Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabbfor eller Rosa 110?  (läst 9068 gånger)

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #20 skrivet: 27 jan-07 kl 22:04 »
Hej igen...Jag ville bara skriva och berätta att fodret jag använder verkar vara ganska väl sammansatt...Jag har andra omgången med kaninkullar nu och både honor och ungar mår bra....Och jag använder fortfarande Lusernpellets och sädblandning som kraftfoder..
Hö har dom obegränsat och grönsaker efter årstid...
Jag ger även grenar ibland , på sommarhalvåret äppelgrenar och annat och på vintern tall och enris....
Min fina avelshanne "Holger" får lite specalbehandling för han bor på vår balkong så det är nära till olika växter som han får smaka av...
Han gillar specellt timmjan och halv vissna pelargon blommor... ;D

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #21 skrivet: 28 jan-07 kl 15:35 »
Jag gav mina 100% rabbfor men då blev många kassa i magarna, speciellt rexarna. Provade med bara havre ett tag men det verkar som att de inte klarade av att täcka näringsbehovet med bara havre. Har hört senare att det är svårsmält. Dessutom blev det enormt foderspill i burarna.

Nu kör jag ca 35% rabbfor, 45 % havre och 20 % torr betfor. Kaninerna gillar det och har fin avförning. Lite hela havrekorn blir det över hos en del kaniner, men de flesta äter upp allt.

Ger givetsvis fri tillgång på hö. Plus att de får grönsaker och kvistar ett par ggr i veckan.
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 15:35 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #22 skrivet: 28 jan-07 kl 23:49 »
Jag kan rekommendera ett kanonfoder som heter Royal Rabbit, det är ett engelskt foder och tillverkas av Dodson&Horrell.Tyvärr inte helt lätt att få tag i.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #23 skrivet: 05 feb-07 kl 10:43 »
Citera
Är rosa 110 mycket billigare eller varför köper man det??
Det har innehåll och energi som passar kanin.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #24 skrivet: 24 feb-07 kl 21:54 »
Att välja rätt foderblandning till kaniner är svårt om man inte har kunskap om ett djurs anatomiska funktion.
Rabbfor är framtaget till kaniner i produktion samt för växande ungdjur. Om du får problem med magarna beror detta oftast på att kaninen saknar hö av bra kvalité eller att du ger för stor giva. Kaniner med vuxenvikt på 5 kg skall ha från 8:e veckan max 1,2 hg/dygn. Digivande honor det dubbla.
Det är viktigt att fodret inte är äldre än 4 månader. Tillv. datum står på säcken. Förvara det svalt och torrt. När säcken öppnas skall det lukta friskt annars lämna tillbaka.
Gösta

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #25 skrivet: 25 feb-07 kl 08:51 »
jag köpte en säck med stampe på granngården, osm första sä'ck, men har nu insett att jag knakse bör byta. har TJS så de höver väl ett kraftigt foder antar jag. Stampe är väl inte rätt då ??
 Vad kostar Rabbfor ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #26 skrivet: 26 feb-07 kl 15:13 »
Hej
Stampe är ett underhållsfoder i klass med vanlig säd.
Rabbfor 12-16 som det korrekta namnet är, ges till kaniner i produktion. Priset varierar lite beroende på var du bor. Detta gäller vid bulk-köp (lös vikt på min 1.500 kg)
Säckpriset tror jag är ca 140:-/säck/30 kg. Lite billigare än Stampe. Se bara upp med datumstämplingen på säcken. Skulle den lukta unket eller så när du öppnar den så har den förvarats fel hos din leverantör. Ofta har de säckarna inne i butiken. De skall förvaras på kallagret!!!
Gösta

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #27 skrivet: 26 feb-07 kl 16:19 »
Jag ger min sällskapskanin Stampe. Hon har fått det fodret i flera år och det verkar fungera bra.

Hon har alltid tillgång till hö. Jag ger henne också kvistar/grenar av äppleträd dagligen, som hon gillar att tugga på. Grenar av gran verkar hon inte gilla, så jag ska pröva med tallgrenar i stället. Dessutom får hon morötter, persilja och annat grönt regelbundet.

Har jag förstått korrekt att Rabbfor eller Rosa 110 mestadels är för produktionskaniner?  

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #28 skrivet: 26 feb-07 kl 22:24 »
Rabbfor är till för produktionsdjur. Sällskapsdjur har ett betydligt mindre behov av råprotein. De kan till och med bli dåliga om de får för stark giva. Diarré och matvägran brukar vara det vanligaste. Om det händer så ge enbart hö och möjligtvis några kvistar från lövträd (ej björk) eller från enbuske. Gör så i 2 - 3 dagar. Undvik allt annat foder under den tiden. Se till att kaninen har friskt vatten hela tiden.
Gösta

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #29 skrivet: 26 feb-07 kl 22:48 »
Har jag förstått korrekt att Rabbfor eller Rosa 110 mestadels är för produktionskaniner?  

Rosa 110 är väl pellets till kor egentligen...?
Landsflykting i storstan...

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #30 skrivet: 09 mar-07 kl 11:55 »
Citera
Rosa 110 är väl pellets till kor egentligen...?
Ja
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser