Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandling av ohyra  (läst 31781 gånger)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Behandling av ohyra
« Svar #100 skrivet: 06 jan-05 kl 23:28 »
SEdan är det ju faktiskt också ås att det finns många bönder som odlar ekologiskt men som itne vill ha de stora kostnader som det innebär att anluta sin verksamhet till KRAV.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

ragnarsvedje

  • Gäst
Re:Behandling av ohyra
« Svar #101 skrivet: 07 jan-05 kl 19:40 »

 Och jag trodde denna sida var till för dom mycket små producenterna?? Eftersom vi numera ska tänka på vad vi skriver här så att vi inte faller utanför ramarna för vad/vilka forumet är tänkt för...
                         Mvh
                      Charlotte

Ja  å det är ju under 200 hektar och under 70 mjölkdjur ungefär i dag, som räknas som småbruk...

Jo det är en fråga som länge diskutteras inom Krav-rörelsens medlemmar, det är ju likadant där att det är oftast för dyrt för den lille producenten med dessa avgifter. Vet inte exakta priser, men det är ju en variation av prissättning beroende på storlek och produktionsart.

Krav har även diskutterat om man skall väga in transportaspekterna men det som man kommit fram till är att det inte skulle gagna den ekologiska produktionen utan istället förstöra möjligheterna för andra länder att ställa om.Det är vi här i europa som sitter på kulorna som kan rädda "småbruk" i fattigare länder.Och det är vi som är importberoende.

det är ju fritt fram att odla eko utan att vara med i Krav, och det är ju det som är viktigast, men så länge det finns tillgång på kemiska medel och liknande så får vi dras med att vissa fuskar och lurar konsumenterna.

Det finns ju ett annat sätt också-att alla  blir Krav eller ekoodlare, så försvinner ju problemen.

Åtminstone kunde det ju gå åt rätt håll som LRF sa: "på väg mot ett renare jordbruk"

Och efter den reklamsloganstiden ökade tex.bekämpningsmedelanvändningen till potatisodling.
« Senast ändrad: 07 jan-05 kl 19:43 av intrancewetrust »

ragnarsvedje

  • Gäst
Re:Behandling av ohyra
« Svar #102 skrivet: 07 jan-05 kl 19:52 »
Dock finns ofta andra lika bra medel, t.ex. tea treeolja mot benkvalster (fick just ett mail från en nöjd och glad hönsägare som behandlat sin flock som nu var helt fri), vitlök mot förkylningar, pningsmedel!

Ja och det är väl sånt som jad tycker diskussionen skall handla om. Jag har inte förbjudit någon att diskuttera bekämpningsmedel. Jag ställer mej undrande till  diskussion om hur och varför man använder kemiska preparat, det är väl inget svårt att ta reda på. det är ju bara att läsa på burken antar jag.

men det är intressant att läsa kickis inlägg om alternativen, och andra knep som kan hittas här på sajten.Och inte behövs det väl nya "avhopp" för att jag tycker det!? Eller är det Tuppen som skall slaktas i hönsgårn ??.... ;)
« Senast ändrad: 07 jan-05 kl 19:53 av intrancewetrust »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Behandling av ohyra
« Svar #103 skrivet: 07 jan-05 kl 21:58 »
Nej, inga tuppar ska slaktas - då blir hönsen så galna och hackar varann. Som Håkan Hallander sa en gång: "Låt tusen tuppar blomma"  ;D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Behandling av ohyra
« Svar #104 skrivet: 08 jan-05 kl 11:02 »
Bland de 130 inläggen på dessa 9 sidor finns en hel del mer eller mindre goda råd för den "renlärige" som inte vill använda giftiga preparat. Benkvalster som orsakar s.k. kalkben kan kvävas med något slags olja. Egentligen vilken som helst. Visst får man upprepa behandlingen några gången, men det går att få bort denna typ av ohyra på detta sättet. Att hålla så rent och exemplariskt hos sina husdjur att ingen ohyra kommer på dem är dock något av ett önsketänkande, åtminstone för oss verkliga sydlänningar som måste räkna med fågelloppor och liknande. Visst låter det bra när "alla" säger att "jag" har minsann inte ohyra på "mina" höns men däremot har många andra det...
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Behandling av ohyra
« Svar #105 skrivet: 10 jan-05 kl 08:44 »
"Vilken olja som helst" skrev du Ronny - Nja, här gäller det väl verkligen att vara både miljömedveten och djurvän. Enligt hälsovårdnämnden får man inte använda vilken olja som helst på djur utan bara sådana som är ätliga. Det är alltså inte tillåtet att använda spillolja, fotogen, svavel och andra hårresande tips man kan få ibland! Detta betecknas vid anmälan som djurplågeri.
Fördelen med tea treesalvan är den består av miljövänlig bivax och att den aktiva beståndsdelen i den, tea treeoljan, inte är giftig och dessutom har en dokumenterad effekt MEN inte som täckande olja som kväver kvalstren utan som en eterisk olja som är kvalster- och bakteriedödande. Detta är liksom vitsen med den och den stora fördelen jämfört med andra oljor! Har du provat den?

Jag håller med dig om att många påstår att deras djur är ohyrefria utan att de har kolla på att det verkligen är så. Då man undersöker djuren och tittar på deras hud och det där minsann ändå kryper div. säjer ägaren förvånat "Neeej, det brukar de minsann inte alls se ut så dessa måtte ha kommit dit nu" - trots att det märks att djuren inte är vana att bli undersökta och det sitter både gamla och nya lusboklumpar på varenda fjäderspole...
MEN vet du va, Ronny: Jag har faktiskt inten ohyra i mitt hönshus! Det är dagens sanning och inget önsketänkande alls utan min snart 18-åriga hönsägarverklighet. De enda gånger jag fått ihyra på mina djur är då jag varit naiv och köpt in nya djur som jag satt in direkt i min besättning utan att sätta dem i karantän först och så den gången jag hyste in en flock över en vinter som hade med sig egna begagande reden (vilka senare visade sig innehålla hönshuskvalster). Det är därför jag är så kaxig och självsäker då jag uttalar mig i denna fråga.
Du är välkommen att syna mina djur och mitt hönshus noggrann om ni är uppåt på genbanksbesöks-resa någon gång.  ;)
« Senast ändrad: 10 jan-05 kl 21:11 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser