. -syftningsfel kallas det visst...  Jag menar ju förstås att jag inte riktigt minns hur torvbrytningen gick till... 8) Jag vill minnas att jag körde bil dit, så förhoppningsvis var jag nykter. ::)
« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 20:25 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 10 användare (3 dolda)
xaelanar, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser